woensdag, oktober 21, 2020
Home Blog Nieuws TRAMLIJN IN HET ZUIDEN

TRAMLIJN IN HET ZUIDEN

Het openbaar vervoer scoort hoge cijfers in Tenerife. Wie daaraan denkt heeft het over Titsa. TITSA is het acroniem van ‘Transportes Interurbanos de Tenerife SA’ dat zoveel betekent als ‘Openbaar Vervoer in Tenerife NV’.
Met ruim 60 miljoen passagiers en meer dan 600 voertuigen is dit dé vervoersmaatschappij bij uitstek.  Daaronder verstaan wij 530 bussen en 26 trams. Deze laatste worden ook wel eens ‘de kleine trein’ genoemd en gedijen uitstekend in het noorden van het eiland. Dit transport wordt bijzonder gewaardeerd door de klant en door de uitbater want hier gaan zuinigheid, comfort en ecologie samen op een geruisloos spoor.

Daarom wilde de eilandregering in het verleden het tramspoornet uitbreiden naar het beursgebouw ‘La Cinta Ferial’, naar het strand van Las Teresitas en naar de luchthaven van Los Rodeos. Door economische omstandigheden en vooral door een besparingsplan werden de projecten van de uitbreiding van Lijn 1 afgevoerd. Tot groot jolijt van veel inwoners van het hoofdstedelijk gebied werd Lijn 2 daarentegen wel uitgebreid tot in La Gallega. Met vier jaar vertraging weliswaar, maar dat zijn wij hier stilaan gewoon aan het worden, denk maar aan de ringsnelweg.

Er kan niet eenduidig gesteld worden dat het gebruik van trams efficiënter is dan bussen. Dit dient geval per geval geëvalueerd op basis van vervoerscapaciteit, levensduur, milieu-impact, inpasbaarheid in omgeving, investerings- en gebruikskosten. Een tram is wel meer geschikt om grote reizigersstromen te vervoeren in een stedelijke omgeving. De trams hebben gemiddeld ook een langere levens- en gebruiksduur dan bussen, een grotere maximale capaciteit en een lager energieverbruik. Het grote nadeel is de aanleg van de tramlijn maar eens deze werken zijn uitgevoerd is het nadeel ook verdwenen.

Andere voordelen van een tram in een stedelijke omgeving zijn de grotere vervoerscapaciteit, de beperkte lokale milieu-impact en het constante ruimtegebruik. Bij een frequentie van 6 minuten kunnen tussen 1.500 en 2000 mensen worden vervoerd per tramlijn per richting. Voor dezelfde vervoerscapaciteit per bus dienen de bussen om de 3 minuten te rijden. Er zijn dus tweemaal zoveel voertuigen en chauffeurs nodig om dit met bussen te realiseren.

Diezelfde regering maakt nu een studieronde om een tramlijn te voorzien in het zuiden van het eiland. Het mikt daarvoor op de zuidelijke toeristische regio’s Arona en Adeje. Er zal vooral onderzocht worden hoe het nieuwe ziekenhuis van El Mojón met een nieuwe tramlijn beter bereikbaar kan gemaakt worden. Rendabiliteit hangt hoofdzakelijk van twee factoren af; hoeveel betalende reizigers bieden zich aan en hoeveel kost de uitbating van deze tramlijn. Een analyse die de belangrijkheid van het project accentueren en waarvan al enkele cijfer zijn uitgelekt.

De studie concludeert dat deze tramroute een dagelijks aanbod van ongeveer 29.000 passagiers zou moeten verwerken om rendabel te zijn; dat is 8,2 miljoen passagiers per jaar. Dit lijkt onnoemelijk veel maar als je dat vergelijkt met tramlijn 1 is dit aantal kleiner. Op de hoofdstedelijke tramlijn rijden dagelijks 44.000 personen mee of een totaal van 13 miljoen passagiers per jaar.

Als wij de tramlijn reflecteren naar het zuiden dan ontstaan er een aantal mogelijkheden om een aanzienlijk en aantrekkelijk traject uit te stippelen binnen de gemeenten Arona en Adeje. De uitbesteding van de studie moet vooral klaarheid scheppen over de vraag of het project op lange termijn een kans heeft om te overleven. Zo zullen de onderzoekers zeker rekening houden met een overdaad aan voertuigen op het eiland en met de daaraan gekoppelde parkeerproblemen. Adequaat openbaar vervoer is dé stimulans om het aantal personenwagens in het verkeer te doen dalen. 

De voorzitter van de eilandregering, Carlos Alonso, zegt dat het hier gaat over een voorlopige studie waarvan nog niet duidelijk is wanneer deze kan gerealiseerd worden. We zetten stap voor stap; eerst de studie omtrent de haalbaarheid, dan een gedetailleerde rekenoefening en finaal de goedkeuring van aanbesteding en uitvoering. Deze laatste zijn nog niet voor morgen.

De voorstanders van het idee zwaaien reeds met een aantal voordelen die een tramlijn in het zuiden biedt. De regio met de grootste bevolkingsdichtheid op het eiland zal deze manier van verplaatsen zeker waarderen. Meer zelfs, een aantal bekende en aantrekkelijke locaties zouden met de tram op een ecologische manier kunnen bereikt worden. Wij denken dan spontaan aan het Magma Center, het politiebureel, Siam Mall, de havens van Puerto Colón en Los Cristianos en een aantal ziekenhuizen, waaronder het nieuwe ‘Hospital del Sur’ op de locatie ‘El Mojon’.

Een schitterend idee, een consequente voorziening, een ecologisch verantwoorde gedachte… wordt ongetwijfeld vervolgd binnen een onafzienbare tijd. Mañana dus.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
close
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Actief binnen een redactioneel en journalistiek netwerk heb ik Tenerife kunnen binden in mijn geschrijf. Het eiland waarop ik reeds decennia lang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van talloze artikels die door Marc Engels worden geredigeerd. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het bindmiddel is. Wat daar uit vloeit wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet, ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Reclame -

POPULAIR

CORONAVIRUS OP TENERIFE

☞ HET VERVOLG OP DIT ARTIKEL STAAT HIER ...! De reden daarvoor is dat de pagina te lang wordt en door de server niet meer...

CORONACIJFERS OP TENERIFE – DAG 207

CORONACIJFERS van 6 oktober 2020 die werden gepubliceerd door Cartográfica de Canarias – Grafcan en door S.A. Estudio COSMO-Spain.Op 2 oktober 2020...

CORONACIJFERS OP TENERIFE

☞ Lees elke dag de update van de COVID-19-cijfers op de Canarische Eilanden en op Tenerife in het bijzonder. Dit artikel informeert de leden van...

CORONACIJFERS OP TENERIFE – DAG 206

CORONACIJFERS van 5 oktober 2020 die werden gepubliceerd door Cartográfica de Canarias – Grafcan en door S.A. Estudio COSMO-Spain.Op 2 oktober 2020...
- Reclame -

COLUMN GUY

WAT EEN VERLEDEN  

Tenerife heeft een verleden, en wat voor een! Een verleden doordrenkt met wat voorspoed maar ook een verleden met vele oorlogen en zeeslagen. De...

WONDERE WANDELINGEN

Stappen is gezond en goedkoop, daarenboven verplaats je jezelf op locaties waar geen ander verkeer mogelijk of toegelaten is en daarom is de ademlucht...

KERST OP TENERIFE

Ik zit te luieren op mijn balkonnetje. De zon schijnt, er drijven amper wolkjes voorbij en er staat een lichte zeebries. De temperatuur van...

COLUMN KIM

FRANSE COMPLIMENTJES

Complimentjes krijgen is altijd leuk. Sommige gaan over je gevoel voor mode, andere over je kookkunsten en soms gaan ze gewoon over je uiterlijk....

‘S LANDS WIJS

'S LANDS WIJS, 'S LANDS EER Ieder volk is gehecht aan zijn gewoonten en meestal vindt een volksgemeenschap de gewoonten van andere volkeren raar. Als Belgische...

KLEINE POTJES

KLEINE POTJES HEBBEN GROTE OREN   In het bijzijn van kinderen moet men geen zaken bespreken die voor hun oortjes ontoelaatbaar zijn. Er zijn steeds zaken...
- Reclame -

WEETJES

VLUCHT NAAR TENERIFE

Het lijkt een prachtige dag te worden om de vlucht naar Tenerife te nemen. Niet alleen de vliegreis lijkt vlot te verlopen, ook het...

GESCHIEDENIS VAN DE KABELBAAN

Hoe je het ook noemt, een kunstwerk of een knap staaltje van techniek en ingenieursschap, de kabelbaan die je de Teide omhoog voert tot...

IMMOMAKELAAR

Het begint reeds bij de eerste keer dat je Tenerife bezoekt. Je wordt verliefd op het eiland en deze verliefdheid gaat snel over in...