Presidente Rosa Dávila, de eerste vrouwelijke president van Tenerife heeft zoveel nagedacht over de mobiliteitskwestie op Tenerife dat ze is teruggegaan naar het uitgangspunt dat Ricardo Melchior twintig jaar geleden voorstelde. De tram is dé oplossing in druk bewoonde gebieden en in toeristische centra. Maar er is meer aan de hand met het openbaar vervoer op Tenerife.
Nou ja, niet helemaal, want 20 jaar geleden, naast de start van het tramproject in 2004 begonnen de werkzaamheden aan het tranvía-project waardoor de busmaatschappij nadien 22 miljoen gebruikers verloor en de tram 14 miljoen klanten won. Van busbanen was toen nog geen sprake.
Verkeerd geïnvesteerd?
Maar goed, we zitten in andere tijden, andere situaties waarin de bus voor velen niet meer interessant is en waardoor de tram in uitbreiding een uitstekend alternatief werd. De 14 kilometerlange bovenleiding voor de tram heeft 300 miljoen euro gekost. Dit was de grootste investering in het openbaar vervoer ooit op de Canarische Eilanden. Door de cumul van beide transportmiddelen waren er minder passagiers dan het aantal passagiers dat alleen door de groene bus werd vervoerd in 2004. Dit is een mondiale uitzondering en geen schoolvoorbeeld van een investering door de overheid die geen eurocent opbrengt.
De tram
Dat is de erfenis die de kersverse presidente wordt voorgeschoteld, waaronder een kolossale hypotheek. Dat is nu eenmaal de situatie en ze moet erdoor. Diverse projecten, zoals de tramlijn naar San Andrés, naar Las Ramblas, naar La Salle, naar Tacoronte, naar Los Rodeos, naar La Gallega, naar Añaza, en naar nog andere locaties werden terzijde geschoven omdat noch bewoners noch taxichauffeurs er iets over wilden horen. Vermoedelijk zit de afname van de economische bedrijvigheid in Rambla de Pulido en de Avenida Islas Canarias er voor iets tussen. Toen werd hen beloofd dat er goud op hen zou neerdalen.
De trein
Wat kunnen we zeggen over de trein naar het zuiden waar al lang niet meer werd over gepraat. Vernietigend voor de natuur, onteigeningen, graaf en boorwerken en vooral een ingreep die schokkend is dan de aanleg van de TF-1.
De trein naar het zuiden kreeg een aantal stopplaatsen in grotere centra, al de rest werd op het vergeetlijstje geschreven. San Isidro. Candelaria, Arafo, Puertito-Güímar, Fasnia (waar treindepots werden voorzien, maar geen stopplaats), El Porís, Abades-Arico, Chimiche en het industriegebied van Granadilla worden overgeslagen, de eerste stop is voorzien in San Isidro. Daar bocht de tram naar de luchthaven om taxichauffeurs en busmaatschappijen te ambeteren. Van de luchthaven naar Los Cristianos recht en zonder een stopplaats om te eindigen in een onbewoonde n midden in de nabijheid van een bananenplantage in de buurt van Fañabé.
Verkeerde investeringen
Het absurde aan het treinidee is dat er niet eens werd uitgekeken om de noord-zuid-verbinding te voorzien van een bus met hoge capaciteit. 3 of 4 miljard euro uitgeven, dat er tot op heden niet eens een guagua met hoge capaciteit werd ingezet op deze snelle route te maken. Over de infrastructuur kunnen we kort zijn.
Niet met 3 miljard euro, maar met 100, 200 of hooguit 300 miljoen, zou er voorrang gegeven kunnen worden aan de bus en taxi op het traject.
Zo zijn er eenmaal prioriteiten, afgezien van het motorcircuits dat met ieders geld nutteloos wordt gefinancierd voor het welzijn van een paar multimiljonairs. Het openbaar vervoer op Tenerife wordt er helaas niet beter op.
Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie!
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het nieuws op Tenerife.
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.