You are here:---OVERBOEKT

OVERBOEKT

Verlof is een periode waar heel veel mensen reikhalzend naar uitkijken want dit is uitgerekend het moment wanneer je het vliegtuig neemt naar andere oorden om eens lekker te ontspannen. Op de luchthaven kom je bij de incheckbalie aan en je krijgt te horen dat je instapkaart nog geen stoelnummer kreeg toegewezen.
De vlucht is overboekt. Met andere woorden, de luchtvaartmaatschappij heeft meer tickets verkocht dan er zitplaatsen op het vliegtuig voorhanden zijn. Je zou denken dat het een vergissing was, maar dat is het niet. Dit is een weloverwogen en goed doordachte marketingtechniek.
Overboeking is de algemene term die beschrijft dat er meer capaciteit wordt aangeboden dan er in werkelijkheid beschikbaar is. Een marktaanbieder verwacht dat niet al de verworven diensten opgenomen zullen worden en neemt bewust het risico om meer aanbod te leveren dan er voorhanden is.

Overboeking is dus geen vergissing of een systeemfout of een nalatigheid van een personeelslid. Maar waarom verkopen luchtvaartmaatschappijen tickets die de capaciteit van het vliegtuig te boven gaan? Deze praktijk wordt toegepast met een zeer specifiek doel, namelijk het optimaliseren van de stoelbezetting en het aldus maken van meer winst.
Dit lijkt wel op een praktijk die in scène wordt gezet met voorbedachten rade. Er wordt een risico en kosten-batenanalyse toegepast om te berekenen voor hoeveel plaatsen er overgeboekt kan worden.

Statistiekexpert Nina Klietsch legt de details van overboeking uit. Het is geen praktijk die beperkt is tot vliegtickets alleen. Ook bij hotelreserveringen en zelfs bij ziekenhuisraadplegingen en doktersconsultaties wordt deze praktijk toegepast. De logica achter dit verschijnsel die bedrijven aanmoedigt om meer boekingen dan plaatsen te verkopen is gebaseerd op één feit: annuleringen.
Het gaat hier over statistische gegevens. Luchtvaartmaatschappijen verzamelen al jaren gegevens van verschillende vliegroutes en kennen daardoor perfect het gemiddelde percentage op elke route van passagiers die hun vluchten missen.
Als een vliegroute 10% annuleringen heeft zullen slechts 162 van de 180 plaatsen beschikbaar zijn. Dit betekent in theorie dat er 18 extra vliegtickets meer verkocht kunnen worden dan er plaatsen beschikbaar zijn. Een overboeking ontstaat net wanneer er minder annuleringen zijn dan volgens de statistieken verwacht.

Je kunt dit principe perfect vergelijken met een stoeltje aan het venster. Je kijkt graag naar buiten of je wilt een foto nemen en je boekt een plaats aan het raampje, maar als je bent opgestapt merk je dat je net tussen twee vensters bent gezeten. Waarom zijn de ramen van vliegtuigen meestal niet uitgelijnd met de stoelen? Juist … omdat er meer zetelrijen in het vliegtuig werden geplaatst en omdat er daardoor meer passagiers kunnen ingescheept worden.

Bijna alle luchtvaartmaatschappijen passen overboekingen toe op hun vluchten om de no shows op te vangen. Waarom er passagiers niet komen opdagen, kan verschillende oorzaken hebben.
Gemiste aansluiting door de vertraging van een aansluitende vlucht of van een ander vervoermiddel en lastminute-annuleringen zijn de twee voornaamste redenen.

En als er dan overboekte passagiers aan de incheckbalie staan worden er goocheltrucjes uitgevoerd om toch zoveel mogelijk vliegtuigstoeltjes te bezetten. Zo worden tweedeklasreizigers geüpgraded naar de eerste klas, indien er daar nog plaats is en wordt er gewacht tot aan het sluitingsuur van de boarding om te zien of er passagiers hebben afgehaakt voor de desbetreffende vlucht.
Daarna worden er vluchten afgekocht en een vergoeding uitbetaald aan de vrijwilliger die zijn plaats afstaat aan iemand die wel met deze vlucht mee wil.

Uit ervaring weten we dat lowcostmaatschappijen de vluchten niet overboeken omdat hun reizigers toch wel komen opdagen. Bij grotere maatschappijen als KLM, Brussels Airlines, Iberia en nog veel andere gebeurt dat wel.

Wij horen bij EUclaim dat er dagelijks tientallen Nederlandse vluchten worden overboekt, maar meestal kunnen de passagiers wel mee met de vlucht middels de trucjesdoos. Hooguit één keer per week wordt iemand aan de gate geweigerd voor een lijnvlucht.
Daarenboven zijn er steeds voorwaarden gekoppeld aan een boeking die je tekent als je een vlucht reserveert. En precies in deze vervoersovereenkomst staan ook de regeltjes in verband met de overboekingen.
Elke luchtvaartmaatschappij heeft zijn eigen gedragsregels en passagiers moeten zich daaraan houden, want je hebt je akkoord gesteld met deze policy.

Wanneer je als passagier het slachtoffer bent geworden van een vluchtonthouding dan kun je een claim indienen.  Zo is de vliegmaatschappij verplicht om compensaties te betalen aan benadeelde reizigers. Tekst en uitleg daarover kun je HIER lezen in een eerder gepubliceerd artikel.

Video: NOS op 3
By |2018-08-08T16:26:19+00:00mei 8th, 2018|Categories: Blog, Weetjes|Tags: , , , , , |0 Comments

About the Author:

Actief binnen een redactioneel en journalistiek netwerk heb ik Tenerife kunnen binden in mijn geschrijf. Het eiland waarop ik reeds decennia lang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van talloze artikels die door Marc Engels worden geredigeerd. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het bindmiddel is. Wat daar uit vloeit wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet, ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

Leave A Comment