vrijdag, april 19, 2024
HomeBlogNieuwsWAT TENERIFE TERUG OP DE KAART ZET
spot_img

WAT TENERIFE TERUG OP DE KAART ZET

Tenerife is een van de meest populaire toeristische bestemmingen ter wereld, maar krijgt te maken met een achterstand in de update van het eiland. Er wordt te veel achter de feiten aangelopen en daardoor wordt de koe niet bij de horens gevat. De achterstand is waar te nemen op velerlei vlakken en op talrijke niveau’s. Het openbaar vervoer is te beperkt en de mobiliteit lijkt op een rampscenario. 

Er zijn een meerdere redenen te bedenken waarom Tenerife achterop is geraakt in het bijschakelen van zijn opsmuk naar de eenentwintigste eeuw, maar de belangrijkste reden moet gezocht worden bij het politiek dynamische, bij de traag draaiende administratieve molen en bij de inspraak van de vele actiegroepen, die telkens weer een project hinderen in de vooruitgang. 

Stroomversnelling

Ondanks deze perikelen die de vooruitgang van Tenerife steeds weer torpederen, is er goed nieuws te raken. De Canarische overheid heeft een aantal projecten op tafel liggen, niet alleen om de infrastructuur te verbeteren, maar ook om de projecten versneld af te krijgen. Het is ook belangrijk om te blijven investeren om de bevoorrechte positie als toeristische bestemming te behouden en de levenskwaliteit van de lokale bevolking te verbeteren.

De excessieve bevolkingsgroei in het eerste kwart van de eenentwintigste eeuw heeft het vooropgezette tempo van de planning van grote infrastructuren ruimschoots gekelderd. Na een vertraging van tientallen jaren wordt er een versnelling hoger geschakeld en komen alle projecten in een stroomversnelling terecht. 

Een onstuimige bevolkingsgroei in de gemeenten Arona, Granadilla, Adeje en San Miguel, met groeipercentages van meer dan 100%, is een externe factor van de vertragingen. Gemeentebesturen, zakenlui, nijveraars, werkgevers en werknemers zijn het er al jaren over eens dat het zuidelijke deel van het eiland, waarin toerisme wordt gemagnetiseerd, meer afgeeft dan het ontvangt.

Erjos tunnel

In de afgelopen vier jaar heeft de Canarische regering het gaspedaal ingetrapt en druk gezet op de vooruitgang van de lopende projecten, te beginnen met de dubbele tunnelkoker van Erjos, het centrale werk van de Anillo Insular – de eilandsnelweg -die het noorden en zuiden van het eiland onder het Tenogebergte zal verbinden en die naar verwachting eind 2024 voor het verkeer zal worden geopend. Daardoor zullen er op de noordelijke snelweg 30.000 voertuigen verdwijnen. Het uitgraven van de twee tunnelkokers zal vermoedelijk tegen augustus 2023 zijn voltooid. 

Een ander lopend project dat verband houdt met dit megaproject is de tweede rijbaan tussen Santiago del Teide en Erques, die momenteel een openbaar en milieu-informatieproces doorloopt. Over zes maanden moet het worden aanbesteed, waar de start van de werken was gepland in januari 2023. Reden van de vertraging: een geschil tussen het bedrijf dat de aanbesteding heeft gewonnen en het bedrijf dat als tweede is geëindigd. 

Drie rijstroken

De talrijke lange files op de TF-1 en op de nabijgelegen wegen accentueren de ernstige mobiliteitsproblemen waarbij duizenden weggebruikers dagelijks worden geterroriseerd.

Het gedeelte van de derde rijstrook tussen Playa de Las Américas en Oroteanda (Las Chafiras) in de richting naar Arona is al opgeleverd en zal naar verwachting deze maand (juli 2023) worden aanbesteed. Daarna wordt het snelweggedeelte tussen Las Chafiras en San Isidro opgeleverd. 

Ook de derde rijstrook tussen Valle de Güímar en San Isidro komt in een stroomversnelling terecht. Dit zeer gecompliceerd project, door de sloop en het herbouwen van alle bruggen, omvat het aanleggen van drie rijstroken in elke richting. Het project is al gegund, hoewel nog niet opgeleverd.

Luchthaven Sur

De luchthaven Tenerife Zuid is een van de meest winstgevende luchthavens in Spanje en na 45 jaar is de terminal en een aantal faciliteiten aan een grote renovatie toe. AENA kondigde deze maand aan dat twee bedrijven een bod uitbrengen voor het ontwerp van de volledige renovatie zoals voorzien in het draaiboek DORA III. Daarbij is een investering voorzien van ruim 300 miljoen euro.

Havens

Meer dan vijf jaar nadat de haven van Granadilla werd ingehuldigd door toenmalig premier Mariano Rajoy, is de infrastructuur nog lang niet volledig operationeel. Kortgeleden werd er door de havenautoriteit een investering aangekondigd van 47 miljoen euro voor werken aan de havenkade van de industriële haven, zoals bepaald in het bedrijfsplan 2024 van Puertos de Tenerife. De werken worden snel aangevat.

De haven van Los Cristianos, een belangrijke schakel in het maritiem verkeer met de westelijke zustereilanden, krijgt vijf miljoen euro om de mobiliteitsproblemen op te lossen. Een ander lopend project is het op- en afrittencomplex van de TF-1 in Los Cristianos, dat naar verwachting zal worden aanbesteed in deze nieuwe regeringsperiode en de brandweerkazerne in het zuidwesten van Tenerife. Een brandweerkorps in het zuidwesten van Tenerife is essentieel om de hulpverlening binnen deze blinde vlek te verbeteren.

Motorcircuit

Het project dat onnoemelijk veel politieke en sociale debatten heeft gegenereerd is het Motorcircuit in Atogo (Granadilla). Na tientallen jaren touwtrekken, waaronder de mislukte eerstesteenlegging in 2016, keurde de eilandregering op 28 maart 2023 het aanbestedingsdossier voor de werkzaamheden goed. De bouw heeft een aanbestedingsbudget van 56 miljoen euro en een uitvoeringsperiode van 40 maanden.

TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

magazine

#274 APRIL 2024

#273 MAART 2024

#272 FEBRUARI 2024

#271 JANUARI 2024

- Reclame -spot_img

gastronomie

WIJN OP TENERIFE

VIJGEN OP HET MENU

seb leeson consulting

weer

COLUMN GUY

EINDE SEIZOEN

VLIEGEN NAAR TENERIFE

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

WAAR EEN WIL IS

‘S LANDS WIJS

OVERDAAD SCHAADT

- Reclame -spot_img

WEETJES

AFVALWATER

AUDITORIUM VAN SANTA CRUZ

spot_img