zaterdag, april 13, 2024
HomeBlogNieuwsRACECIRCUIT OP TENERIFE
spot_img

RACECIRCUIT OP TENERIFE

Een halve eeuw geleden is het idee ontstaan om op Tenerife een racecircuit aan te leggen en toen reeds werden de eerste plannen getekend. Een kwarteeuw geleden werd de eerste bouwaanvraag ingediend en na twintig jaar van administratief gehakketak hakte de regering van Tenerife de knoop door. De realisatie werd vergund en de broodnodige investeerders zijn gevonden. De racetrack stond heel dicht bij de realisatie van een snelheidscircuit voor motoren.

In dit artikel volgen wij een tijdlijn waarop een droom, een idee, planning, ontwerpen, onvoorziene voorvallen, de werken en de evolutie van dit dossier worden geprojecteerd.

Start

Anno 2014 bevestigde de promotor van het project dat er twee voorstellen waren die het resultaat waren van een openbare aanbesteding: een uit Engeland en een uit Italië. Het gehele project werd aanbesteed op wereldbeurzen, zoals Fitur, en werd tevens gepubliceerd in het officiële bulletin van de Europese Unie. Persoonlijkheden met naam en faam toonden interesse; zo is Mark Blundell, voorzitter van het Britse bedrijf MB Partners, op Tenerife geweest om zich te laten informeren.

De milieuvergunningen waren de hardste noot om te kraken maar finaal kreeg men alles gedaan om deze attesten te verkrijgen. Het project kon eindelijk gestart worden in 2016; de geschatte uitvoeringstermijn bedroeg 22 maanden.

Consessie

Op het grondgebied van Atogo in Granadilla de Abona komt een gloednieuw racecircuit waarop brullende motoren hun ding zullen doen. De totaalkost werd toen geschat op 30 miljoen euro en de uitbating zou voltrokken worden door een concessieovereenkomst voor een periode van 35 jaar. De gronden werden ter beschikking gesteld door de regering en de werken werden uitbesteed aan de Italiaanse onderneming Kiti Trans SLU. 

2016

Het motorcircuit is een realisatie die de economische activiteit zal aanzwengelen en de werkgelegenheid zal verhogen. Dit project is niet alleen belangrijk voor het zuiden van het eiland maar voor gans Tenerife, omdat het zal zorgen voor een verhoging van het toeristisch aanbod. De realisatie zal ongeveer 300 banen opleveren tijdens de bouw ervan. Met de uitbating van het circuit zal nog eens een paar tientallen banen gecreëerd worden en zodoende zorgen voor een grotere economische activiteit.

De aanleg van de racetrack zal € 21,4 miljoen kosten, terwijl voor de noordelijke toegang  2,4 miljoen euro zal worden opgehoest. € 4,2 miljoen zal gebruikt worden om infrastructuur nodig voor de uitbating te realiseren op de 92 hectare grote site. Dit omvat onder meer de kosten voor de realisatie van een controlekamer, beveiligingscamera’s en de omheining.

Racetrack

Het racecomplex wordt gebouwd op 1.322.341 m² en is multifunctioneel inzetbaar; uiteraard voor snelle TT-races, voor Moto GP, GP2, GP3, maar ook F2 en F3 kunnen er gebruik van maken. De racetrack in asfalt beslaat 350.000 m² en wordt aangelegd in overeenstemming met de internationale regelgeving van de Federation Internationale de l’Automobile of FIA. Het circuit wordt gecertifieerd voor F1-races, maar dit vooralsnog niet aan de orde gezien het wereldwijde ruime aanbod ervan en het mogelijks negatief verslag over de geluidshinder. Maar zeg nooit, nooit …

De talloze veiligheidsvoorzieningen zoals uitloopstroken, remzones, secundaire wegen voor technische en medische hulpverlening, zoals voorzien door de FIA zijn aanwezig.

Wonderful business opportunity.

De tracklengte bedraagt 4.067 meter, waarin één rechte lijn van 819 meter is voorzien. Het circuit heeft tien linkse en vijf rechtse bochten, de rijrichting is kloksgewijs. De geschatte topsnelheid bedraagt 310,59 kilometer per uur en een minimum van 91,45 km/h en de gemiddelde snelheid van 180,19 km/h halen: de normen om te voldoen aan de F1-voorschriften.

Naast het circuit beschikt het complex over een paddock en een multifunctionele area voor de organisatie. Samen met de pers- en vipruimtes beslaat dit een oppervlakte van 102.000 vierkante meter. Verder zal er een circuittoren, een medische hulppost, een heliport en een verificatieruimte beschikbaar zijn. Het parkeerterrein tenslotte beslaat 104.000 m².
Het ontwerp werd geadviseerd door niemand minder dan voormalig F1-rijder Martin Brundle, winnaar van de 24 uren van Le Mans. Hij prees de ontwerpplannen en de locatie als een wonderful business opportunity.

Uitgesteld

De locatie van dit prestigieuze project ligt op een boogscheut van de luchthaven Reina Sofia, aan de andere kant van de snelweg op het grondgebied Atogo, een gehucht van Granadilla, wat dan weer een voordeel is voor de mobiliteit.

We stellen dat de beoogde timing niet kon worden gevolgd en dat de eerder voorziene opening in 2017 werd uitgesteld naar 2018. De eigenlijke reden moeten we zoeken bij de administratieve mallemolen die een aantal bijkomende veiligheidseisen heeft gesteld.
Na de onteigeningen moeten de beschermde tabaibas of drakenbloedbomen naar andere locaties verhuizen. Zodra deze floraverhuis is voltooid zullen bulldozers 1,3 miljoen vierkante meter grond effenen. 

Al bij al een goede zaak voor de economie, het toerisme en de werkgelegenheid. Een attractie op het eiland die naar alle waarschijnlijkheid op jaarbasis honderdduizenden mensen meer naar het eiland zal trekken.

2017

Het is reeds geruime tijd stil rond de racetrack en wanneer ik op 19 juli 2017 zelf een kijkje ga nemen. Ik merk kranen en bulldozers op die werkloos langs de kant staan. Er is geen enkele beweging van mens of machine waar te nemen. Meer zelfs, er werd reeds weken geen steen verlegd. Ik vind dit uiterst verdacht …, een project aangekondigd met veel poeha en met veel tamtam, ligt roerloos in coma.

In een verklaring heeft de eilandregering, die ook de promotor is van dat project, bevestigt dat de concessiehouder vanwege economische moeilijkheden niet kan verder werken aan deze realisatie en dat de kosten voor de grondwerken door de concessiehouder niet betaald kunnen worden.
Er worden naar oplossingen gezocht waardoor de eilandregering voortijdig een halt zou moeten inroepen en daardoor een flinke economische dreun voor de economie op Tenerife zou ophoesten. Dit is in elk geval een zeer ongelukkige situatie, waarbij alle technische en juridische trucks uit de kast werden gehaald om het project, dat gedoemd lijkt te verdwijnen, een nieuw leven in te blazen.

Overeenkomst stopgezet

De eilandregering heeft de overeenkomst de Italiaanse bouwfirma Onda Rossa S. L. L. stopgezet en doet afstand van de overeenkomst met het bedrijf voor de bouw van het motorcircuit. Daarenboven zal ook een schadevergoeding worden geëist voor de inbreuken bij de uitvoering van de werken.

Na de beëindiging van het contract neemt de eilandregering zelf het heft in handen voor de uitvoering van het project zodat ze haar verbintenis met diverse motorfederaties en dito verenigingen kan naleven zonder zelf in de problemen te geraken.
De eilandregering onderzoekt welke de beste opties zijn om het motorcircuit verder te ontwikkelen met zo min mogelijk kosten, rekening houdend met de beloofde garanties en met de veiligheidsvoorwaarden.

Zodra de voorbereidende fase, die de inbedrijfstelling van deze belangrijke infrastructuur mogelijk maakt is uitgevoerd zal de overheid de exploitatie via een concessie opnieuw aanbesteden. Dit zal gebeuren in de loop van 2018. De overheid  is ervan overtuigd dat de economische ontwikkeling een boost zal krijgen en dat de werkgelegenheid er wel zal bij varen.

2018

Zodra de voorbereidende fase, die de inbedrijfstelling van deze belangrijke infrastructuur mogelijk maakt is uitgevoerd besteed overheid de exploitatie aan via een concessie opnieuw. Dit gebeurt in de loop van 2018.
Het motorcircuit is een realisatie die de economische activiteit zal aanzwengelen en de werkgelegenheid zal verhogen. Dit project is niet alleen belangrijk voor het zuiden van het eiland maar voor gans Tenerife, omdat het zal zorgen voor een verhoging van het toeristisch aanbod. De realisatie zal ongeveer 300 banen opleveren tijdens de bouw ervan. Met de uitbating van het circuit zal nog eens een paar tientallen banen gecreëerd worden en zodoende zorgen voor een grotere economische activiteit.

2022

De vicepresident van het Cabildo de Tenerife, Enrique Arriaga laat weten dat de bouw van het Motorcircuit in Atogo in december of januari wordt aanbesteed als er zich geen onvoorziene gebeurtenissen voordoen. 
In een antwoord op een vraag die in de plenaire vergadering werd gesteld, gaf Arriaga aan dat hij een brandschoon dossier wil indienen om een herhaling van wat in 2016 is gebeurd, te vermijden. Op vandaag is fase 1, de aanleg van de toegangswegen, bijna voltooid is.

Arriaga zegt dat de eilandregering het project au sérieux neemt en dat het dossier klaar is om bijkomende rapporten aan te vragen om ervoor te zorgen dat juridisch alles waterdicht en gewaarborgd is, zodat niet hetzelfde gebeurt als bij het woonproject Cuna del Alma in El Puertito (Adeje), waar rapporten ontbraken. Hij beschuldigde de oppositie ervan de start van het project te willen vertragen vanwege de afwijzing van de kredietwijziging van vijf miljoen euro.
“Het racecircuit komt er, maakt u zich geen zorgen” zei Enrique Arriaga voor een voltallige plenaire vergadering.

2023

Met de aankondiging op 8 februari 2023 in het Boletín Oficial de la Provincia (BOP) – het Staatsblad van de Provincie – van de definitieve goedkeuring van vier wijzigingen in het dossier van het Circuito del Motor de Tenerife, kondigde de verantwoordelijke voor Mobiliteit, Enrique Arriaga, aan dat het circuit in de loop van deze maand zal worden aanbesteed en in juni zal worden gegund. De werken kunnen dan heropgestart worden in september. Vier jaar heeft de overheid gewerkt aan wijzigingen door aanpassingen aan de regelgeving.

Basisbegroting

De zuidelijke toegang tot het circuit, plus de tribunes en andere faciliteiten, moeten echter nog worden aanbesteed, omdat dit werken zijn waarvoor een verplichte milieurapporten nodig zijn. Zoals gepubliceerd in het BOP, wordt het gewijzigde project opgesteld door Gestur Canarias, met een gunstig toezichtsrapport dd. 29 november 2022. De uitvoeringsbegroting loopt op tot 37.381.841,87 euro, samenvallend met de basisbegroting van de aanbesteding en een uitvoeringsperiode van 30 maanden vanaf de dag na de formalisering van het certificaat van verificatie van de herdefinitie.

Nog wijzigingen

In het BOP werden nog drie andere wijzigingen goedgekeurd. Namelijk deze met betrekking tot het verkeer en mobiliteit (6.261.227,54 euro), de tweede fase van de noordelijke toegang (4.493.590,14 euro) en de prijzen voor de paddock; de esplanade en de mobiele tribunes, met een budget van 8.319.844,89 euro.


TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

magazine

#274 APRIL 2024

#273 MAART 2024

#272 FEBRUARI 2024

#271 JANUARI 2024

- Reclame -spot_img

gastronomie

WIJN OP TENERIFE

VIJGEN OP HET MENU

seb leeson consulting

weer

EEN ZONNIGE KERST

KOUDEPUT BOVEN CANARIAS

COLUMN GUY

HET VOORJAAR CARNAVAL

VERDRINKINGEN

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES

TOERISTISCHE STRATEGIE

GROND TE KOOP

spot_img