We vliegen met ons allen gezellig heen en terug naar ons favoriete eiland Tenerife. Je komt er voor de eerste keer of straks vlieg je er voor de twintigste keer naartoe. Iedereen neemt het vliegtuig, behalve een klein percentage dat noodgedwongen met de ferryboot afvaart vanaf het zuiden van Spanje.
Vliegen op zich is statistisch gezien het veiligste vervoermiddel op aarde. Er zijn weinig luchtvaartongelukken, gelukkig maar.

Statistieken leren ons dat er zich één luchtvaartongeval voordoet op 2,4 miljoen vluchten en dat er slechts bij 1 op 5 ongevallen dodelijke slachtoffers vallen.
Als we dat vergelijken met het wegverkeer, dat 1 ongeval telt op 256.357 autoritten, kunnen we vaststellen dat deze cijfers bewijzen dat een vliegtuig een uiterst veilig transportmiddel is.

We kunnen ook dieper graven en ons de vraag stellen welke vliegtuigstoelen het minst gevoelig zijn bij een crash of welk deel van het vliegtuig de impact van een ongeval best verdraagt en waar het eventueel veiliger zitten is, hier of daar, of op een andere passagiersstoel.

Volgens het Amerikaanse tijdschrift Time zijn studies over de veiligste plaats in een vliegtuig heel opvallend afwezig. Alle luchtvaartmaatschappijen beweren dat de stoel waarop jij straks zult plaatsnemen een veilige plaats is. Of met andere woorden: waar uw stoel zich ook bevindt, ze zijn allemaal even veilig.
In diezelfde studie analyseerde Time Magazine daarom de gegevens uit de database van de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) die gedetailleerde informatie verzamelt en bijhoudt over vliegtuigongevallen. Ze komen tot opvallende cijfers.

In 38% van de sterfgevallen zaten de passagiers vooraan in het vliegtuig, 39% van de dodelijke slachtoffers zaten in het middendeel, ter hoogte van of net achter de vleugels en 32% van de overleden passagiers zaten in het staartgedeelte.
We kunnen dus concluderen dat achteraan plaatsnemen veiliger is dan vooraan en in het centrale gedeelte.

Bovendien analyseerde Time welke stoel in de rij tot de veiligste zitplaats kon gerekend worden. Het eindresultaat wees aan dat de middelste stoelen achteraan in het vliegtuig tot de veiligste behoorden en dat de middelste stoelen vooraan en ter hoogte van de vleugels de dodelijkste waren.

In een journalistiek artikel van de The Huffingtonpost konden wij tekst en uitleg lezen over een gelijklopend onderzoek van de website Popular Mechanics. In een eigen uitgevoerde studie waarin vliegtuigongevallen werden geanalyseerd die zich sinds 1971 in de commerciële luchtvaart in de Verenigde Staten hebben voorgedaan, toonde het onderzoek aan dat de kans op overleven bij een vliegtuigongeluk 40% groter is achter de vleugels dan ervoor.

Uiteraard zijn deze cijfers afhankelijk van het soort incident, het type vliegtuig en van de omstandigheden binnen en buiten het vliegtuig.
Laat me je geruststellen. Er zijn meer vliegtuigincidenten op de grond dan in de lucht en al deze percentages vallen in het niet als je kijkt hoe merkwaardig weinig luchtvaartongelukken er gebeuren in vergelijking met andere vervoersmiddelen. Vliegen is en blijft de veiligste topper in het transportsegment.

Volgens statistieken blijkt dat er per 1 miljard gereisde kilometers 0,04 mensen overlijden bij luchttransport en dat er op de weg bij hetzelfde aantal gereisde kilometers 4,5 mensen om het leven komen.
Ik weet wat gekozen. Jij ook, toch?