HAVEN GRANADILLA CONTROVERSIEEL – 

Op 2 maart 2018 werd de haven van Granadilla de Abona ingehuldigd door de Marino Rajoy en Fernando Clavijo, respectievelijk de voorzitter van de eilandraad en de president van de Canarische regering. Bijna twee decennia lang werden er land- en waterwerken uitgevoerd om van deze ruwe kuststrook een economische haven te maken. Een jaar na de opening blijkt deze haven, alle faciliteiten inclusief, zeer controversieel te zijn.

“De Canarische Eilanden moeten profiteren van hun concurrentievoordeel als wereldreferentiepunt voor het vrachtverkeer”, predikte Mariano Rajoy een jaar geleden bij de inhuldiging van de industriële haven van Granadilla. Fernando Clavijo deed er nog een schepje bovenop en verkondigde dat er een verlaging van 10% zit aan te komen op de vrachttarieven.
De inzet van deze twee optimistische noten komt door de strategische ligging van de zeehaven, namelijk aan de samenvloeiing van twee van de grootste internationale scheepvaartroutes ter wereld: de oost-westroute, die Azië verbindt met Amerika via het Suezkanaal en de Straat van Gibraltar, en de noord-zuidverbinding tussen Noord-Europa en het Zuid-Amerikaanse continent enerzijds, en Azië anderzijds, via de route over de Indische Oceaan.

Rajoy herinnerde eraan dat het kostenplaatje van de investering 362 miljoen euro bedraagt, waarvan er reeds 200 miljoen euro is besteed en 67 miljoen werd gesubsidieerd door Europese cohesiefondsen. De inhuldiging vond plaats 17 jaar nadat het ministerie van Ontwikkeling het startsein gaf aan werken die het grootste sociaal protest ooit uitlokten op Tenerife.
In milieueffectenrapporten konden we toen lezen dat de maritieme leefwereld onherstelbare schade zou oplopen. Vandaag zien we een nieuw biotoop ontstaan waar zelfs de zeeschildpadden graag vertoeven.

De inhuldiging van de haven van Granadilla de Abona geschiedde bij slechte weersomstandigheden. Een hevige zuidwestenwind zorgde ervoor dat de binnenhaven werd veroverd door hoge golven. Zou dit een voorteken zijn?

Er is een jaar verstreken en de zuidelijke havenfaciliteiten zijn nog verre van voltooid. Van zodra de binnenhaven en de contradijk afgewerkt waren, heeft het Havenbedrijf de urbanisatiewerken aanbesteed. Concreet, zullen de werken aan de esplanade uitgevoerd worden tegen de prijs van 9.093.304 euro met een maximum uitvoeringstermijn van 14 maanden.

Anderzijds bestaat de volgende urbanisatiefase uit de aanleg van vijf wegen en een nieuwe rotonde. Twee andere reeds bestaande rijbanen worden vernieuwd. Deze werken, die werden aanbesteed voor 13.159.547 euro, hebben een uitvoeringstermijn van 18 maanden. In deze fase zijn ook de toevoerleidingen, regenwaterafvoer, sanering van het pompstation en de voorlopige zuiveringsinstallatie, de aanleg van midden- en laagspanningsnetten, de openbare verlichting, telecommunicatie en nieuwe toegangscontrole tot het havengebied, inbegrepen.

De haven is in haar eenjarig bestaan de aanlegplaats geweest van welgeteld één schip dat oud metaal als cargo aan boord heeft genomen en vandaar heeft weggevoerd. Sedert dag één is de haven de bufferaanlegplaats voor boorplatforms en boorschepen, maar dat brengt geen economische activiteit in het laatje.

Dat de haven van Granadilla een economische centrumhaven wordt voor Tenerife, en bij uitbreiding ook voor de Canarische Eilanden, is te vroeg victorie kraaien. Het werk is nog niet voltooid, de economie is er nog niet aanwezig. Er is nog een lange weg te gaan …!