GEVAARLIJK VOOR FIETSERS EN VOETGANGERS
Tenerife wil zichzelf bewijzen en promoten. Dat doen de verschillende overheden en daarom gaan zij investeren in de toekomst.
Een weg die 20.000 voertuigen per dag te slikken krijgt verslijt sneller dan normaal en als je daarnaast ook deze weg jarenlang laat verloederen dan weet je als weggebruiker zeker dat deze weg meer weg heeft van een hobbelpaard dan van een zacht zoevend stukje rijweg.
En zo gebeurde dat voor de TF-64 op het grondgebied van Granadilla de Abona, de weg die San Isídro verbindt met El Médano, de weg die dringend aan vernieuwing toe was. Vooral het stuk tussen de kilometerpalen 7,3 en 10,840. Ruim drieënhalve kilometer moest onder de hamer en dan opnieuw worden opgebouwd. Niet alleen de slijtlaag werd vervangen, ook de boordstenen, de bovengrondse afwateringen en daarenboven werden er stroken voorzien waarin verstrooide of dwalende chauffeurs automatisch worden afgeremd door kiezelstenen.
Dat mocht wel iets kosten, hier rijden nogal wat toeristen over en als je iets renoveert moet je het goed doen, dixit de overheid.
De verantwoordelijke van de dienst Wegen en Landschap, Ofelia Manjón, heeft gezegd dat de investering in dit project 1.040.000 euro bedraagt. De asfalteringswerken bestonden erin het bestaande asfalt af te schrapen om het vervolgens te mengen met nieuwe bitumineuze stoffen en het nieuwe mengsel daarna als slijtlaag te hergebruiken. Een techniek die eerder werd toegepast op de TF-66 in Valle San Lorenzo.
Om de mogelijke periodes van onveiligheid op de wegen als gevolg van regenval te verminderen, is de structuur van de afwatering veranderd en werd er gekozen voor een longitudinale rioleringsstelsel.
Iedereen is fier als een gieter met de overheid op kop. Gevolgd door de aannemer en de arbeiders die alles hebben gegeven om het project kwaliteitsvol af te leveren zoals door de ingenieurs werd getekend en geplant.
De werken zijn nog niet helemaal afgewerkt. Als alles volgens plan verloopt, zal het dalende verkeer in de richting van El Médano van dinsdag 19 tot donderdag 21 september omgeleid worden via de weg die langs het grotje van Broeder Pedro loopt. In de andere richting kunnen klimmende voertuigen tijdens de werken op de TF-64 blijven rijden. Enkel overdag.
Zo mooi en maagdelijk zwart is de rijweg, zo zacht glijdt deze onder de wielen door. Ook de fietsers zullen genieten van de kwaliteit van deze rijweg maar niet van de veiligheid ervan. Twintig duizend voertuigen zullen op en neer blijven snorren en de tweewielers zullen zich niet meteen kunnen manifesteren in hun veilige zone. Er werd niet voor cocooneffect gezorgd door fietsers en ook voetgangers hun eigen biotoop aan te bieden.
Moeilijk kon dat niet zijn. Als de bedenkers aan de tekentafels rekening hadden gehouden met de verkeersveiligheid dan waren er beslist afzonderlijke stroken voorzien om aan voetgangers, wandelaars en fietsende sportievelingen hun eigen strookje aan te bieden.
Jammer, maar helaas …!
Wij kunnen aan deze categorie van weggebruikers enkel aanbevelen om zich uiterst voorzichtig op deze weg te begeven.