TERMINAL 2 VERVLOEKT
De luchthaven Reina Sofia in het zuiden van Tenerife werd ingehuldigd op 6 november 1978 door de Koningin van Spanje. Iedereen was fier over de hypermoderne luchthaven die beschikt over 50.000 m² passagiersterminal en een 3.200 meter lange start- en landingsbaan. De investering was niet mis en bedroeg 2.500 miljoen peseta’s.
In 2009 werd terminal 2 afgewerkt. T-2 heeft 39 miljoen euro gekost en is in de acht jaar van zijn bestaan nauwelijks gebruikt. De luchtvaartmaatschappijen, die medio 2009 voor het eerst op Tenerife vlogen, weigerden erin te opereren omdat het gebouw enkel als vertrekhal was ontworpen, zonder enige directe toegang tot de vliegtuigen.
Terminal 2 werd ontworpen en gebouwd om de momenten van maximale verzadiging van T-1 op te vangen op dinsdag en vrijdag, de dagen waarop de meeste aankomende en vertrekkende vluchten stonden genoteerd.
Quasi niemand weet hem liggen en weinigen hebben weet van zijn bestaan.
T-2 is ontworpen om 4.000 passagiers per uur te bedienen. De bouw startte in 2005 en resulteerde in een 21.400 vierkante meter tellende terminal, uitgerust met 32 incheckbalies. Daarnaast is er een parkeerterrein van 10.500 vierkante meter met een capaciteit voor 213 voertuigen op drie niveaus, acht parkeerplaatsen voor bussen en een taxi-instapplaats.
De vertrekhal T-2 mist een essentieel criterium om operationeel te zijn: een instapbrug die het gebouw met het vliegtuig verbindt. Luchtvaartmaatschappijen weigeren derhalve in deze terminal te opereren omdat het te duur uitvalt om personeel in twee terminals te voorzien.
En passagiers die zouden inchecken vanaf T-2 moeten zich een halve kilometer verplaatsen om via de hoofdterminal aan boord te gaan.
Maar de toekomst moet de oplossing brengen. Een T-3 zou de twee bestaande terminals met elkaar verbinden. Een gebouw van vijf verdiepingen, 140 incheckbalies, 23 gates en 14 bagagebanden moeten de expansie opvangen die de toekomst met zich meebrengt.
Het project, waarvoor een aanbesteding is uitgeschreven van 53,9 miljoen euro, zal de operationele ruimte voor het verkeer van passagiers met 50% vergroten en leiden tot een reorganisatie van de controle- en instapsystemen.
De diverse Canarische overheden zijn van mening dat het plan van AENA niet beantwoordt aan de functionele en esthetische verwachtingen van de luchthaven en stappen dus niet mee in het verhaal. Zij volgen eerder het rapport ‘Airport Regulation Document’ (DORA) waarin staat dat de derde terminal van de luchthaven op de luchthaven Reina Sofia geen prioriteit is. En op deze manier blijft T-2 verweesd achter.
Een tweede landingsbaan komt er voorlopig ook niet, alhoewel organisaties en zakenlui aan de bel blijven trekken.