vrijdag, april 12, 2024
HomeBlogNieuwsTREIN OF TRAM OP TENERIFE
spot_img

TREIN OF TRAM OP TENERIFE

Trein of tram op Tenerife is de inzet op een topoverleg in Madrid waarin de mobiliteit op de Canarische Eilanden centraal staat. De Canarische regering en de regionale eilandraden van Tenerife en Gran Canaria proberen in de Spaanse hoofdstad om een financiering rond te krijgen.

Het belangrijkste doel van de ontmoeting met de minister van Transport Óscar Puente is het verkrijgen van financiering voor de ontwikkeling van de treinprojecten op de grootste twee eilanden van de Canarische archipel. Eerder reisde een Canarische delegatie naar Brussel met hetzelfde doel.

Complementair

Voor Tenerife ligt de nadruk vooral op de trein die het zuiden met de hoofdstad verbindt. De eilandregering, het Cabildo de Tenerife erkent in het Plan Insular de Movilidad Sostenible dat een effectieve spoorweg nog niet is uitgekristalliseerd en dat het treinproject tussen Santa Cruz en Adeje in een melancholische droom te zijn beland omdat over de realisatie van dat project heel veel onzekerheid bestaat. De vraag is nog niet beantwoord; Komt er een trein of tram op Tenerife?

In de ontwerptekst op het overleg wordt niet alleen gewezen op de financiële haalbaarheid die de centrale overheid moet bieden, maar ook wordt benadrukt dat een trein moet rekenen op een sociale en economische consensus voor de implementatie op de middellange en lange termijn. Bovendien mag een trein geen concurrentie aangaan met de bestaande vervoerssystemen, maar moet het complementair zijn.

Dure trein

Ambrosio Jiménez, secretaris van de Vereniging van Technische Ingenieurs van Openbare Werken van Santa Cruz de Tenerife, vindt de implementatie van de trein niet levensvatbaar. De expert wees op het feit dat noodzakelijke en functionele werken moeten worden uitgevoerd en infrastructuren moeten worden geoptimaliseerd. Hij gaf als voorbeeld aan dat de aanleg van de treinverbinding van León naar Asturias, 50 kilometer lang, 20 jaar duurde. Zo komt hij aan de vergelijkbare redenering op Tenerife: 75 kilometer naar het zuiden duurt 30 jaar, kost 2,2 miljard euro en lost bovendien de mobiliteitsproblemen op Tenerife niet op.

Niet duurzaam

De secretaris geeft aan dat de vereniging het project vorig jaar heeft besproken in een sectorale bijeenkomst met het Directoraat-generaal Verkeer, de beroepsverenigingen, het Ministerie van Openbare Werken en het Cabildo de Tenerife. De vereniging heeft beschuldigingen geuit tegen het plan voor duurzame mobiliteit van de eilanden. Het treinproject is niet winstgevend, niet functioneel en zal niet tijdig operationeel zijn. Zoals het is gepland en goedgekeurd in het Speciale Territoriale Plan, zou het treintraject tussen de hoofdstad en Adeje ongeveer 2,2 miljard euro kosten. Het traject van 75 kilometer zou uit zeven trajecten bestaan.

Nieuwe tramverbindingen

In tegenstelling tot de Tren del Sur is Jiménez voorstander van het uitbreiden van het aantal tramlijnen op Tenerife. De secretaris ziet de noodzaak om het gebied Los Cristianos-Las Américas te verbinden, met de mogelijkheid van uitbreiding naar San Isidro en de Polígono – het industrieterrein – van Granadilla de Abona. Dit kan gebeuren door een normale tramverbinding die met een snelheid van 50 kilometer per uur rijdt of met een trein-tram die wel 100 kilometer per uur haalt, zoals ook sinds de jaren tachtig in Duitsland wordt gebruikt.

De ingenieur voegt andere mogelijke lijnen toe, zoals een verlenging van La Laguna naar Los Rodeos en de verlenging daarvan naar Tacoronte. Ook mogelijk het tramnetwerk Caletillas – Candelaria – Polígono de Güímar en Puertito de Güímar, gezien deze trajecten filegevoelig zijn.

Opties

Het Cabildo de Tenerife overweegt verschillende tijdelijke scenario’s en alternatieven om de verkeersdoorstroming te verbeteren in het Plan Insular de Movilidad Sostenible van het eiland. De mogelijkheden werden aangestipt als een optionele spoorwegring met vier belangrijke trajecten.
De zuidelijke trein van Santa Cruz naar Adeje (en de uitbreiding naar Fonsalía), de noordelijke trein tussen Santa Cruz en Los Realejos (en de uitbreiding naar Icod de los Vinos), de westelijke trein van Icod de Los Vinos naar Adeje en een ondergrondse trein tussen Güímar en La Orotava. Het plan omvat ook twee rijstroken voor bussen: één op de snelweg TF-5 tussen Santa Cruz en Los Realejos en één op de TF-1 tussen Santa Cruz en Güímar.

Trein of tram op Tenerife? Experts verwerpen de zuidelijke trein en kiezen eerder voor een verlenging van de tramlijn, alhoewel deze niet rendabel, functioneel of snel operationeel zal zijn.

 

 TERUG NAAR STARTSCHERM 


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie!
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het nieuws op Tenerife.
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

magazine

#274 APRIL 2024

#273 MAART 2024

#272 FEBRUARI 2024

#271 JANUARI 2024

- Reclame -spot_img

gastronomie

WIJN OP TENERIFE

VIJGEN OP HET MENU

seb leeson consulting

weer

EEN ZONNIGE KERST

KOUDEPUT BOVEN CANARIAS

COLUMN GUY

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES

spot_img