De uitbreidingswerken op de luchthaven Reina Sofia en in concreto het nieuwe gebouw dat de twee terminals met elkaar verbindt zullen volgende zomer klaar zijn. Zo worden T1 en T2 naadloos met elkaar verbonden. De werken zullen 90 miljoen euro kosten, waardoor de capaciteit zal oplopen van 13 naar 16 miljoen passagiers per jaar.
Op deze manier wordt het vertrekproces op één niveau geplaatst en wordt de luchthaven een platform om het toeristisch herstel op de Canarische Eilanden te bevorderen.
De uitbreiding bestaat vooral uit een samenvoeging van de lokalen, een uitbreiding van de veiligheidscontroles, het plaatsen van meer boarding gates en meer transportbanden voor reistassen, een verbetering van het commerciële aanbod en een uitbreiding van de personeelsparkeerplaats.
Een tweede landingsbaan is nu nog niet aan de orde. Daarover moet de overheid passend mee instemmen.
Minister van Transport, Mobiliteit en Stedelijke Agenda, José Luis Ábalos, herinnert eraan dat luchthavens een strategische infrastructuur bezitten voor de connectiviteit en de economie en dat hij de geplande investering gestipuleerd in DORA 2017-2021 zal handhaven.
Daarom zal Aena, de luchthavenexpoitant haar geplande verbintenissen voor 2021 nakomen.
De Canarische overheid ontvangt voor deze uitbreidingswerken 60 miljoen euro van het herstelplan van de Europese Unie.