You are here:---VERRASSEND NIEUWS OP TENERIFE 30

VERRASSEND NIEUWS OP TENERIFE 30

CHAOS IN LAS CHAFIRAS
Aan de vervloekte jaren van de crisis waarin het leek alsof de aarde alle graafmachines en kranen had ingeslikt, is reeds een tijd lang een einde gekomen. Hoewel het niveau van openbare werken het niveau van vóór de economische recessie nog niet heeft bereikt wordt er toch reeds zwaar geïnvesteerd door de diverse overheden.

Ook in de verkeersinfrastructuur wordt geld gepompt en dat is goed om het verkeer vlotter en veiliger te leiden, maar slecht als je denkt dat deze manier van ingrijpen het groeiende verkeer verder zal moeten blijven slikken.

Het lang verwachte verkeersproject in Las Chafiras, waar meer dan 75.000 voertuigen per dag voorbijkomen, start binnenkort en zal in een eerste fase ruim € 32 miljoen kosten. Het gaat hier om een nieuwe grote rotonde en verbindingswegen die de snelweg met San Miguel en El Médano met elkaar moeten verbinden en twee kleinere rotondes wat verderop, die het doorgaand verkeer in Las Chafiras moeten bevorderen. De eilandregering gelooft niet in de oplossing van de verkeersellende op de TF-1 door het aanleggen van een derde rijstrook in beide richtingen tussen San Isídro en Adeje; zij gelooft meer in een vlottere afvoer van het verkeer ter hoogte van de afritten en vandaar dat er plannen werden gemaakt voor de aanleg van twee rotondes (foto links) in La Oroteanda en de aanleg van een spiksplinternieuwe reuzenrotonde ter hoogte van de twee bestaande rotondes in Las Chafiras (foto onder).

2018 wordt het heilig jaar van de start van de werken van de twee verkeersknooppunten die minder dan anderhalve kilometer van elkaar liggen. Met name in Las Chafiras en het wat verderop gelegen La Oroteanda; een grote klus in het kwadraat waarbij vlot verkeer moet gecreëerd worden. Daarmee wordt een verkeersinfarct vermeden en zal de verkeersader die door duizenden voertuigen veroorzaakt wordt ontstopt moeten worden door naarstig en verstandig denkwerk, planning, nieuwe wegen en rotondes.

De aanleg zal flink wat tijd in beslag nemen en daardoor zullen er gedurende de werken alternatieve  
wegen en kunstgrepen moeten uitgevoerd worden om het verkeer door het hindernissengebied te leiden. Het wordt voor iedereen een moeilijke periode. Voor de overheid, voor de aannemers, voor de veiligheidsdiensten en voor de automobilisten. Een beetje respect voor elkaar en vooral veel geduld zullen hier de komende maanden de trefwoorden bij uitstek zijn. Na de uitvoering van de werken zal het verkeer in zuidelijke richting, naar Los Abrigos, de golfclubs en het mooie haventje Marina San Miguel, en in noordelijke richting naar Aldea Blanca en verder naar San Miguel vlotter moeten verlopen door de aanleg van één gigantisch rond punt. Het verkeer dat uit oostelijke richting komt en naar Guargacho en verderop Costa del Silencio en Las Galletas moet, zal op de snelweg moeten blijven om 1,3 kilometer verder de nieuwe afrit te nemen en gebruik te maken van de rotondes om zich richting het zuiden te begeven. Wie uit het westen komt aangereden kan dan ook de nieuwe afrit nemen. Wat op zijn beurt zal zorgen voor een vlottere doorstroming.

Dit is de definitieve oplossing die door de technici van het departement Openbare Werken en Verkeer wordt voorgesteld om een einde te maken aan een van de grootste verkeerstrechters op het eiland. De omvang van dit project is meteen een van de belangrijkste openbare werken op het eiland in de afgelopen jaren.

De werken beginnen ‘met wat geluk’ volgende week. Het hangt deels af van de administratieve mallemolen die alle vergunningen op tijd moet afleveren voor wat als oplossing moet dienen voor een van de grootste knelpunten in het zuiden van Tenerife.

En nog hebben wij niet alles besproken. Er is nog meer …
De aanbesteding voor de aanleg van twee parallelle rijstroken aan beide zijden van de snelweg die moeten zorgen voor de verbinding tussen Las Chafiras en La Oroteanda werd reeds gepubliceerd in het Staatsblad van de Canarische Eilanden (BOC). De uiterste datum voor het indienen van de offertes was 12 april en de begroting voor deze basisaanbesteding bedraagt 32.795.595 EUR.
Het macroproject omvat ook twee verbindingswegen, namelijk een nieuwe baan ten noorden aan de kant van Llano del Camel, en de renovatie van de reeds bestaande weg ten zuiden van de snelweg, opdat voertuigen op deze korte trajecten niet op de autosnelweg zouden komen. Deze realisatie zal meteen bijdragen tot een vermindering van het verkeersvolume op dit tracé. Beide wegen krijgen rechtstreeks toegang tot de TF-1.

Als de studie optimaal werd uitgevoerd zal het geheel resulteren in een vlottere en vooral in een veiligere doorstroming en aldus zorgen dat de reistijd van de immer gehaaste automobilist wordt ingekort.
De werken worden naar verluid een uitvoeringstermijn van 21 maanden toegewezen, maar dát zal de toekomst uitwijzen …!

 

Afbeeldingen: Diario de Avisos
By |2018-12-07T17:19:59+00:00november 28th, 2018|Categories: Blog, Weetjes|Tags: , , , , , |1 Comment

About the Author:

Actief binnen een redactioneel en journalistiek netwerk heb ik Tenerife kunnen binden in mijn geschrijf. Het eiland waarop ik reeds decennia lang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van talloze artikels die door Marc Engels worden geredigeerd. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het bindmiddel is. Wat daar uit vloeit wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet, ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

One Comment

  1. Edward Jozef De Bruyn 3 december 2018 at 12:19 - Reply

    Ja mooi, het werd inderdaad tijd. De rotonde “Las Chafiras” is iets waar ik altijd tegen opzie als ik uit de richting van de Amarilla Golf kom en naar het Noorden moet. Het is er bijna 7/7 dagen constant aanschuiven. Om dit te vermijden rij ik zelfs vaak langs Medano via Los Abrigos.
    Maar het probleem die ik hier vaak zie, ook in België trouwens, is het feit dat de rijvakken aan de binnenkant vd. rotondes bijna nooit gebruikt worden. Heb al een paar keer meegemaakt dat ik een extra rondje moet doen als ik die toch durf te gebruiken.
    In verschillende landen is het op rotondes trouwens verplicht om wagens die vanuit de binnenste rijvakken komen voorrang te verlenen als ze moeten afslagen.
    Als je bvb in Italië vergeet dit te doen krijg je heel wat kwade toeters te verwerken, de buitenste rijvakken zijn er om af te slagen. Dit komt de algemene flow trouwens ten goede gezien de rotondes dan ten volle gebruikt worden.
    Het heeft immers geen zin als je enkel de buitenkant gebruikt de rotondes van twee of meer rijvakken te voorzien.
    Ook het “verplichtte” ritsen zit er nog minder dan bij ons, in België, ingebakken.
    Er is dus eigenlijk ook nog veel werk om een algemene sensibilisatie op te zetten voor deze twee eenvoudige problemen. Het volstaat eigenlijk om de wegmarkeringen in die richting aan te passen.
    Alvast bedankt voor deze blik op een betere toekomst.

Leave A Comment