You are here:---STAKING BIJ RYANAIR

STAKING BIJ RYANAIR

UPDATE 08-08-2018
Ryanair-piloten die in Duitsland gestationeerd zijn, gaan vrijdag 10 augustus ook staken. Ze sluiten zich daarmee aan bij de stakingen van hun Ierse, Zweedse en Belgische collega’s. Dat maakt de Duitse pilotenvakbond VC woensdag bekend. Door aangekondigde de stakingen heeft Ryanair in totaal reeds 396 vluchten moeten schrappen waaronder 250 van en naar Duitsland en 104 van en naar België. Nederlandse Ryanair-piloten willen ook staken, zo heeft de vakbond VNV bekend gemaakt,alhoewel Ryanair dit via de rechtbank probeert te verbieden. Zij zullen zich wellicht bij het contingent stakers uit Duitsland, Zweden, België en Ierland voegen.

 


UPDATE 06-08-2018
In Ierland wordt op 10 augustus ook gestaakt en daar worden 20 vluchten (7%) geannuleerd. De reden verschilt ietwat van hun collega’s in de andere Europese staten maar toch sluiten zij zich aan om op deze vrijdag te staken, zegt de Irish Airline Pilots Association (IALPA). De reden is dat 100 piloten en 200 cabinemedewerkers naar Polen zullen worden overgeplaatst, of zullen worden ontslagen.
STAKINGEN IN EUROPA
Ryanair heeft uiteindelijk bevestigd op de hoogte te zijn van de stakingen van de Belgische en Zweedse piloten alsmede van de voornemens om Duitse en Nederlandse piloten tot stakingen op te roepen, die volgens de ramingen van de luchtvaartmaatschappij ook op 10 augustus in een gecoördineerde actie zullen plaatsvinden. Van Spanje is hier plotseling geen sprake meer.
Hoewel de Ierse piloten hebben besloten om deel te nemen aan deze stakingen door hun collega’s in Europa, zijn hun eisen echter anders, want wat ze van Duitsland, België, Nederland en Zweden eisen zijn directe arbeidsovereenkomsten die worden beheerst door de lokale wetgeving van het land waar ze zijn gevestigd, niet door de Ierse wetgeving.
CALL CENTER
Ik neem vandaag opnieuw contact en stel dezelfde vraag. “Which flights are cancelled by Ryanair on august 10th from Belgium and Holland to Tenerife and vice versa?”
Het antwoord is verbijsterend: “There is no list of these cancelled flights”.
En als ik dan vraag waar ik de afgelaste vluchten kan vinden is het antwoord: “Nowhere”
Ik begrijp het niet meer … transparantie is nooit hun sterkste kant geweest, maar nu dompelen ze zich in een donkere wereld waarbij non-informatie troef is.


UPDATE 04-08-2018
Het wordt warm onder de voeten van Michael O’Leary. Niet alleen de Belgische piloten, maar ook hun Nederlandse collega’s hebben een stakingsaanzegging ingediend. Terwijl de onderhandelingen tussen Ryanair en haar Ierse piloten klem zitten. De piloten legden op vrijdag 3 augustus voor de vierde keer het werk neer en kondigden ook voor volgende week vrijdag opnieuw een staking aan.
Daarom wordt een onafhankelijke onderhandelaar ingeschakeld die zal proberen om de ontwrichtte relatie tussen de partijen te herstellen.
Op 10 augustus staan er 2.400 Ryanairvluchten gepland waarvan er 104 van en naar Brussel en Charleroi werden afgelast. De cijfers uit Nederland en Zweden kennen we nog niet. Maar als ook Italie Portugal en Oostenrijk meestaken dan zal het stakings’vluchten’cijfer gevoelig stijgen. En dan hebben we nog geen rekening gehouden met de staking van de Ryanairpiloten in Ierland en Spanje.
De strategie van ‘goedkoop ten koste van het personeel’ kan niet blijven duren.
Hopelijk denk Michael O’Leary eens goed na.
En om de geachte lezer adequaat te informeren neem ik contact met het callcenter van Ryanair. 
Ik vraag; “Which flights are cancelled by Ryanair on august 10th from Belgium and Holland to Tenerife and vice versa?”
Ryanair antwoord: “There is a potential strike and there is no flight cancelled yet.”

Volgens Ryanair moeten we ons geen zorgen maken want, mogelijks is er een staking (lees: deze is nog niet formeel) en er worden nog geen vluchten afgelast. Begrijpe, wij begrijpen kan.


UPDATE 01-08-2018
Ryanair-stakingspiloten in België op 10 augustus

In België gestationeerde Ryanair-piloten worden op 10 augustus in staking gestuurd en woensdag uitgeroepen door de Franstalige bediendebond CNE en de Belgian Cockpit Association (BeCA).

De werknemers van de Ierse lowcost-onderneming eisen al maandenlang in heel Europa dat er een echte sociale dialoog tot stand komt en dat de nationale wetgeving wordt toegepast. Deze ontevredenheid heeft geleid tot een reeks protestacties en stakingen in verschillende landen, waaronder verschillende werkonderbrekingen van piloten in Ierland en in andere landen, van het cabinepersoneel, op 25 en 26 juli jongstleden in Portugal, Italië, Spanje en België.

“Sindsdien voert Ryanair een intimidatiecampagne tegen bepaalde bemanningsleden die aan deze acties deelnamen. Deze praktijken zijn onaanvaardbaar en druisen in tegen het stakingsrecht, een grondrecht dat door alle internationale verdragen wordt gewaarborgd”, hekelen de CNE en de BeCA.

Ontslagbedreigingen
Als vergelding voor de drie dagen van stakingen in juli in Ierland kondigde Ryanair-baas afgelopen vrijdag bovendien aan dat honderd piloten en tweehonderd bemanningsleden die in Dublin zijn gestationeerd, naar Polen zouden worden overgeplaatst. Wie weigert vliegt (!) er uit. In een reactie daarop hebben de piloten een vierde stakingsdag aangekondigd, op vrijdag de tiende augustus.

In België hebben hoge Ryanair-vertegenwoordigers tijdens een overlegvergadering op 18 juli de beloften, die enkele maanden geleden waren gedaan, gebroken en categorisch geweigerd de Belgische arbeidswetgeving toe te passen. Tot treurnis van de vakbonden en van BeCA.

Gezien deze situatie doen het BeCA en de CNE een beroep op alle in België gevestigde Ryanair-piloten om hun Ierse collega’s te steunen en om daarom deel te nemen aan de stakingsactie die op 10 augustus 2018 zal plaatsvinden. Beide vakbonden eisen dat de locatie- en vertrekmeldingen aan het in Dublin gestationeerde cabinepersoneel worden geannuleerd, dat de bedreigingen aan het cabinepersoneel worden stopgezet en geannuleerd, dat de nationale wetgeving wordt toegepast en dat een echte sociale dialoog tot stand wordt gebracht.

De twee organisaties dringen er ten slotte bij de nationale en Europese autoriteiten op aan ‘eindelijk’ hun verantwoordelijkheid te nemen en de praktijken van Ryanair te “veroordelen.
Ook in Nederland dreigen acties en stemmen werkzame piloten nagenoeg unaniem (99,5%) vóór werkonderbrekingen om betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen, zo meldt Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). En ook de Duitse pilotenvakbond overweegt acties.

Er zal geprobeerd worden om alle Ryanairpiloten in alle landen waar de maatschappij actief is te overtuigen om samen één front te vormen om op deze manier de top van Ryanair en opperhoofd Michael O’Leary op de knieën te dwingen.


Bij de eerdere stakingsdagen op 25 en 26 juli betwist Ryanair de verplichting tot het uitbetalen van schadevergoeding aan de getroffen passagiers. In het totaal werden een honderdtal vluchten geschrapt en werden er ruim 10.000 passagiers getroffen.
Wie zijn vertrek naar een vakantie-oord in het water ziet vallen door de staking heeft bepaalde rechten. De luchtvaartmaatschappij moet het ticket terugbetalen of een alternatieve vlucht voorstellen. Dat is het minimum. Wat er meer moet uitbetaald worden staat uitgelegd in ons artikel ‘Vlucht vertraagd‘.

Ryanair verwerpt haar verplichtingen en zegt dat het overmacht betreft en dat de passagiers geen recht hebben op de compensatieregeling aangezien dit omstandigheden zijn die buiten de controle van het bedrijf vallen.
Handig trucje. Het personeel is ingeschreven als werknemer bij een zusterbedrijf van Ryanair. Dus kan Ryanair in theorie spreken van overmacht omdat niet het eigen personeel maar het personeel van het zusterbedrijf (lees: toeleveringsbedrijf) in staking gaat. Voer voor juristen.

 

By |2018-08-09T00:17:07+00:00augustus 7th, 2018|Categories: Blog, Nieuws|Tags: |0 Comments

About the Author:

Actief binnen een redactioneel en journalistiek netwerk heb ik Tenerife kunnen binden in mijn geschrijf. Het eiland waarop ik reeds decennia lang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van talloze artikels die door Marc Engels worden geredigeerd. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het bindmiddel is. Wat daar uit vloeit wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet, ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

Leave A Comment