Je hebt er maanden naar uitgekeken, je hebt ervan gedroomd, je hebt deze reis minutieus voorbereid en eindelijk vertrek je naar Tenerife. Het vliegtuig staat klaar om te vertrekken en je krijgt de mededeling dat de vlucht niet kan doorgaan wegens een defect aan het toestel. Of je staat instapklaar te wachten en het vliegtuig dat je naar je bestemming moet brengen daagt maar niet op.

Twee situaties waarin sommigen zich zullen herkennen. Niet leuk natuurlijk, omdat je reisschema en misschien ook latere afspraken gewoon in het water dreigen te vallen. De vlucht gaat gewoon door op een later tijdstip dan eerst aangekondigd. De geplande reis wordt meteen in tijd ingekort, de reistijd aangelengd; leuk is anders.

Wij hebben het hier in eerste instantie niet over annulaties, overboekingen en vluchtweigeringen. De wetgever en de Europese Unie hebben gezorgd dat passagiers in ‘vluchtvertragende’ omstandigheden kunnen terugvallen op ‘recht tot een schadevergoeding’ (vanaf 5 uur vertraging) maar diezelfde passagier heeft ook recht op bijstand én recht op informatie (vanaf 2 uur vertraging) gedurende het wachten.
In deze omstandigheden moet de vliegtuigmaatschappij voorzien in gratis eten en drinken en in een gratische hotelovernachting indien nodig. Als de vlucht meer dan drie uur vertraging heeft heb je in principe recht op een schadevergoeding. Evenwel niet als de vertraging het gevolg is van ‘buitengewone omstandigheden’, zoals slecht weer, uitzonderlijke natuurfenomenen en/of rampen, maar dat moet de maatschappij dan ook kunnen bewijzen.

De tegemoetkoming wordt berekend op basis van de vluchtafstand en de bestemming.
Binnen de EU krijg je €250 bij een vlucht tot 1.500 km en €400 als de afstand groter is. Buiten de EU krijg je €250 bij een vlucht tot 1.500 km, €400 als de afstand tussen 1.500 en 3.500 km ligt en € 600 als de vluchtafstand groter is dan 3.500 km. De enige voorwaarde daarbij is dat je moet vertrekken en/of aankomen van/op een willekeurige luchthaven binnen de Europese Unie, inclusief IJsland, Noorwegen en Zwitserland.

Om een schadevergoeding te krijgen moet een Europees klachtenformulier invullen en afgeven aan de luchtvaartmaatschappij. Als dat niets oplevert of als u geen genoegen neemt met het antwoord, kunt u een klacht indienen bij de nationale instantie die bevoegd is voor het toezicht in het EU-land waar het incident voorgevallen is.

Er kan uiteraard ook iets verkeerd lopen met je bagage. Verloren of beschadigde ingecheckte bagage geeft je recht op een tegemoetkoming tot maximum €1.223. Let erop dat je klacht indient binnen 7 dagen na ontvangst van uw bagage of binnen 21 dagen als uw bagage met vertraging en beschadiging aankwam.
Als je kostbare bezittingen meeneemt, kun je beter (tegen een vergoeding) de limiet voor schadevergoedingen van 1223 euro tot een hoger bedrag laten optrekken door vooraf een speciale verklaring af te leggen. De beste oplossing is echter om een particuliere reisverzekering te nemen. Er bestaat echter geen standaardformulier voor deze bijzondere verklaring. De luchtvaartmaatschappijen mogen zelf een formulier opstellen.

En nu maar hopen dat er niets verloren gaat en dat de vlucht binnen het aangekondigde schedule vliegt.

Op de website van de overheid lezen wij het volgende:
In geval van een aanzienlijke vertraging van een vlucht, geeft de Europese Verordening EG-261/2004, afhankelijk van de duur van de vertraging en de duur van de vlucht, u recht op:
– informatie (in geval van een vertraging van meer dan twee uur), met name met een schriftelijke berichtgeving waarin de regels voor schadevergoeding en bijstand zijn opgenomen, alsook de gegevens van de nationale instantie die ermee belast is te controleren of de bepalingen van de verordening (EG) 261/2004 worden nageleefd (artikel 14);
– bijstand (artikel 8), ingeval de vertraging langer duurt dan vijf uur, het recht om te kiezen tussen een retourvlucht naar uw oorspronkelijke vertrekpunt of de terugbetaling van het ticket (binnen een termijn van zeven dagen) wanneer de verplaatsing nutteloos is geworden vanwege de vertraging;
– opvang (artikel 9): verfrissingen, maaltijden, indien van toepassing, verblijf en transfers, twee gratis telefonische oproepen (of telexen, faxen, e-mails) in afwachting van een latere vlucht;
– een schadevergoeding (artikel 7), waarvan het bedrag tussen 250 euro en 600 euro ligt, afhankelijk van de lengte van het traject wanneer de reizigers van vertraagde vluchten een tijdsverlies lijden dat gelijk is aan of groter dan drie uur vanaf het aanvankelijk door de luchtvaartmaatschappij voorziene aankomstuur op de bestemming. Dit volgens het arrest van het Europees Hof van Justitie van 19 november 2009 betreffende de interpretatie van de verordening 261/2004/CE en de toekenning van een schadevergoeding aan de reizigers die het slachtoffer zijn van een vertraging.

Indien de luchtvaartmaatschappij echter in staat is om te bewijzen dat de vertraging te wijten is aan uitzonderlijke omstandigheden die niet vermeden hadden kunnen worden, zelfs indien alle redelijke maatregelen werden genomen, dan geeft een dergelijke vertraging geen recht op een  schadevergoeding. Bijvoorbeeld als je vlucht wordt geannuleerd vanwege een orkaan, dichte mist of hevige sneeuwval.
Ook als de luchtvaartmaatschappij je op tijd informeert over een annulering, heb je geen recht op een vergoeding. Let op: een vliegtuigdefect is geen geval van overmacht.
Bij staking van toeleveringsbedrijven is er een vergoeding voorzien, bij staking van eigen personeel heb je daar geen recht op. Dat kun je ook HIER lezen.

Een luchtvaartmaatschappij hoeft bij overmacht, naast vergoeding van het ticket, géén verdere financiële vergoeding te geven. Er is sprake van overmacht als er zich een staking voordoet die gevolgen heeft voor de uitvoering van vluchten. Niet bij elke staking is sprake van overmacht.
De Europese regels over de passagiersrechten zijn HIER te lezen.

Ook afgelastingen of annulaties zijn Europees strikt gereglementeerd. Je kan twee dingen doen:
1. Contact nemen met Happy Flights en je dossier elektronisch aangeven. Dat kun je HIER doen. Als je de schadeclaim wordt toegekend dan ontvang je 75% van dat bedrag terug. De overige 25% wordt aangerekend door de claimfirma als kosten bij het dossier.
2. Een claim indienen bij FOD Economie (BE), dat doe doe HIER online.
Onze Nederlandse vrienden kunnen terecht bij ILENT (Inspectie Leefomgeving en Transport) en dat doe je HIER.