Zij die gehoopt hadden op een snelle voltooiing van de ringsnelweg op Tenerife zullen tevreden zijn met dit artikel. De voorziene werken voor traject El Tanque-Santiago del Teide die in de tweede helft van november 2019 zouden uitgevoerd worden en de ring als dusdanig compleet rond zouden maken worden nu vrijgesteld van een hinderend administratief obstakel.
El Tribunal Administrativo de Contratos Públicos de la Comunidad Autónoma is de rechtbank die uitspraak doet van vonnissen over overheidsopdrachten van de Canarische Eilanden heeft in beroep beslist dat de gunning van het traject tussen El Tanque-Santiago del Teide van de eilandring wordt goedgekeurd en heeft daarmee de schorsing opgeheven die de start van de werkzaamheden verhinderde.

De minister van Openbare Werken, Vervoer en Huisvesting van de Canarische regering, Sebastian Franquis, meldde gisteren dat de tweede helft van november de startdatum van de werkzaamheden zal zijn. Franquis heeft alle betrokken diensten opdracht gegeven om de administratieve procedures die nodig zijn om de werkzaamheden zo snel mogelijk te starten, te versnellen en heeft verklaard dat het vonnis de weg vrijmaakt om alle vergunningen en administratieve procedures te starten om het contract met de gegunde onderneming te kunnen ondertekenen.

Het 11,3 kilometer lange traject van El Tanque naar Santiago del Teide moet de bestaande snelwegen TF-1 en TF-5 met elkaar verbinden en zorgen voor een fysieke lus rond het eiland. Op deze manier wordt noord en zuid met elkaar verbonden.
De snelweg valt theoretisch een beetje uit de boot want de nieuwe weg zal bestaan uit een éénvaksbaan van 3,50 meter en een dubbele rijbaan in de tunnel met een pechstrook van 2,50 meter. Er komen twee op- en afritten (El Tanque en de andere in Santiago del Teide), alsmede twee viaducten, vijf kunstmatige tunnels, vier onderdoorgangen en een voetgangersbrug.
Opmerkelijk is de Erjos-tunnel, die met meer dan 5 kilometer het meest unieke bouwelement van de eilandring is, aangezien het ondergronds door het Teno-massief loopt en daarmee ook een van de langste snelwegtunnels van Spanje is.

Er werden voor deze laatste schakel van de ringsnelweg verschillende opties voorgesteld, maar omdat deze streek orografisch en topografisch complex is voor de wegenbouw moest er een betaalbare oplossing uit de bus komen. Vandaar de keuze voor een minimaal aantal rijvakken. Door de vorige regering werd nochtans gekozen voor het project van een ‘liggende’ snelweg met vier rijstroken. De spreuk ‘Andere bazen, andere wetten’ is hier nu van toepassing.

De werken voor de sluiting van de eilandring werden in juni gegund, maar protest van een van de bedrijven die aan de aanbesteding deelnam heeft roet in het procedure-eten gegooid. Nu er uitspraak is gedaan door de rechtbank staat iedereen in de startblokken om dit huzarenstukje te realiseren.