maandag, juli 22, 2024
HomeBlogNieuwsPILOOT WORDT ONDERVRAAGD
SEB LEESON LEGAL GROUP

PILOOT WORDT ONDERVRAAGD

De Canarische Eilanden zijn niet alleen een populaire toeristische bestemming, de eilanden zijn ook een belangrijke toegangspoort voor vluchtelingen en migranten die met cayucos en pateras de oversteek wagen. Zelfs gedurende de coronapandemie is de stroom aan vluchtelingen niet stilgevallen. Dit beschreven wij reeds uitvoerig in ons artikel MEER BOOTVLUCHTELINGEN NAAR CANARIAS.

De Canarische vluchtelingenroute is meer dan ooit terug van weggeweest. In 1998 dook het fenomeen voor het eerst op, toen er een tiental vluchtelingen vanaf de Zuid-Marokkaanse kust de Atlantische route in kaart bracht. In 1999 waren er ruim 2.000 immigranten die de oversteek waagden en in 2006 spoelden er 32.000 bootvluchtelingen aan op de Canarische archipel.

Situatie is complex

In 2022 steeg de migratiegolf tot ruim 40.000 mensen, een stijging met meer dan 200% in vergelijking met 2021. De meeste mensen die de Canarische Eilanden bereiken komen momenteel uit Senegal, Mali en Guinee. De Spaanse regering heeft maatregelen genomen om het aantal vluchtelingen en migranten naar de Canarische Eilanden te ontmoedigen. Er werd een speciale politiemacht opgericht om de kust te bewaken, er werden nieuwe opvangcentra gebouwd en de asielprocedure werd versneld.

De situatie op de Canarische Eilanden is complex en er bestaat geen eenvoudige oplossing. De Spaanse overheid moet een evenwicht vinden tussen het beschermen van de grens en het verlenen van hulp aan vluchtelingen en migranten.

Rubberboot geseind

Op 20 juni 2023, kort voor 20.00 uur, werd een rubberboot gelokaliseerd door de Sasemar 101 – een verkenningsvliegtuig voor redding, maritiem toezicht en bestrijding van verontreiniging – op ongeveer 162 kilometer van de Canarische Eilanden. De alarmering werd in gang gezet door het collectief Caminando Fronteras met een positiebepaling, maar de verantwoordelijken voor de operatie besloten om de coördinatie van de noodsituatie over te dragen aan Rabat omdat de rubberboot dichter bij de Saharaanse kust lag en omdat Marokko had beloofd om een patrouilleboot uit te sturen.

Deze arriveerde pas tien uur later, in de vroege ochtend van 21 juni. Het drama was geschied, 36 van de zestig opvarenden van de boot waren verdronken nadat de rubberboot was lekgeslagen. Op dat moment was er een Spaanse reddingsboot op slechts een uur afstand van de ongevalspositie verwijderd.

Search and Rescue (SAR)

Het Openbaar Ministerie wil dat de rechter die onderzoek doet naar het vermeende weigeren van hulp aan de migranten en wil de piloot van Salvamento Marítimo verhoren omdat hij eerste in de nabijheid kwam van de plaats des onheils.
In de aanklacht stelt het Openbaar Ministerie dat er bewijs is van een misdrijf, namelijk het verzuimen om hulp te bieden bij een noodsituatie en vraagt dat twee personen worden gedagvaard: de piloot van de Sasemar 101 en de persoon die de operaties leidde in het Reddingscentrum van Las Palmas de Gran Canaria.

De communicatie tussen de twee was volgens geluidsopnames, een gedachtewisseling over de vraag in welk SAR-gebied de vluchtelingenboot zich bevond. Na het uitwisselen van informatie werd het bevel gegeven aan de Sasemar 101 om terug te keren naar de basis op Gran Canaria, terwijl de reddingsoperatie werd overgedragen aan Marokko.

Verantwoording van de klacht

De verklaring van de piloot is vooral relevant omdat het hulpcentrum van Las Palmas hem de coördinaten gaf van de mogelijke locatie, zonder dat hij daarvoor de Marokkaanse SAR-zone moest binnenvliegen. De piloot heeft duidelijk geantwoord dat de locatie binnen ‘onze’ SAR-zone lag, het Spaanse Search And Rescue-zoekgebied.

Het Openbaar Ministerie legt uit waarom het bevoegd is om deze tragedie te onderzoeken in wateren waar de Spaanse maritieme grenzen niet zijn vastgelegd.
De criteria zijn: de Sasemar 101 bevond zich boven Spaans grondgebied, Spanje is bevoegd om te oordelen over wat er gebeurt met zijn schepen en vliegtuigen en een deel van de opeenvolging van gebeurtenissen vond plaats in Las Palmas de Gran Canaria. Als laatste wordt gesteld dat de gebeurtenissen plaats vonden in een gebied waar Spanje de internationale verantwoordelijkheid voor opsporing en redding op zich heeft genomen.

TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
MSC CRUISES
QUIRON SALUD
Denterife
Vorig artikel
Volgend artikel
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

MSC CRUISES

magazine

#277 JULI 2024

#276 JUNI 2024

#275 MEI 2024

#274 APRIL 2024

- Reclame -QUIRON SALUD

gastronomie

seb leeson consulting

weer

Denterife

COLUMN GUY

ZOMERSE KERST OP TENERIFE

VLUCHT NAAR TENERIFE

- Reclame -

COLUMN KIM

KAMER NUMMER 100

BONT OM DE ARM…

BORGEN BRENGEN ZORGEN

- Reclame -ADVOCAAT TENERIFE

WEETJES

SEB LEESON LEGAL GROUP