Wanneer je het vliegtuig neemt heb je steeds gevoelens die zich manifesteren. Soms stroomt het bloed sneller, soms is er ook een adrenalinestoot. Meestal is er een mix van gevoelens.
Bij sommigen begint het verlof reeds bij het boarden en daar geniet het sentiment van. Het is leuk om te vliegen en zalig om ontspannen de vliegreis naar het zonnige zuiden te ondergaan.
Maar niet iedereen beleeft de trip zonder stress of vrees. Er zijn een aantal gradaties waarin een vliegtuigpassagier zich posteert wanneer het vliegtuig zich in beweging zet. Passagiers die begeesterd zijn met de ergste vorm van vliegangst zijn niet aanwezig. Zij vliegen gewoon niet. Anderen knijpen de billen of hebben klamme handen of beginnen te transpireren, maar overwinnen de angst met de gedachte dat een overweldigende vakantie lonkt.

Een glaasje alcohol neemt je vliegangst niet weg, ook cafeïnehoudende dranken niet. Koffie, cola en thee verhogen de hartslag en werken averechts. Vergeet vooral dat Red Bull je vleugels geeft.

Bijna vier op tien personen hebben een vorm van vliegangst. Vliegangst is een overmatige angst om te vliegen, behoort tot de zogenaamde specifieke fobieën en is dus een angststoornis. Vliegangst wordt soms omkaderd door een ruimere complicatie zoals de vrees voor het onbekende, hoogtevrees of claustrofobie.
Maar niet iedereen hoeft naar een spoedcursus om van vliegangst verlost te worden. Enkele eenvoudige trucjes zetten onze schrik op een ander spoor. Er is wel één ding nodig: de wil om de angst te overwinnen.
De beste remedie is te beseffen dat vliegen de meest veilige manier is om zich te verplaatsen. Dat distilleren wij uit de tabellen ‘per miljard gereisde kilometers’ waarin vliegreizen slechts 0,05 doden per miljard gereisde kilometer telt, en wordt voorafgegaan door de trein (0,4), de bus (0,5), de boot (2,5), de auto (5,5), de fiets (44) en als voetganger (52).
Wees op tijd in de luchthaven en probeer elk voorval te relativeren. Kruiswoordpuzzels helpen, een boek ook. De bemanning op de hoogte stellen van je ongemakkelijke vliegangst kan helpen.

Zich bewegen in drie dimensies is plezant en velen laten zich verleiden door attracties op de kermis om het vlieggevoel te beleven. De overigen kijken liever de andere kant uit. Deze categorie van mensen heeft het niet gehad met de derde onwezenlijke dimensie omdat wij landdieren zijn en ons steeds bewogen in twee dimensies: met name, voor- en achteruit, links en rechts.

De ademhaling kan je ook helpen want deze heeft een grote invloed op de activatie van je stresssysteem. De ademhaling onder controle houden, vooral diep in- en uitademen is het signaal voor ons lichaam dat we alles onder controle hebben.
Een babbel slaan, muziek beluisteren, een boek lezen, een spelletje spelen of een film bekijken doet wonderen. Het leidt je af van de vliegtuiggeluiden die je niet meteen herkent en van het vliegtuiggedrag dat je angsten kan aanwakkeren.
De turbulentie is voor velen een nachtmerrie. Nochtans is een vliegtuig sterk en flexibel gebouwd om krachten van buitenuit te weerstaan. Elke verandering in temperatuur, dichtheid of vochtigheid van de luchtlaag waardoor het vliegtuig zich boort gaat gepaard met turbulentie. Je hoeft de billen niet te knijpen wanneer het vliegtuig plots ‘over een kasseiweg dendert’.
Probeer eens te denken aan de bestemming waar je naartoe vliegt. We durven met z’n allen te wedden dat deze gedachten een groot deel van je angst verdrijft.

In een vliegtuig zit je veilig, dit is de kern van dit artikel. Jezelf afleiden gedurende een vlucht is een belangrijk gegeven en medicatie neem je beter niet in zonder doktersadvies.
Aviofobie kun je nooit helemaal wegcijferen maar door niet toe te geven aan het gevoel dat vliegen onveilig is kun je reeds een belangrijke stap zetten in het overwinnen van vliegangst.
Vliegen is 18 keer veiliger dan thuisblijven en 10 keer veiliger dan op de werkvloer zijn.

Gelukkig kan vliegangst in de ergste graad overwonnen worden. Als je weet hoe een vliegtuig vliegt en hoe het zich voortbeweegt in de lucht kan dit een deel van je zorgen wegnemen. Maar veelal biedt een snelcursus soelaas. Bij 81% van de deelnemers aan een vliegangstcursus verdwijnt de ergste graad van vliegangst. Deze cursus duurt 4 tot 6 uur en kost ongeveer € 80. Er worden uiteraard ook  begeleidingen en individuele coachings op maat aangeboden, maar deze zijn uitgebreider en daar wordt ook vaak een praktijkopleiding aan gekoppeld.

HIER is een leuk artikel en kun je lezen waarom een vliegtuig nemen zo veilig is.

Nuttige websites:
www.freesky.be
www.vliegangst.org
www.luchthaven-oostendebrugge.com/cursus-vliegangst-overwinnen/