zaterdag, april 13, 2024
HomeBlogNieuwsWIE ZIT VAST IN DE FILE?
spot_img

WIE ZIT VAST IN DE FILE?

In ons artikel MONSTERFILES hebben wij de relatie beschreven tussen het aantal voertuigen op Tenerife en het aantal inwoners. In datezelfde artikel hebben wij uitgerekend hoelang de rij voertuigen zou zijn als ze allemaal achter elkaar zouden worden geplaatst. Om dit te plaatsen hebben we ook de oorzaken – te veel voertuigen versus te weinig rijwegen – opgesomd. In dit artikel stellen we ons meteen de vraag: Wie zit vast in de file?

Nu komt daar een cijfer bovenop dat ons verwonderd doet opkijken. We rekenen voor het gemak met afgeronde cijfers. Bijna 1.000.000 inwoners en een gemiddeld van 500.000 toeristen per maand maken een constante van anderhalf miljoen personen op het eiland – de ene maand zal dat iets meer zijn, de andere maand iets minder – en resulteert in een gemiddelde verhouding van twee op een. 

840 voertuigen per 1.000 inwoners

We zouden dus denken dat er 66% autobestuurders resident zijn en 33% toerist. We weten ook dat niet elke toerist op het eiland een auto huurt en herschatten onze cijfermatige benadering. We komen dan uit op plusminus 80/20, dit is een meer realistische verhouding. En wat blijkt? Slechts 7% van de voertuigen die in een file vastzitten tijdens de piekuren is een huurauto en deze worden meestal bestuurd door een toerist. De overige 93% bestaat uit automobilisten die op het eiland wonen. Wie zit vast in de file is meteen beantwoord, enkel nu nog zoeken naar de reden ervan.

Maar eerst bekijken wij de meest recente statistieken over de mobiliteit en zien we dat er op Tenerife 840 voertuigen per duizend inwoners rondrijden. De file die daaruit kan ontstaan is fenomenaal lang, veel langer dan de lengte van alle rijwegen samen. Dit fenomeen hebben wij uitvoerig beschreven in ons artikel ONMOGELIJK.

Meer openbaar vervoer!

Een op drie is een toerist en niet iedereen huurt een auto. Overwinteraars en die hards huren niet of hebben een eigen voertuig. Families die aankomen huren een auto waarin twee tot vijf personen plaatsnemen. Hoteltoeristen met een all-inclusive formule, dat is 30% van de toeristen, blijven meestal binnen de muren van het hotelcomplex en hoeven geen auto. Kortverblijvers, die zich komen updaten en diegenen die in de (stedelijke) toeristische centra verblijven en alles bij de hand hebben, slenteren liever te voet. En dan heb je nog de milieubewuste toerist die er de voorkeur aan geeft om het openbaar vervoer te gebruiken, te wandelen of te fietsen in plaats van een auto te huren. 

Te weinig mensen nemen het openbaar vervoer en daarmee bedoelen wij de 93% van de residenten die dagelijks een keer of meermaals in de file staat. De eilandregering, het Cabildo de Tenerife, pleit voor meer gebruik van de bus en heeft zich tot doel gesteld om het aantal passagiers te verhogen van 6% naar 15% tegen het einde van de huidige ambtstermijn. 

Belbus

Er zijn nog oorzaken op te noemen die de huidige verkeersinfarcten in de hand werken. Volgens de burgemeester van Arona, Fátima Lemes, is haar gemeente, de dichtstbevolkte in het zuiden, ook de gemeente is met het meeste wegverkeer in de regio. Ze hekelde het feit dat het openbaar vervoer zeer slecht werkt, omdat het niet is aangepast aan de territoriale spreiding of aan de behoeften van de burgers. 
Wat betreft de verkeersopstoppingen in Los Cristianos en rond de haven, riep zij op om onmiddellijk in actie te treden om de verkeersstroom van en naar de haven opnieuw vlot te trekken. Zij wil het goederenverkeer evalueren en kijken welke mogelijkheden er zijn om de haven van Granadilla in te schakelen om Los Cristianos te ontlasten inzake het goederen- en personenverkeer.

Het protocol dat is ondertekend met de werkgeversorganisatie van het hotelwezen Ashotel duidt op maatregelen om de mobiliteit van werknemers in de toeristische sector te herprogrammeren. In gebieden zoals Costa Adeje, met een hoge concentratie hotels en dus veel werknemers moet een belbus soelaas brengen. Daarvoor is er op de website van Titsa een app beschikbaar die voldoet aan dat protocol.

Snel schakelen

Het is mede belangrijk dat de verkeersinfrastructuur op de snelwegen wordt aangepast. Zo moet het mogelijk zijn om zo snel mogelijk te beginnen met toegewezen wegenprojecten, zoals de valse tunnel van de TF-1 tussen Playa de Las Américas en Fañabé die 90 miljoen euro zal kosten. De derde rijstrook tussen San Isidro en Los Cristianos moet onmiddellijk worden aangelegd, te beginnen op het traject van La Oroteanda naar Los Cristianos, waar zich dagelijks meerdere bottlenecks vormen.

Wie zit vast in de file? Wie dacht dat het toerisme de oorzaak is van het fileprobleem heeft het verkeerd voor.

TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

1 REACTIE

  1. Wij komen al een tiental jaren in november op vakantie naar Tenerife en maken gebruik van het openbaar vervoer. Dit jaar valt ons op dat de Titsa bussen zelden op tijd vertrekken of zelfs helemaal niet komen. De app (die een aantal jaren geleden de papieren versie van de buslijnen/vertrektijden heeft vervangen) werkt slecht en geeft heel vaak onjuiste informatie. Het beste voorbeeld hiervoor was deze week lijn 471 naar Playa Paraiso. Heen was de bus al meer dan een half uur later op schema van vertrek van Estacion Adeje.
    Terug was het helemaal bont. Bijna een uur bij de bushalte in Paraiso gewacht. De app gaf eerst vertrek over 8 minuten aan na afloop van die termijn plots 25 minuten en na die termijn nog eens 12 minuten. We zagen de aankomende bus vanuit Adeje aankomen en omdat het een luslijn is (en de enige lijn) weet je dan dat hij na een tiental minuten er zal zijn voor de terugreis! Vijf minuten later komt er een tweede bus vanuit Adeje (?). Na nog eens 5 minuten komt de eerste bus eindelijk aan maar stopt niet. De chauffeur zwaait en rijdt door. De tweede bus neemt ons na bijna een uur uiteindelijk mee. Een vrouw naast ons in het bushokje vertelde ons dat ze de vorige dag bijna twee uur op de bus naar Adeje had moeten wachten met telkens verschuiving van de tijd op de app! Wat een slechte service!! Ik begrijp ook niet dat de app alleen in het Spaans is. Er zou toch minimaal een Engelse versie moeten zijn. Denk dat meer toeristen dan met de bus zouden reizen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

magazine

#274 APRIL 2024

#273 MAART 2024

#272 FEBRUARI 2024

#271 JANUARI 2024

- Reclame -spot_img

gastronomie

WIJN OP TENERIFE

VIJGEN OP HET MENU

seb leeson consulting

weer

EEN ZONNIGE KERST

KOUDEPUT BOVEN CANARIAS

COLUMN GUY

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES

ORKA MORGAN

TEN BEL – PUBLICATIE

WEBCAM ROYAL DELFIN

spot_img