TREIN NOORD-ZUID –
Het idee om op Tenerife een treinverbinding te realiseren die het hoofdstedelijk gewest met het toeristische zuiden moet verbinden is reeds decennia oud. De plannen werden gemaakt met vallen en opstaan, verheerlijkt door de voorstanders en verworpen door de tegenstanders. Het traject dat zeven haltes werd toebedeeld en door tunnels moet lopen in Tabaiba-Radazul, Arona en Adeje beschikt over een prijzenkaartje van 2,4 miljard euro. Dit is heel veel voor een traject van 80 kilometer dat in 40 minuten wordt afgelegd.
Je kunt het een slapend project noemen dat regelmatig wakker wordt geschud. Twintig jaar geleden werd er ernstig gedebatteerd en gediscussieerd over pro’s en contra’s en ik herinner mij dat de toenmalige eilandregering de plannen, wegens te duur, van tafel heeft geveegd.
Maar zoals in zoveel zaken hebben duistere krachten ervoor gezorgd dat de onteigeningen in de loop van de voorbij twee decennia druppelsgewijs verder zijn doorgegaan.
Vorige week werden de laatste twee hangende tekenprojecten toegekend. Deze van het treindepot in Fasnia en dat van de aansluiting naar de luchthaven Reina Sofía. De rest werd een jaar geleden reeds toegewezen. De manager van de publieke onderneming Metropolitano Tenerife, Andrés Muñoz verklaart dat de tijdslijn niet zal afhangen van een planning, maar van politieke goodwill.
Zo werd in december 2017 door de overheid verklaard dat de 615 particuliere onteigeningen zouden zijn afgewerkt tegen 2019 en de start van de werken aanvang zou nemen in 2020, maar horen wij op vandaag dat er geen vooruitgang kan worden geboekt zolang het Ministerie van Ontwikkeling de nodige fondsen niet aanbiedt.
De onteigeningen worden verder uitgevoerd in de twaalf gemeenten, tussen Santa Cruz en Adeje. Daar worden 615 particuliere percelen of 2.694.277 vierkante meter grond onteigend voor de uitvoering van het project, waaronder 285 percelen in de vallei van Güímar en 165 in Fasnia, daar waar de stelplaats en de herstel- en onderhoudsateliers moeten komen.
73,6% of 1.983.164 m² is braakland en andere gebieden zonder bebouwing, 20,9% of 563.505 m² is stedelijk gebied en wegeninfrastructuur en 4% of 109.206 zijn teelgronden. De rest zijn gebouwen en fincas. Het totaal bedrag van de onteigeningen bedraagt 79.249.128,49 euro.
Bij de bouw zijn er twee opties om het traject uit te breiden: in het noorden tot in Puerto de La Cruz en in zuiden tot aan de nieuwe haven in Fonsalía. Volgens de berekeningen van Metropolitana Tenerife betekent de exploitatie van de spoorlijn een werkaanbod van 190 vaste banen, terwijl de aanleg van de spoorlijn 4.000 banen zal opleveren.
De burgemeesters van de betrokken gemeenten zitten niet allemaal op één lijn. Te duur, niet goed voor de natuur en niet prioritair is het meest gehoorde commentaar.
Als de realisatie van de spoorlijn hetzelfde levensverhaal kent als de ringsnelweg, dan zijn we vertrokken voor een soap die dertig jaar lang (of meer) zal duren.