Het openbaar vervoer is dé manier bij uitstek om zich te verplaatsen op Tenerife en alhoewel niet meer spotgoedkoop, is dit nog de meest rendabele manier om zich on time te verplaatsen; geen spotprijzen meer maar wel prijzen aangepast aan de huidige economische toestand en alleszins goedkoper dan in de Lage Landen, dat wel…

De busprijzen zijn alom gekend, de tramprijzen wat minder, maar hoeveel je betaalt voor een taxirit weet niemand ons exact te vertellen. Er bestaan geen officiële prijstabellen die je informeren hoeveel een taxirit van een locatie naar je definitieve bestemming moet (lees: mag) kosten. Hier en daar, in de omgeving van taxistandplaatsen, zie je wel aanplakbrieven met prijzen hoeveel een rit mag kosten vanaf deze standplaats. Hoe eerlijk deze prijzen zijn weet ik niet en vooral, of deze prijzen toegepast worden is blijft een onbekende factor.

Wat ik wel weet is dat een taxirit onderworpen is aan een aantal criteria die de prijs al dan niet ongunstig beïnvloedt en dat er daarenboven twee tarieven bestaan: een kilometerprijs binnen dezelfde entiteit en een andere tussen twee gemeenten. De criteria waaraan taxitarieven moeten voldoen zijn wettelijk bepaald en staan te lezen in het B.O.C. nº 143 verschenen op 25 juli 2014.

Mij hoor je niet zeggen dat alle taxichauffeurs over een eerlijke ingesteldheid beschikken. Er zal hier en daar wel een rotte appel in de fruitmand liggen en dat werkt aanstekelijk voor de concullega’s. Het gaat hier niet alleen over de prijs van een taxirit, ook administratief gesjoemel komt wel eens vaker voor. In Adeje werden kort geleden 46 taxilicenties ingetrokken door het gemeentebestuur nadat er eerder reeds 37 vergunningen werden verbroken wegens onregelmatigheden in de toepassing op het gemeentelijk taxireglement.

Taxibedrijven en taxichauffeurs moeten zich niet alleen houden aan de wettelijke bepalingen, ze moeten zich ook in orde stellen met de gemeentelijke verordeningen dienaangaande.
Sommige gemeenten doen werkelijk grote inspanningen om het taxivervoer te promoten, zo heeft het gemeentebestuur van Santa Cruz geprobeerd om een eenvormig taxitarief op te dringen aan de diverse taxibedrijven die in de stad rondrijden; de instapprijs, ook de minimumprijs, moet dalen van € 3,15 naar € 2,35 waarbij maximum 2.000 meter is inbegrepen in de prijs i.p.v. de huidige 968 meter. Jammer genoeg is dit voorstel (nog) niet aangenomen.
Eerder dit jaar werd
een nieuw taxitariefplan ingevoerd die een hoger loon voor de taxibestuurders moest genereren. Het loon van dit ondergewaardeerd beroep werd daardoor financieel een stuk interessanter omdat de taxistas € 300 per maand meer uitbetaald krijgen. En doordat de taxibond groen licht gaf voor de toepassing van een eenheidstarief kan het niet meer dat taxibedrijven verschillende tarieven aanrekenen aan hun klanten. 

De taxichauffeurs zien ook in dat klantvriendelijkheid belangrijk is: dit wordt aangetoond door de leden die aangesloten zijn bij La nueva Junta Directiva de la Cooperativa de Taxi San Telmo. Zij zijn ervan overtuigd dat klanten aanspreken in hun eigen taal meer rendement zal opleveren en als dusdanig meer werk en dus ook meer inkomsten zal genereren. Daarom gaan ze massaal Engelse en Duitse zinnetjes uit het hoofd leren om hun klanten een betere service te kunnen aanbieden.

Maar niet alles is goud wat blinkt. Er zitten nog excessen in. Tele Taxi Isla de Tenerife beschuldigt Taxi Coordinación Muelle van schriftvervalsing om aan de nodige vergunningen te geraken. Zo is 10% van de taxi’s niet in orde met de regelgeving inzake taxivervoer en zijn er acht klachten opgesomd die te maken hebben met taxichauffeurs in loondienst. 
Grappig is ook het feit dat er 22 mensen die met pensioen gingen tussen september 2015 en februari 2016 op de pensioenlijst staan zonder vermelding van de datum waarop zij werden ontslagen. Rijden ze nog met een taxi of zitten ze lekker achterover in hun fauteuil? In ieder geval wordt het hele zootje doorgeschoven naar de rechtbank waar de procureur de feiten zal onderzoeken op de naleving van de wet.

Wij kunnen met een gerust hart de taxi instappen want na jaren van dissonantie wordt het kaf van het koren gescheiden. De beroepsfierheid, de eerlijkheid en transparantie moeten het halen van het gesjoemel.
En om deze column wat informatie in te blazen heb ik de geldende tarieven opgezocht. Het is niet mijn bedoeling om alle prijzen te afficheren, dat zou ons te ver leiden maar je moet zeker het onderscheid maken tussen een rit tussen twee verschillende gemeenten, de zogezegde Tarifas Interurbanas en een transport binnen éénzelfde entiteit. Daar zit reeds een prijsverschil. Maar ook op de feestdagen is het duurder rijden.

Het fabeltje dat ‘taxirijden’ in het weekend duurder is dan in de week verwijs ik definitief naar de prullenmand, enkel ‘s nachts is er een kleine toelage te betalen.
De tarieven die toegepast worden door Taxi Adeje kun je HIER bekijken.
Wil je zelf uitrekenen hoeveel een taxirit kost dan kun je dat HIER