donderdag, februari 22, 2024
HomeBlogNieuwsWORDEN DE LUCHTHAVENTAKSEN VERHOOGD?
spot_img

WORDEN DE LUCHTHAVENTAKSEN VERHOOGD?

Wij zijn met zijn allen vliegtoeristen en komen als dusdanig meermaals in een of andere luchthaven. In deze hoedanigheid maken we gebruik van de infrastructuur die in en rond een luchthavengebouw aanwezig is.
Wie dat allemaal betaalt en hoe een luchthavenuitbater inkomsten genereert hangt af van diverse criteria. De werking van een luchthaven wordt betaald door verschillende bronnen van inkomsten. 

De inkomsten van een luchthaven komen uit, onder meer, de verhuur van ruimtes en faciliteiten, uit concessies, uit parkeergelden, uit overheidsfinanciering en subsidies, uit vrachtvervoer en logistieke diensten, uit reclames en uit de bijdrage die elke passagier betaalt, de zogenaamde luchthaventaks. 

Luchthaven van vertrek

Luchthaventaksen zijn vergoedingen die vliegtuigmaatschappijen betalen aan de exploitanten van luchthavens voor het gebruik van de faciliteiten en de verschillende diensten op de luchthaven. Deze taksen worden doorgerekend in de ticketprijzen die passagiers betalen bij het boeken van een vlucht. De luchthaventaks wordt meestal en grotendeels betaald aan de luchthaven van waaruit men vertrekt. Daarmee worden lonen uitbetaald en de werking voorzien van de balies, gates, bagageafhandeling en andere passagiersvoorzieningen op de luchthaven. Soms – dit is eerder uitzonderlijk – ontvangt een luchthaven van aankomst ook een vergoeding, maar deze is doorgaans veel lager dan die op de luchthaven van vertrek.

Overheid is niet akkoord

Aena, de Spaanse uitbater van onder andere de luchthavens op de Canarische Eilanden, heeft een verhoging van de luchthaventaksen met 4,1 procent vooropgesteld die onvoorwaardelijk en per direct door de Canarische overheid werd verworpen.

Het Canarische Ministerie van Toerisme en Werkgelegenheid heeft verzet aangetekend tegen het besluit van luchthavenbeheerder Aena om de luchthavenbelastingen met ingang van 1 maart 2024 met 4,1% te verhogen. De aangevoerde reden blijkt duidelijk; deze verhoging zal een negatief effect hebben op het concurrentievermogen van het toerisme op de Canarische Eilanden en rekening houdend met het feit dat het bedrijf in de eerste zes maanden van het jaar 2023, ferme winst heeft gemaakt op een omzet van 1,170,3 miljard euro. Het opvoeren van de luchthaventaks is geen noodzakelijke actie om het bedrijf financieel in evenwicht te houden, dixit de bevoegde minister.

Marketingstrategie

De Minister voor Toerisme en Werkgelegenheid, Jessica de León, zegt dat elke verhoging van taks het concurrentievermogen vermindert met andere populaire toeristische trekpleisters. Een uiteindelijke prijsverhoging van een vliegticket zorgt voor een negatief effect omdat er geraakt wordt aan de geldbeugel van elke toerist die de Canarische Eilanden heeft aangestipt als vakantiestekje.

Opmerkelijk feit: het aantal aankomsten op de Canarische Eilanden is deze zomer met 3,4% gestegen en de voorziene vliegtuigstoelen voor de winter ’23 – ‘24 zijn met 35% gestegen in vergelijking met de cijfers van 2019 en met 8,8% vergeleken met deze van 2022. Als Aena de luchthaventaks verhoogt, kan dit een negatief effect hebben op de toeristische marketingstrategie van de Canarische Eilanden.

TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

magazine

#272 FEBRUARI 2024

#271 JANUARI 2024

#270 DECEMBER 2023

#269 NOVEMBER 2023

- Reclame -spot_img

gastronomie

VIJGEN OP HET MENU

MOJO EN GOFIO

seb leeson consulting

weer

EEN ZONNIGE KERST

KOUDEPUT BOVEN CANARIAS

COLUMN GUY

GOEDE RESTAURANTS

LENTE OP HET EILAND

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES

spot_img