dinsdag, december 6, 2022
spot_img
HomeBlogRACECIRCUIT

RACECIRCUIT

Veertig jaar geleden is het idee ontstaan om een racecircuit aan te leggen op Tenerife en toen reeds werden de eerste plannen getekend. Twintig jaar geleden werd de eerste bouwaanvraag ingediend en na twintig jaar van administratief gehakketak heeft de regering van Tenerife de knoop doorgehakt. De realisatie werd vergund en de broodnodige investeerders zijn gevonden. De racetrack staat heel dicht bij de realisatie van een snelheidscircuit voor motoren. Dixit 2014.

De promotor van het project heeft bevestigd dat er twee voorstellen waren: een uit Engeland en een uit Italië. Het gehele project werd aanbesteed op wereldbeurzen, zoals Fitur, en werd tevens gepubliceerd in het officiële bulletin van de Europese Unie. Grote persoonlijkheden hebben interesse getoond; zo is Mark Blundell, voorzitter van het Britse bedrijf MB Partners, hier op bezoek geweest om zich te laten informeren.

De milieuvergunningen waren de hardste noot om te kraken maar finaal kreeg men alles gedaan om deze attesten te verkrijgen. Het project kon eindelijk gestart worden; de geschatte uitvoeringstermijn bedraagt 22 maanden.

13654207_10206591778135183_4362412332037037592_nOp het grondgebied van Atogo in Granadilla de Abona komt een gloednieuw racecircuit waarop brullende motoren hun ding zullen doen. De totaalkost bedraagt naar schatting €30 miljoen en de uitbating zal voltrokken worden door een concessieovereenkomst voor een periode van 35 jaar. De gronden werden ter beschikking gesteld door de regering en de werken werden uitbesteed aan de Italiaanse onderneming Kiti Trans SLU. 
Het motorcircuit is een realisatie die de economische activiteit zal aanzwengelen en de werkgelegenheid zal verhogen. Dit project is niet alleen belangrijk voor het zuiden van het eiland maar voor gans Tenerife, omdat het zal zorgen voor een verhoging van het toeristisch aanbod. De realisatie zal ongeveer 300 banen opleveren tijdens de bouw ervan. Met de uitbating van het circuit zal nog eens een paar tientallen banen gecreëerd worden en zodoende zorgen voor een grotere economische activiteit.

De aanleg van de racetrack zal € 21,4 miljoen kosten, terwijl voor de noordelijke toegang € 2,4 miljoen zal opgehoest worden. € 4,2 miljoen zal gebruikt worden om infrastructuur nodig voor de uitbating op te trekken op de 92 hectare grote site. Dit omvat onder meer de kosten voor de realisatie van een controlekamer, beveiligingscamera’s en de omheining.

Het racecomplex wordt gebouwd op 1.322.341 m² en is multifunctioneel inzetbaar; uiteraardcircuito-de-tf voor snelle TT-races, voor Moto GP, GP2, GP3, maar ook F2 en F3 kunnen er gebruik van maken. De racetrack in asfalt beslaat 350.000 m² en is aangelegd in overeenstemming met de internationale regelgeving van de Federation Internationale de l’Automobile of FIA.

Ook de talloze veiligheidsvoorzieningen zoals uitloopstroken, remzones, secundaire wegen voor technische en medische hulpverlening zijn aanwezig. Er kunnen daardoor ook F1-wedstrijden georganiseerd worden, maar dat is in de praktijk geen zekerheid gezien het wereldwijde ruime aanbod ervan en het mogelijks negatief verslag over de geluidshinder. Maar zeg nooit nooit…

De tracklengte bedraagt 4.067 meter, waarin één rechte lijn van 819 meter is voorzien. De boogstraal in de derde remzone bedraagt 31 meter en de breedte is 12 meter, met uitzondering van de rechte lijn die 15 meter breed is.

Het circuit heeft tien linkse en vijf rechtse bochten, de rijrichting is kloksgewijs. De geschatte topsnelheid bedraagt 310,59 kilometer per uur en het minimum van 91,45 km/u en de gemiddelde snelheid van 180,19 km/u halen: de normen om te voldoen aan de F1-voorschriften.

BrundellNaast het circuit beschikt het complex over een paddock en een multifunctionele area voor de organisatie. Samen met de pers- en vipruimtes beslaat dit een oppervlakte van 102,000 m². Verder zal er een circuittoren, een medische hulppost, een heliport en een verificatieruimte beschikbaar zijn. Het parkeerterrein tenslotte beslaat 104.000 m². Het ontwerp werd geadviseerd door niemand minder dan voormalig F1-rijder Martin Brundle, winnaar van de 24 uren van Le Mans. Hij prees de ontwerpplannen en de locatie als een wonderful business opportunity.

De locatie van dit prestigieuze project ligt op een boogscheut van de luchthaven Reina Sofia, aan de andere kant van de snelweg op het grondgebied Atogo, een gehucht van Granadilla, wat dan weer een voordeel is voor de mobiliteit.

Op vandaag kunnen we stellen dat de beoogde timing niet kon worden gevolgd en dat de eerder voorziene opening in 2017 wordt uitgesteld naar 2018. De eigenlijke reden moeten we zoeken bij de administratieve mallemolen die een aantal bijkomende veiligheidseisen heeft gesteld.
Na de onteigeningen begint nu de verhuis van de beschermde tabaibas of drakenbloedbomen die naar andere locaties moeten verhuizen. Zodra deze floraverhuis is voltooid zullen bulldozers 1,3 miljoen vierkante meter grond effenen. 

Al bij al een goede zaak voor de economie, het toerisme en de werkgelegenheid. Een attractie op het eiland die naar alle waarschijnlijkheid op jaarbasis honderdduizenden mensen meer naar het eiland zal trekken.

UPDATE 22-08-2017
Het is reeds geruime tijd stil rond de racetrack en wanneer ik op 19 juli 2017 zelf een kijkje ga nemen ter plaatse zie ik de kranen en bulldozers werkloos langs de kant staan. Er is geen enkele beweging van mens of machine waar te nemen. Meer zelfs, er werd de weken ervoor geen steen verlegd. Ik vind dit uiterst verdacht …, een project met veel poeha aangekondigd met een grote tamtam ligt roerloos in coma.
Nu komt daar een verklaring voor.
In een verklaring heeft de eilandregering, die ook de promotor is van dat project, bevestigt dat de concessiehouder vanwege economische moeilijkheden niet kan verder werken aan deze realisatie en dat de kosten voor de grondwerken niet betaald kunnen worden.
Op vandaag heeft de regering twee mogelijkheden.
De overheid schiet de kosten voor aan Onda Rossa SL en nadien, bij de werkelijke uitbating van het racecircuit, moeten deze terugbetaald worden.
Of de overheid herbegint van vooraf aan en gaat op zoek naar een nieuwe investeerder door een nieuwe aanbesteding uit te schrijven.
Op deze twee manieren vermijdt de eilandregering dat het monsterproject voortijdig een halt zou ingeroepen worden waardoor er een flinke economische dreun voor de economie op Tenerife zou vermeden worden.
Dit is in ieder geval een zeer ongelukkige situatie, waarbij alle technische en juridische trucks uit de kast zullen moeten gehaald worden om het project, dat gedoemd lijkt te verdwijnen, een nieuw leven in te blazen.

UPDATE 23-10-2017
De eilandregering heeft de overeenkomst de Italiaanse bouwfirma Onda Rossa S. L. L. stopgezet en doet afstand van de overeenkomst met het bedrijf voor de bouw van het motorcircuit. Daarenboven zal ook een schadevergoeding worden geëist voor de inbreuken bij de uitvoering van de werken. Het besluit werd genomen door de Raad van Bestuur, die bijeenkwam onder voorzitterschap van zijn voorzitter Carlos Alonso.

Zodra het contract is beëindigd, zal de eilandregering zelf het heft in handen nemen voor de uitvoering van het project zodat ze haar verbintenis met diverse motorfederaties en dito verenigingen kan naleven zonder zelf in de problemen te geraken.
De uitvoering van het project zal in verschillende fasen uitgevoerd worden. Daarom zal eerst een asfaltstrip worden aangelegd als platform voor het benodigde rollend materieel.

De eilandregering heeft nu zelf onderzocht welke de beste opties zijn om het motorcircuit verder te ontwikkelen met zo min mogelijk kosten, rekening houdend met de beloofde garanties en met de veiligheidsvoorwaarden.

Zodra de voorbereidende fase, die de inbedrijfstelling van deze belangrijke infrastructuur mogelijk maakt is uitgevoerd zal de overheid de exploitatie via een concessie opnieuw aanbesteden.  Dit zal gebeuren in de loop van 2018.
De overheid  is ervan overtuigd dat de economische ontwikkeling een boost zal krijgen en dat de werkgelegenheid er wel zal bij varen.

De officiële website van ‘Circuito de Tenerife’ staat HIER. De Twitterpagina HIER

De video van het racecircuit staat HIER

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
close
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van twee boeken, talloze artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Reclame -spot_img

POPULAIR

- Reclame -spot_img

COLUMN GUY

CARRERA POR LA VIDA

DE TIJD VAN TOEN

ONBEWOOND EILAND

COLUMN KIM

TIJD HEEFT VLEUGELS

‘S LANDS WIJS

- Reclame -spot_img

WEETJES