maandag, juni 27, 2022
spot_img
HomeBlogWeetjesVLIEGTUIGPASSAGIERS HEBBEN RECHTEN

VLIEGTUIGPASSAGIERS HEBBEN RECHTEN

Vliegen naar Tenerife doe je met een vliegmaatschappij om snel en veilig op jouw favoriete eiland aan te komen. Je zou haast verwachten dat een vliegmaatschappij zich netjes houdt aan de wettelijke bepalingen die de consument, in dit geval de klant, beschermt. Maar er zitten heus wel wat addertjes onder het gras.

Facua-Consumidores en Acción, de Spaanse tegenhanger van Testaankoop (BE) of van de Consumentenbond (NL) heeft een lijst opgemaakt met 15 drogredenen waarmee een vliegtuigmaatschappij haar klanten kan misleiden. Van een aantal zijn we op de hoogte, maar niets doet ons vermoeden dat er ook illegale praktijken op na worden gehouden.
Let op, wij scheren niet alle vliegmaatschappijen over dezelfde kam, steken geen beschuldigende vinger op en noemen vooral geen enkele naam.

IP-Adres

Een van de meest voorkomende misbruiken is de stijging van de ticketprijs wanneer u de website van een vliegmaatschappij bezoekt om mogelijkheden en prijzen te vergelijken vooraleer een passende vlucht te boeken. Daarbij speelt het gebruikte IP-adres een grote rol. Het IP-adres dat je gebruikt om online informatie op te zoeken vooraleer je boekt wordt herkend en wordt daarna gebruikt in een database die telt hoeveel ‘geïnteresseerden’ er zijn voor een bepaalde vlucht. Worden er veel IP’s geteld, dan stijgt de vlucht in waarde. Opmerkelijk feit: de prijzen voor eenzelfde vlucht zijn niet gelijk voor iedere bezoeker. Dat kun je zelf controleren door met een mobiel apparaat identieke vluchten te gaan vergelijken of door een VPN te gebruiken. Een VPN (Virtual Private Network) zorgt voor een beveiligde verbinding tussen u en het internet door het internetverkeer door een versleutelde virtuele tunnel gestuurd.

Diverse misbruiken

Wat ook nogal eens wordt toegepast bij online-boekingen is de toeslag wanneer er met een kredietkaart wordt betaald. De Europese wetgever is daarover heel duidelijk en zegt dat dit verboden is.

In de prijs van een vliegtuigticket is een wettelijk verplichte verzekering inbegrepen en opnieuw verbiedt Europa de reisagentschappen en vliegmaatschappijen de mogelijkheid om een supplementaire verzekering aan te bieden op de website, waarop je met één klik dit engagement kunt aangaan.

Andere feiten die niet door een spreekwoordelijke en wettelijke beugel kunnen zijn het in rekening brengen van een keuzeplaats op het vliegtuig en/of het doen opbellen van een bepaald nummer na de boeking om zogezegd de reservatie te horen confirmeren.

U kan ook niet op een vlucht geweigerd worden als je je identiteitskaart niet bij hebt. Voor de landen die het Verdrag van Schengen hebben getekend telt een officieel identificatiedocument zoals het rijbewijs ook als een geldige identificatie. Er is zelfs meer. Kinderen tot 14 jaar moeten zich op een Spaanse binnenlandse vlucht niet kunnen identificeren; enkel de begeleider of +14-jarige medereiziger moet zich kunnen legitimeren.

Compensaties

Ook zijn overboekingen een gekend en wereldwijd probleem. In de Europese Gemeenschap is dit geen illegale praktijk maar als zich dat voordoet heeft de passagier recht op een compensatie tussen de € 250 en € 600, afhankelijk van de afstand van de vlucht. Bovendien heeft de betrokkene ook recht op een vergoeding voor zaken die veroorzaakt worden door het wachten. Voorbeelden daarvan zijn eten, drinken, logies, vervoerskosten, enz …

Indien je drie uur te laat aankomt op je bestemming heb je als passagier het recht op een financiële compensatie, uitgezonderd als de vliegmaatschappij zich kan beroepen op een geval van overmacht. Voorbeelden daarvan zijn meteorologische en/of geodetische verschijnselen zoals stormen, orkanen, aardbevingen of tsunami’s. Let op: een vliegtuigdefect is geen overmacht.

Klachten

Nog een regelmatig terugkerend probleem is de bagage; verloren gewaande koffers worden veelal gratis nagestuurd en op je adres nageleverd. Anders gaat het wanneer je koffer werd beschadigd. Nogal wat maatschappijen doen alsof hun neus bloedt en betalen geen vergoeding bij gedeeltelijke beschadiging. Nochtans bepaalt het Verdrag van Montreal in artikel 22 een schadebedrag tot € 1.100 bij verlies en/of beschadiging.

Aan boord van een vliegtuig kan ook nog eens van alles verkeerd lopen; een voedselvergiftiging, ziekteverschijnselen door de airconditioning of er valt handbagage uit de bagagekasten recht op je hoofd. Al deze toestanden kunnen aanleiding geven tot een klacht. Veel hangt natuurlijk af van je persoonlijke ingesteldheid, maar al deze toestanden zijn wettelijk geregeld.

Rechten van de passagier

Er ontstaan vaak problemen doordat de passagier enerzijds zijn of haar rechten onvoldoende kent en anderzijds een vliegtuigmaatschappij geen overbodige reclame maakt voor de rechten van de passagier. De snelheid van afhandelen van een schadeclaim hangt veelal af van de goodwill van de maatschappij. In sommige gevallen kun je een claim indienen bij een claimfirma die werkt op het principe ‘no cure, no pay’. Je betaalt niets vooraf, ook niet als er juridische stappen ondernomen worden en op het eind van de rit betaal je bij succes  25% van het ontvangen claimbedrag aan de firma die heeft gezorgd voor de financiële compensatie.
Naar een rechtbank stappen is niet aangewezen bij claimbedragen minder dan € 2.000.

Niet alle vliegtuigmaatschappijen laten hun passagiers in het ongewisse, in een aantal gevallen wijzen de luchthavens hun passagiers adequaat op hun rechten, zoals je HIER kunt lezen.

Vergeet niet dat je als vliegtuigpassagier ook verplichtingen hebt, maar daarover schrijf ik dan een ander verhaal.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
close
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van twee boeken, talloze artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Reclame -spot_img

POPULAIR

- Reclame -spot_img

COLUMN GUY

NEP OF NAMAAK

CRITICASTERS

HOPELOOS VERLIEFD

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES

OVERBOEKT

TABAK, DRANK EN DOUANE