zaterdag, april 13, 2024
HomeBlogNieuwsOPLOSSING VOOR DE MOBILITEIT
spot_img

OPLOSSING VOOR DE MOBILITEIT

De titel van dit artikel had even goed kunnen zijn: ‘Tenerife, een eiland in beweging, maar niet vooruit’. Wat ooit een idyllisch eiland was, doordrongen van de rust van de Atlantische Oceaan, wordt nu geconfronteerd met de paradox van stagnerende verplaatsingen in een snel veranderende wereld. Dat weten wij reeds langer en beschreven onze bevindingen in het artikel MOBILITEITSPROBLEMEN OPLOSSEN DOE JE ZO. Het is zo ver gekomen dat de overheden op zoek zijn gegaan naar een oplossing voor de mobiliteit.

Wegen en boulevards die ooit het bruisende leven van Tenerife doorkruisten, lijken steeds vaker vast te lopen onder het gewicht van de groeiende bevolking en de onophoudelijke toeristische stroom. Het lijkt erop dat een stille getuige worstelt om gelijke tred te houden met zijn eigen populariteit en daarbij werpt mobiliteit een schaduw op de vitaliteit van deze zonovergoten bestemming. De belangrijkste reden van deze hapering is dat er op 792.350 voertuigen rondrijden voor een bevolking van 950.000, dit is een van de hoogste percentages in Europa. 

Langetermijnprojecten

Dit artikel duikt in de complexe kwestie van mobiliteit op Tenerife, waarbij het niet alleen gaat om fileproblemen, maar ook om de bredere impact op het dagelijkse leven, het milieu en de economie van het eiland. Wij vragen ons reeds langer af waarom er dure en gecompliceerde wegenconstructies moeten worden gebouwd als een tramlijn in het zuiden reeds de helft van de problemen zou oplossen.

De overheid heeft zich (eindelijk) over het globale probleem gebogen en daardoor is er een plan ontstaan met 23 langetermijnprojecten waarin ook een tramverbinding tussen Adeje en Arona is opgenomen. Alle projecten samen kosten ruim vijf miljard euro en moeten opgenomen worden in de vijfjarenbegroting van het Cabildo de Tenerife.

Voor elk probleem is er een oplossing. Enkel, sommige zijn extreem duur, zijn technisch complex en moeilijk uit te voeren of hebben een uitvoeringstermijn die tientallen kan duren.  Voorbeeld daarvan is lijn 2 van de tramlijn vanaf het hoofdstedelijk gewest naar Muñeco de Nieve of een aan te leggen tramlijn naar Los Rodeos langs de boulevard die zal ontstaan wanneer de TF-5 ondergronds wordt gestuurd. Een realisatie die klaar moet zijn tegen 2045. Dit is een deel van de oplossing voor de mobiliteit.

Ringsnelweg

De afwerking van de ringsnelweg omvat drie nog projecten die samen 490 miljoen euro van het budget zullen afsnoepen. Een daarvan is de nieuwe weg tussen El Tanque en Santiago del Teide waarvan de werken reeds in uitvoering zijn. Een andere is de Erjos-tunnel, die essentieel is en zal verbonden worden met deze nieuwe weg.

Las Chafiras – La Oroteanda

Het knooppunt Las Chafiras-Oroteanda kost de overheid 34 miljoen euro. In het plan voor duurzame mobiliteit staat dat Las Chafiras een van de meest verzadigde kruispunten is op de TF-1. De hoge bezettingsgraad van de rotondes aan beide zijden betekent dat de aftakkingen en wegen die erop aansluiten dichtslibben en lange wachtrijen genereren, die vaak tot aan de snelwegtunnel reiken. Het knooppunt Oroteanda is bijna klaar, dit van Las Chafiras komt heel stilletjes op gang.

Valse tunnel in Adeje

Tenerife heeft meer dan 100 miljoen euro uitgetrokken voor een groot project dat de files op de zuidelijke snelweg zal helpen verlichten en het uitzicht in het zuiden gaat veranderen. Het betreft een valse tunnel op de TF-1 die door Adeje gemeente loopt. De plannen bestaan uit het aanleggen van een valse tunnel tussen Las Américas en Miraverde. Het bovenste deel zal worden omgevormd tot een promenade met vrij toegankelijke voetpaden, fietspaden en groenzones.

Circunvalación

De circunvalación of rondweg, de zogenaamde TF-5 bypass of ringweg rond La Laguna bestaat uit een snelweg langs de luchthaven Tenerife Norte van Guamasa naar Lora y Tamayo. Deze weg zou worden verlengd van Guamasa naar de Vía de Ronda die ten westen van de luchthaven Tenerife Norte loopt en de weg La Esperanza moet verbinden. De geschatte kosten van dit plan zijn 332 miljoen euro.

Derde rijvak

De plannen van het Cabildo omvatten de aanleg van een derde rijstrook in beide richtingen op de noordelijke (TF-5) en zuidelijke (TF-1) snelwegen voor exclusief gebruik door bussen, taxi’s en andere voertuigen met meer dan twee inzittenden. De noordelijke rijstrook wordt aangelegd van Santa Cruz naar La Orotava en heeft een budget van 277 miljoen euro. De zuidelijke rijstrook, die achterloopt op het voorziene bouwschema, is voorzien tussen Santa Cruz en Güímar en kost 100 miljoen euro.

In het verlengde van de derde busbaan tussen Santa Cruz en Güímar is er een derde rijstrook zonder busbaan voorzien tussen de gemeente Güímar en het knooppunt Playa de Las Américas tussen Arona en Adeje. Het plan voorziet hierin om een einde te maken aan de files op punten zoals Guaza en Los Cristianos. Kostprijs 100 miljoen euro.

Nieuwe wegen

De oplossing voor de mobiliteit is te volgens de overheid te vinden in een aantal nieuwe wegen.
De rondweg tussen Santa Cruz en La Laguna door het zuidelijke deel van het Anagamassief moet de bereikbaarheid van de hoger gelegen wijken in dit deel van het grootstedelijk gebied verbeteren. De weg zou beginnen bij de tweebaansweg San Andrés (TF-11), ter hoogte van Valleseco, en eindigen bij de Vía de Ronda (TF-13). De weg bestaat uit zeven secties met in totaal 8,8 kilometer en zal bijna 240 miljoen euro kosten.

Het Mesa Mota-project kost 30 miljoen euro en is gebaseerd op de bouw van een tunnel door het Mesa Mota-gebied en daarmee de gemeenten La Laguna en Tegueste naadloos met elkaar verbindt. 
Een nieuwe weg vanaf de Avenida de Anaga – de havenzijde in de hoofdstad – naar Valleseco is een alternatieve weg die het doorgaande verkeer scheidt van het stads- en havenverkeer in de hoofdstad. De eerste fase is al uitgevoerd: de verbetering van de Avenida de Anaga en de tunnel die naar de zetel van de belastingdienst (Hacienda) loopt. Kostprijs: 50 miljoen euro.

Parallelle weg langs de TF-1 tussen Arona en Adeje die de zuidelijke snelweg tussen het knooppunt Parque la Reina (Arona) en Adeje ontlast en omvormt tot een stedelijke tweebaansweg. De geschatte kosten zijn 60 miljoen.
Twee kleinere, maar belangrijke projecten zijn deze in La Laguna en in Los Cristianos met een waarde van 30 miljoen euro. In Los Cristianos moet er een nieuwe toegang vanaf de TF-1 naar de haven worden aangelegd. Deze weg slorpt een budget op van 7 miljoen euro.

Trein en tram

Een andere oplossing voor de mobiliteit is het plan voor duurzame mobiliteit omvat de aanleg van de noordelijke (tussen Santa Cruz en Los Realejos) en zuidelijke (Santa Cruz-Adeje) treinlijnen, die een geschatte kostprijs draagt van ongeveer 2,4 miljard euro. Daarbij komen de nieuwe tramlijnen en uitbreidingen van bestaande lijnen, die ongeveer 600 miljoen zullen kosten. 

Voor het eerst wordt er gesproken over een tramlijn in het zuiden tussen Arona en Adeje, een kabelspoorweg in Garachico, de verlenging van lijnen 1 en 2 tussen Santa Cruz en La Laguna en twee nieuwe lijnen, lijn 3 tussen Recinto Ferial en Las Teresitas, en lijn 4 tussen Santa Cruz en La Laguna.

Er bestaat geen een oplossing voor de mobiliteit, er moeten nog veel katten worden gegeseld.


TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

magazine

#274 APRIL 2024

#273 MAART 2024

#272 FEBRUARI 2024

#271 JANUARI 2024

- Reclame -spot_img

gastronomie

WIJN OP TENERIFE

VIJGEN OP HET MENU

seb leeson consulting

weer

EEN ZONNIGE KERST

KOUDEPUT BOVEN CANARIAS

COLUMN GUY

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

‘S LANDS WIJS

KALK EN STEEN METSELT WEL

KIEZEN OF DELEN

- Reclame -spot_img

WEETJES

NAAR DE MARKT

VISSERSDORPJE OP TENERIFE

CANARIAN AIRWAYS

spot_img