Stappen is gezond en goedkoop, daarenboven verplaats je jezelf op locaties waar geen ander verkeer mogelijk of toegelaten is en daarom is de ademlucht puur en onbezoedeld.
Op een eiland als Tenerife is dit gegeven erg toepasselijk omdat het voldoet aan alle criteria die de gezondheid naar een hoger niveau tilt.
Van een eenvoudige zand- of strandweg tot de meer belastende bergwandelingen. Voor de recreatieve wandelaar tot de sportief getrainde trappers is op het topografisch, zeer gevarieerd gevormde eiland, voor elk wat wils.

Op het strand, aan de waterlijn en op blote voeten voel je het zand tussen de tenen kruipen. De voetzolen worden gemasseerd en gezandstraald, wat medisch verantwoord is en door deskundigen aanbevolen wordt. De zandkorrels schuren je voetzolen schoon en zorgen als het ware voor een zalige voetmassage gecombineerd met een knabbelvisjesbad waardoor het bloed opnieuw beter gaat stromen in de onderste delen van je onderste ledematen terwijl gelijktijdig de dode huidcellen de voetzolen verlaten.
Daarbij komt nog het zoutige zeewater dat vol zit met helende ingrediënten. Denk maar aan de aanwezige sulfaten en chloriden, de algen en het plankton, de mineralen en de zouten. Al deze bestanddelen zijn elementen die ook  in Thalassotherapie gebruikt worden en op Tenerife worden zij gratis aangeboden en steevast gebruikt door de lokale bevolking die op regelmatige tijdstippen een kalm zeewaterhoekje opzoekt om te gaan baden.

Deze kuurpartijen scheppen een bijzondere harmonie tussen lichaam en geest en zijn bovenal heilzaam bij spier- en gewrichtsklachten, bij hoge bloeddruk, bij huidklachten, luchtwegenaandoeningen, vermoeidheid, slapeloosheid en stress.
Op deze manier hou je de dokter even op afstand te en gebruik je de natuurlijke bronnen te gebruiken om te herbronnen.

Wandelen kun je ook even van de waterkant weg en daarmee bedoel ik niet de verplaatsingen, voor de dames, van shop naar winkel, en voor de heren van bar naar café. Daarmee bedoel ik de stofferige en zanderige paadjes die ontstaan zijn door het veelvuldig gebruik, en waar je je verplaatst van punt a naar punt b zonder mechanische hulpmiddelen te gebruiken. De weggetjes die door de jaren zijn ontstaan door veelvuldig gebruik en die een verkorte afstand meten in vergelijking met de afstand dat het gemotoriseerd vervoer aflegt om dezelfde punten te verbinden.
Sluipwegen noem ik dat, weggetjes voor wandelaars die bewegen niet als topsport beleven.

Voor getrainde mensen bestaan er senderos. Dit zijn al dan niet aangelegde en bewegwijzerde bergpaden die het uiterste vergen van een mens. Ze liggen allemaal tussen de 500 en 3.718 meter hoog en worden gecatalogeerd als niet te onderschatten en zorgen bovendien voor een zware hart-longbelasting waarbij de spieren van de onderste ledematen het zwaar te verduren krijgen. Hoe hoger je gaat, hoe pittiger de tocht wordt.

Tenerife is een wandeleiland bij uitstek met 64 van deze wandelroutes die samen 439 kilometer lang zijn. Het aantal en de lengte duiden op de verscheidenheid en de diversiteit van de wandel-mogelijkheden. Dat nemen we echter met een korreltje zout want van de 64 senderos zijn er slechts 25 gehomologeerd. Vijfentwintig wandelroutes zijn op en top qua bewegwijzering, begaanbaarheid, veiligheid en onderhoud. Minder dan de helft van het totale aantal kan probleemloos bewandeld worden. De andere vallen onder de noemer ‘eigen verantwoordelijkheid’.

De meeste en ook de mooiste, maar ook de meest uitdagende wandelingen kun je maken in de regio rondom Puerto de la Cruz in het noorden, in het Tenogebergte in het westen, in het noordoostelijk gelegen Anagagebergte en helemaal boven, op en rond las Cañadas del Teide.

Jaarlijks stappen ongeveer 800.000 wandelaars een of andere sendero. Dat wandelen gezond is hoeft geen betoog, en het is bovendien ook nog goedkoop. Iedere wandelaar in Tenerife kan genieten van de ‘magische vier’; het klimaat, de natuur, het landschap en de zon. En dat krikt het wandeltoerisme helemaal op.

Wandelen versterkt de spieren en botten en vermindert daardoor de kans op osteoporose. Wandelen is ook goed voor het kraakbeen, het helpt het kraakbeen op te bouwen en daardoor beweeg je soepeler.
Het verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. Ook verbetert het de conditie van hart en bloedvaten.
Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen en verlaagt het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58 procent.
Wandelen is goed tegen alzheimer, tegen depressies, tegen overgewicht en werkt de nachtrust in de hand.

Dagelijks wandelen stimuleert de stofwisseling, is goed tegen darmverstopping en verkleint de kans op  darm-, borst- en baarmoederkanker.

Wees steeds voorzichtig en neem geen onnodige risico’s, zorg voor goede wandelschoenen en voor wandelstokken. Neem voldoende water en voedsel mee en start iedere wandeltocht op tijd; in de vroege voormiddag is ten zeerste aan te bevelen. Zo kom je thuis vooraleer het donker wordt om daarna een glaasje te drinken in verfrissende omstandigheden.