Het ‘step’-gedrag in de hoofdstad van Tenerife genereert kritiek van de hoofdstedelingen wegens het gebrek aan bewustzijn van de gebruikers en van de commerciële arrogantie van de ondernemingen die deze tweewielers aanbieden. Ze staan overal rond, meestal op voetgangerslocaties en belemmeren daardoor de doorgang van de voetgangers, ook van mensen met mobiliteitsproblemen.
Er zijn vier bedrijven in Santa Cruz die steps aanbieden via een app. Drie hebben er meer dan honderd, een heeft er zelfs tweehonderd. Dat wil zeggen dat er in de hoofdstad her en der vijfhonderd step rondhangen.
Om een einde te maken aan deze situatie, die het gevolg is van het rechtsvacuüm in de regulering van dit type vervoer, zal de verhuur in de toekomst in een concessie worden aangeboden, zodat de dienst voor de verhuur van elektrische scooters alleen kan worden gegund aan één bedrijf.
Regularistatie
Door een gat in de desbetreffende wetgeving kunnen deze bedrijven niet worden gecontroleerd, omdat zij werken zoals een autoverhuurbedrijf dat doet. Om dit te veranderen moet de sector eerst gereguleerd worden door middel van een verordening op de mobiliteit, waarin de gebruiksmogelijkheden van dit type voertuig worden vastgelegd. Vervolgens moet er een concessie worden aangeboden waarop de bedrijven kunnen intekenen. Dan pas is er nog één vergund stepbedrijf geautoriseerd om steps te verhuren.
De waarheid is echter dat deze regularisatie pas nu jaar kan worden doorgevoerd.
Boetes
Tot de concessie wordt verleend zal de stad boetes opleggen en de steps verwijderen als ze geparkeerd staan op plaatsen waar dat niet is toegestaan. De bedrijven die van het rechtsvacuüm profiteren om verkeerd te blijven handelen, zullen hard worden aangepakt. De boetes voor parkeren in een voetgangerszone of er doorheen rijden, kan oplopen tot 200 euro.
Niet op de hoogte
Een felle concurrentie tussen de bedrijven om klanten aan te trekken leidt ertoe dat het aantal steps toeneemt, met als enig doel de potentiële gebruiker sneller te bereiken. De bedrijven zijn niet verplicht de gemeenteraad in kennis te stellen van hun opereren in de stad en beperken zich ertoe de algemene gebruiksregels op te nemen in het verhuurdocument, waardoor zij alle verantwoordelijkheid bij hun klanten leggen.
Officieel is het gemeentebestuur niet op de hoogte van het aantal bedrijven en het aantal steps in de stad, door het juridisch vacuüm waarin de hoofdstad zich bevindt. Las Palmas de Gran Canaria, heeft ervoor gekozen een overheidsbedrijf op te richten om de dienst te verlenen en in Madrid bestaat de mogelijkheid om vergunningen te verlenen aan verschillende bedrijven, maar met een beperkt aantal scooters voor elk bedrijf.
Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie!
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife.
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik op Abonneren.