BARRANCO VAN MASCA GESLOTEN
Het zal je maar overkomen dat je een der gevaarlijkste kloven op Tenerife probleemloos afdaalt en dat je dan gewond raakt bij de aanlegsteiger. Daar waar iedere wandelaar de boot neemt om veilig terug te keren naar de haven van Los Gigantes.
Deze aanlegsteiger uit de jaren stilletjes heeft zijn beste tijd gehad en na een aantal incidenten en accidenten waarbij verschillende keren evacuaties moesten worden uitgevoerd – ook door helikopters – heeft de overheid ingegrepen. De aanlegsteiger van Masca Playa zal met spoed worden gerenoveerd en om onnodige risico’s uit te sluiten wordt de barrancogesloten. Ook voor diegenen die te voet heen en terug willen.
Het Cabildo van Tenerife, de eilandregering, wil zo snel mogelijk in actie komen om de pier van het strand van Masca her aan te leggen, nadat deze afgesloten werd op 26 februari 2018 door de gemeentelijke overheid van Buenavista del Norte, de gemeente waartoe Masca behoort. De februaristormen hebben roet in het eten gegooid van de infrastructuur die de toeristen na een zware wandeling aan boord moet krijgen van een vaartuig om hen terug te brengen naar de bewoonde wereld. Er werd door een flink meteorologisch dipje schade aangebracht aan de fundering, het loopvlak en de reling. Het krakkemikkig gedeelte is nu helemaal gesloopt en onbruikbaar, toch als je het veilig wilt houden.
Het Ministerie van Duurzaamheid, Milieu en Veiligheid heeft daartoe een procedure opgestart om het geheel te herstellen en zo nodig ook te renoveren. Daarvoor werd een budget vrijgemaakt van ruim 53.000 euro.
Het door Juan Carlos Pérez Hernández ondertekende verslag van de reparatiewerkzaamheden concentreert zich op de analyse van de staat van het gangpad. De ingenieur is zeer duidelijk dat de stabiliteit niet kan worden gegarandeerd als de funderingen niet meer voldoen.
In het document staat ook dat de aanlegsteiger meer dan 30 jaar geleden werd gebouwd zonder goedkeuring en dat daarom de kwaliteit van de betonnen ondersteuningen niet is gekend.
De voetgangersbrug bestond uit een 12 meter lang pad van gewapend beton, gebouwd tussen een rots in het water en een keienpartij die het strand moet voorstellen. Tot 22 februari werd het ondersteund door een centrale zuil met een diameter van 40 centimeter, eveneens gemaakt van gewapend beton, die niet op de zeebodem werd gelegd. Alle metalen onderdelen zijn in een ver gevorderd stadium van oxidatie.
De werkzaamheden omvatten onder meer de vervanging van de metalen zuil en de herstelling en versterking van het onderste gedeelte van de loopbrug over de gehele lengte. De metalen delen worden versterkt en of vervangen om de stabiliteit ervan te waarborgen.
De ingenieur die het document heeft opgesteld, beveelt aan dat het werk wordt uitgevoerd door een bedrijf met ervaring op het gebied van maritieme constructies, dat beschikt over personeel dat gespecialiseerd is in onderwatertaken, aangezien de hele klus op zee zal worden uitgevoerd. De geschatte uitvoeringstermijn, rekening houdend met enkele dagen waarop een onstabiele zeespiegel staat, is één maand.
OPROEP
Het wandelpad door de ravijn van Masca dat eindigt aan de steiger van het strand werd eind februari door het gemeentebestuur afgesloten vanwege de slechte omstandigheden in het gebied na een flinke voorjaarsstorm. Veel toeristen negeren de verbodsbepalingen die werden ingesteld om veiligheidsredenen en wandelen de barranco wel in, waardoor de risico’s op uitputting en verwonding groter worden.
Zo werd een groep Duitse toeristen het slachtoffer van een no return en moest dit gezelschap overnachten in la cueva del Inglés vooraleer ze de volgende ochtend konden geëvacueerd worden.
Laat dit artikel een waarschuwing zijn. Hou je aan het verbod, neem geen overbodige risico’s en hang vooral de betweter niet uit. Verbodsbepalingen staan er nooit voor niets.
UPDATE 12 september 2018
De eilandregering overweegt de Mascakloof gesloten te houden tot in maart van volgend jaar. Tegen die tijd moet de veiligheid in en rond het gebied verzekerd worden. Er wordt echter nergens aangekondigd wanneer er aan de werken zal worden begonnen. Daarom is de einddatum ook rekbaar.
Om op een adequate manier een toeristische locatie met een grote ecologische waarde te reorganiseren moet je meer dan de kloof onder handen nemen. Ook het parkeerprobleem en de mobiliteit moeten een oplossing aangemeten krijgen.
De prijs daarentegen is wel reeds gekend, 850.000 euro. Dit is de prijs voor het beveiligen en bewegwijzeren van de barranco, het aanleggen van een voetgangersbrug die van La Piedra naar El Turrón loopt en het betalen van de studie die het verkeersprobleem moet aanpakken.
Wie in een verdere toekomst de kloof zal bewandelen mag zich verwachten aan controleposten. De eerste wordt aangelegd aan het startpunt, in de boerderij waar ook het bezoekerscentrum wordt gepland. Een tweede volgt halverwege de tocht en een derde punt wordt voorzien op zeeniveau. Dit moet de veiligheid van de wandelaars verhogen. Op deze manier zal er niemand meer achterblijven na zonsondergang.
Parallel aan de uitvoering van deze realisaties wordt gewerkt aan een systeem om de toegang tot het ravijn op een duurzame en veilige manier te beheren, een model dat vergelijkbaar is met het model van de Barranco del Infierno.
Een derde realisatie bestaat erin de weg naar en van Masca te verbeteren, met aangepaste parkeerfaciliteiten en een voetgangersgebied. Doel daarvan is het verkeer te reduceren, het gebruik van het openbaar vervoer te bevorderen en de verkeersveiligheid te verhogen.
Hebben we dit reeds ergens gelezen? Jawel, bezoeken aan de Punta de Teno worden op dezelfde wijze geregeld.
Lijkt mij heel interessant !!!