maandag, februari 6, 2023
spot_img
HomeBlogNieuwsTOERISTISCHE GROEI IN EEN NOTENDOP

TOERISTISCHE GROEI IN EEN NOTENDOP

Spanje heeft zich vanaf de jaren zestig, in volle Franco-periode, als een favoriete bestemming ontwikkeld. Niet alleen de Europeanen zakten af naar een zonnig en mooi land, ook de Spanjaarden trokken op verkenning door hun eigen land. Daarna is alles in een stroomversnelling geraakt, ook voor de Canarische Eilanden en in het bijzonder Tenerife, toen Michel Huygen voet aan wal zette en zijn Ten Bel uit de grond stampte. 

Het nationaal en internationaal toerisme groeide. De zonnige stranden, het rijke historische en artistieke erfgoed, de gevarieerde en voortreffelijke gastronomie en duizend dingen meer werden door het nationale en internationale toerisme aangestipt om toeristen te overtuigen naar Spaanse regio’s af te reizen. Alle registers werden opengezet om Spanje op de Europese toeristische kaart te zetten.
Resultaat: de toeristische cijfers bleven aanzwellen, ook na het millenniumjaar 2000. De toeristische sector in de meeste regio’s in Spanje pasten marketing- en publiciteitsstrategieën toe om hun regio te slijten aan iedereen die er maar even aan dacht om naar Spanje op vakantie te gaan. 

GESTADIGE GROEI

De Canarische Eilanden hebben zich ook geprofileerd als vakantiestekje, niet alleen in de zomermaanden, maar vooral in de winterperiode. Met het klimaat als magnetiserend criterium stevende de Canarische archipel af op recordcijfers. 

Op deze manier groeide het toerisme van 10,4 miljoen in 2010 tot net geen 16 miljoen toeristen in 2017. Daarna ging het even bergaf. Veel reisbestemmingen waren concurrenten geworden van Canarias en het aantal toeristen zakt de volgende jaren een beetje weg. Op de afbeelding zien we hoe de cijfers in 2018 zakken voor het eerst sinds 2012 wegzakken en een dalende trend die zich in 2019 verdergezet. Niet spectaculair maar toch genoeg om de overheid te overtuigen om publiciteitscampagnes uit de mouw te schudden.

CORONA

Maar toen kwam het coronavirus. In maart 2020 zakte de reissector als een pudding in elkaar. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er slechts 4,64 miljoen toeristen naar de Canarische regio zijn afgereisd en daarvoor waren in hoofdzaak de eerste twee maanden van dat jaar verantwoordelijk.
Een jaar later was er, hoewel de cijfers nog steeds onder het niveau van vóór de pandemie lagen, een stijging met meer dan twee miljoen, waardoor het aantal toeristen in de buurt van zeven miljoen eenheden kwam.

HERSTEL

In 2021 herstelde de toeristische sector langzaam, onder strenge reisverplichtingen en gezondheidsmaatregelen, van de COVID-19-pandemie. De verlossing komt in 2022. Elke maand komen er meer en meer binnenlandse en buitenlandse toeristen naar de Canarische eilanden en naar Tenerife in het bijzonder. De cijfers en statistieken zwellen opnieuw aan, ook de nieuwe gepubliceerde gegevens van het Instituto Nacional de Estadística die de afgelopen vakantiemaand juli beschijnen. 

RECENTE CIJFERS

De Canarische Eilanden hebben in de voorbije julimaand 945.647 hoteltoeristen ontvangen, dat is 6,45% meer dan dezelfde maand vóór de coronapandemie. Daarvan werden er 291.137 (+9,55%) nationale reizigers geteld en 654.510 (+5,13%) internationale reizigers. 
De toeristische sector wijst erop dat de jaarcijfers – 2020 en 2021 kunnen niet als vergelijkende referentiejaren worden meegeteld – van 2019 met 90% zullen worden bijgebeend. 

TERUG NAAR STARTSCHERM

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
close
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Vorig artikel
Volgend artikel
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van twee boeken, talloze artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Reclame -spot_img

POPULAIR

- Reclame -spot_img

COLUMN GUY

ZWEMBADGENOEGENS

MIJN DAG

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES

MARKTEN OP TENERIFE

ILLEGAAL TV-KIJKEN

E-COMMERCE OP TENERIFE