maandag, juli 4, 2022
spot_img
HomeBlogWeetjesPERIODIEKE CONTROLE VAN UW VOERTUIG OP TENERIFE

PERIODIEKE CONTROLE VAN UW VOERTUIG OP TENERIFE

Iemand die over een voertuig beschikt in Tenerife, kent het wel … ITV of I-te-ube staat voor Inspección Técnica de Vehículos. Zoiets als de autokeuring in Vlaanderen of APK in Nederland. Gelijk, ja maar toch anders.
Hoezo anders? Je kunt dit het best vergelijken met de automobielinspectie in de Lage Landen in de oorsprong ervan. Het KB in België verscheen op KB 15.03.1968. Fooien waren toen nog in de mode. Ik beweer hier niet dat je een inspecteur kunt omkopen, ik bedoel enkel dat de geest van een keuringsstation doet terugdenken aan de jaren ’70, bij ons thuis.

Als je daar voor de eerste keer naar toe moet, zakt de moed je in de schoenen en hoe minder Spaans je spreekt of begrijpt, hoe zwaarder die schoenen wegen. Nu en dan roept men een nummerplaat af van de online-afspraken, nu en dan schuifelen er personen zonder afspraak tot bij de beambte. Maar deze kent zijn vak. De bediende is specialist in ‘het afhouden van de druk en het negeren van de commentaren van de bezoekers’ die daar allemaal niet staan uit vrije wil.

Technische inspectie

Het valt op hoe uitgebreid het nazicht wordt uitgevoerd. Dit heeft te maken met de Europese regelgeving, maar ook de Canarische nonchalance valt hier te bespeuren. Op het einde van de inspectiestraat mag je dan je voertuig aan de kant zetten en na een poos wachten krijg je het verdict. De vierwieler krijgt een kleefvignet opgeplakt en het inspectierapport wordt samen met de documenten in de auto gedropt.

Periodiek

Ik weet dat een voertuig gekeurd wordt van ‘dag tot dag’. Nieuwe wagens tot vier jaar oud hoeven geen inspectie te ondergaan. Je krijgt twee jaar respijt vanaf de datum dat je voertuig 4 jaar oud is maar jonger dan 10 jaar en je moet 1 keer per jaar naar de automobielinspectie als deze ouder is dan 10 jaar. Is jouw vierwieler ingeschreven als bedrijfsvoertuig, dan worden deze keuringsperiode gehalveerd. 
Als voorbeeld neem ik een aftands vehikel uit de vorige eeuw, ouder dan 10 jaar en ingeschreven als bedrijfsvoertuig omdat er een trekhaak. Dit voertuig moet elke zes maanden naar ‘het onderzoek’.

Flexibiliteit

Wat wij als Lage Landers niet weten omdat dit bij ons ongebruikelijk is, is dat de keuringsdatum opschuift als je vroeger of (meestal) later je auto aanbiedt.
Je bent geen resident maar door het feit je zoveel als mogelijk op het eiland verblijft heb je geïnvesteerd in een voertuig. Dat is op zich een goede beslissing. Maar moet je hier dan fysiek aanwezig zijn op de datum van de volgende inspectie? Neen, is het antwoord. 
Bij een te vroege aanbieding verandert de keuringsdatum naar vroeger en verlies je aan periodiciteit, bij een te late aanbieding verandert de keuringsdatum naar later en win je tijd. Dat doe je ongestraft … er is geen boeteclausule, je hoeft er heus niet voor te betalen! Ten minste als er niet meer dan één maand verstrijkt, daarna betaal je 12% meer op het vastgestelde tarief toegepast, exclusief IGIC (taksen).

Boetes

Wel ontvang je op je verblijfadres een briefje waarin vriendelijk gesteld wordt dat het voertuig met deze immatriculatie op die datum moest worden aangeboden omwille van je eigen veiligheid en omwille van het milieu. 
Het voertuig mag onder geen enkel beding de openbare weg op, je kunt je hebbeding niet meer gebruiken. Of toch? 
Er is een uitzondering. Met een uitgeprinte afspraak in je bezit mag je je vierwieler verplaatsen van je verblijfadres naar het ITV-keuringsstation dat op de afspraak is vermeld. Zo kun je bewijzen aan de controlerende overheid dat je zonder omwegen op weg bent naar de automobielinspectie. De boetes om te rijden zonder keuringsbewijs lopen op tot € 500, het vervalsen van het keuringsetiket kan je 12.000 euro kosten en dat wil je heus niet betalen.

2018

Vanaf 2018 kregen alle keuringsstations nieuwe apparatuur waarmee ze de elektronische beveiligingssystemen en emissiecontrolesystemen kunnen inspecteren die in een nieuw addendum van desbetreffende wetgeving is voorzien.
Deze systemen maken het mogelijk om het identificatiesysteem, de afgelegde kilometers, de elektronische stabiliteitssturingen, het antiblokkeersysteem ABS, de airbags, de SRS, de lichten en signalisatie van het voertuig te controleren.
Later, in een tweede fase zal deze regeling nog uitgebreid worden en zullen ook de meer complexe systemen, zoals nachtzichtcamera’ s, snelheidsbegrenzers, koplampenregeling, enz … kunnen gecontroleerd worden.
Al deze tests zullen uitgevoerd worden door middel van directe en interactieve communicatie tussen het diagnosesysteem en de voertuigcomputer.
Dat belooft …!

2022

Op 1 juli 2022 treedt de nieuwe versie van het Handboek Keuringsprocedures voor APK-stations in werking. Daarin worden naast enkele wijzigingen ter verduidelijking van bepaalde procedures, ook de beperkingen ten gevolge de COVID-pandemie opgeheven. Deze beperkingen hadden voornamelijk betrekking op de controle van de juiste toestand van het stanswerk van het chassis en de controle van de elektronische regeleenheid van het voertuig met behulp van de OBD-lezer (“On Board Diagnostics”), twee processen waarvoor toegang tot het interieur van het voertuig vereist was.

VIN-controle

Het Vehicle Identification Number (VIN) van een voertuig is een unieke code van 17 alfanumerieke cijfers waarmee voertuigen die in Europa op de markt worden gebracht,  kunnen worden geïdentificeerd. Bij de technische controle van voertuigen wordt het VIN gecontroleerd door visuele inspectie van het chassisnummer van het voertuig, het bestaan ervan, de staat waarin het verkeert (onleesbaar, onvolledig…) en of het overeenkomt met het nummer op de documentatie. Deze code is op drie plaatsen in elk voertuig aangebracht:  gegraveerd op het dashboard van het voertuig en zichtbaar door de voorruit, gestempeld op het chassis en aangebracht op een plaatje van de fabrikant.

OBD-systeem

De elektronische regeleenheid van het voertuig met behulp van de OBD-lezer gecontroleerd. OBD is een systeem dat verbinding met een externe computer met de elektronische regeleenheid van het voertuig mogelijk maakt. Het doel van dit systeem is de elektronische regeleenheid van het voertuig te controleren op fouten en op ongeoorloofde wijzigingen. Momenteel wordt dit systeem bij de technische inspectie van voertuigen gebruikt om het emissiesysteem te controleren van voertuigen met EURO 5- (alleen categorieën M1 en N1), EURO 6- en EURO VI-niveaus.

Wanneer je naar de inspectie moet kun je HIER nalezen. Hoeveel het kost vind je HIER en HIER.  

TERUG NAAR STARTSCHERM

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
close
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van twee boeken, talloze artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Reclame -spot_img

POPULAIR

- Reclame -spot_img

COLUMN GUY

VAN KUST TOT KUST

CRITICASTERS

MIJN KERSTNACHT OP TENERIFE

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES

VERHUREN

TOERISTISCH RAPPORT