vrijdag, juni 21, 2024
HomeBlogNieuwsWOLKEN OP DE LUCHTHAVEN
spot_img

WOLKEN OP DE LUCHTHAVEN

Wolken op de luchthaven Tenerife Norte – Ciudad La Laguna, in de volksmond Los Rodeos genoemd is geen uitzonderlijk weerverschijnsel. Tenerife wordt ook wel eens het eiland met twee seizoenen genoemd en in één adem wordt eraan toegevoegd dat je soms de vier seizoenen in één dag kunt beleven. Raar, maar waar. Je moet het eerst zelf ondervinden, pas daarna kun je het geloven.

Het weer op Tenerife neemt alle dimensies in en daarom proberen wij mensen te waarschuwen tegen een foutieve opwaardering van de weersomstandigheden op dit schitterende eiland. 

We mogen het thuisfront geen valse informatie verschaffen. We weten dat de topografische indeling en de verschillende microklimaten het moeilijk maken om het weer op Tenerife in één weerbericht te vervatten. We weten ook dat de zon hier geen 365 dagen schijnt en dat het ook op Tenerife regent.
Vier zinsneden die je op één dag kunt horen. Wat hebben wij van de zon genoten, of van de wind aan de oostkust, of van de nevel, de mist en de frisheid in het noordoosten, of van de regen in een van de vier gebergten. 

13.000.000 PASSAGIERS

Vliegtuigen en luchthavens zijn vooral afhankelijk van het weer en de klimatologische omstandigheden. Op de Canarische Eilanden zijn er zeven internationale luchthavens. De luchthavens Reina Sofia (IATA-code TFS), Los Rodeos (TFN), Gran Canaria (LPA), Fuerteventura (FUE), Lanzarote (ACE), La Palma (SPC), El Hierro (VDE) en La Gomera (GMZ) zorgen voor de aanvoer van het nationaal en internationaal verkeer.

De luchthavens op Tenerife halen met gemak ruim 6.5000.000 toeristen (die elk twee vliegbewegingen maken = 13.000.000 aankomende en vertrekkende passagiers). Het merendeel van het internationaal toerisme komt via de luchthaven Tenerife Sur-Reina Sofia aangevlogen terwijl het nationaal toerisme meer via de noordelijke luchthavenpoort Tenerife Norte-Ciudad de La Laguna aankomt.

Lage bewolking in het noorden

Maar soms wordt er meteorologisch roet in het eten gegooid. Meerdere keren per jaar wordt GCXO – dit is de internationale ICAO-code voor de luchthaven met de oude naam Los Rodeos – gesloten voor alle aankomend vliegverkeer door wolken boven de luchthaven. Een aantal vluchten worden dan afgeleid naar de zuidelijke luchthaven Tenerife Sur door wolkenvorming. In erge gevallen wordt er ook naar Gran Canaria en andere eilanden afgeleid.
De weersomstandigheden zijn van dien aard dat het luchtverkeer duchtig door elkaar wordt geschud. De lage bewolking zorgt dan voor een onaantrekkelijk weertype over het noordoostelijk deel van het eiland. 

Er ontstaan een passaatwolken als een vochtige luchtlaag (800 tot 1.500 meter dik), ook wel de maritieme grenslaag genoemd, aan land komt en hogerop wordt gestuwd door de bergachtige vorm van het eiland. Dan zie je van bovenaf een wolkenzee over het land schuiven. Door drukverschillen, een lagere luchtvochtigheid en een hogere temperatuur in het zuidwesten, lossen deze wolken snel op als ze verder in zuidelijke tot zuidwestelijke richting worden geduwd.

ILS-landingssysteem

Niet alleen het weer is de grote boosdoener van deze chaos op de noordelijke luchthaven op Tenerife, ook een onvoldoend werkend ILS-systeem neemt een groot deel van de schuld op zich. ILS staat voor Instrument Landing System en is een radionavigatiesysteem waarmee piloten hun vliegtuig in een ideale koerslijn en dito daalhoek de nadering naar de landingsbaan kunnen uitvoeren. Dit kan ook door de automatische piloot gestuurd worden.

Er bestaan drie categorieën ILS waarin de beslissingshoogte en de zichtafstand tot de landingsbaan beslissende criteria zijn. De ILS-infrastructuur is geïnstalleerd op de luchthaven en moet de vliegtuigen helpen bij de nadering vooraleer te landen. Goed uitgeruste luchthavens beschikken over een ILS Cat. III, dat betekent er blind kan aangevlogen worden. Maar Los Rodeos is daar niet mee uitgerust en als de zichtvoorwaarden onder de minima liggen moet er uitgeweken worden.

Ongevallen

Als de zichtbaarheid voor piloten op Tenerife Norte-La Laguna wordt beperkt, is de ILS een levensbelangrijk apparaat. Door aanhoudende problemen aan de apparatuur is de landingscategorie reeds een tijdlang teruggeschroefd en daar knelt het schoentje. En zolang een automatische nadering niet uitvoerbaar is, wat de reden ook mag zijn, zal ex-Los Rodeos met chaos bezaaid blijven bij aanrukkende passaatwolken.

Slechte weersomstandigheden door wolken op de luchthaven waren een indirecte oorzaak van het fatale vliegtuigongeval op Los Rodeos op 27 maart 1977. Twee jumbojets, een B-747 van PanAm (PAA1 736) en een B-747 van KLM (KLM 4805), botsen op de luchthaven in de dichte mist. 583 mensen verloren daarbij het leven, 64 personen hebben het ongeval overleefd.

Wat de aanstormende bewolking is die de luchthaven zo plotseling kan bedekken en hoe deze ontstaat kun je lezen in het artikel WEERFENOMENEN (6).

Foto: Rubén del Campo 2015 ©
Commentaar: op de foto kunnen wij nog net de verkeerstoren van de luchthaven Los Rodeos waarnemen.

 TERUG NAAR STARTSCHERM 


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
spot_img
spot_img
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

spot_img

magazine

#276 JUNI 2024

#275 MEI 2024

#274 APRIL 2024

#273 MAART 2024

- Reclame -spot_img

gastronomie

seb leeson consulting

weer

COLUMN GUY

SCHRIJF IK PALM-MAR CORRECT?

TENERIFE IK KOM ERAAN

CARRERA POR LA VIDA

- Reclame -

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES

CANARISCHE BANAANTJES

WIJ HELPEN SUKKELAARS

spot_img