Hoeveel keer reeds hebben wij geschreven dat een uitbreiding van de verkeersinfrastructuur niet de oplossing is voor een saturerend wegennet. Ieder project waarbij er nog meer voertuigen in het verkeer gedropt worden is er een teveel. En toch blijkt dit voor de Canarische overheden de enige oplossing. Dat en nog veel meer gaat ons petje te boven.

Als Noord-Europeanen begrijpen wij het probleem van het filerijden maar al te goed omdat dit bij ons reeds veel langer voorkomt en omdat wij reeds langer nadenken over een oplossing van het probleem. En de slotsom van dat gepeins is ‘dat er minder voertuigen de weg op moeten’. De verkeerde oplossing is ‘de infrastructuur uitbreiden’ want daarmee geef je een zetje om nóg meer automobielen de straat op te sturen.
We maken daarbij een klein rekensommetje voor Tenerife en daarmee bewijzen wij dat wagenpark moet afgebouwd worden in plaats van aangemoedigd. De verhouding ‘voertuigen per persoon’ en ‘berijdbare weg’ is niet in evenwicht.

We halen er de cijfers van 2017 bij en zien dat er op Tenerife 814.465 voertuigen ingeschreven zijn bij het DGT of Tráfico in de volksmond en dat er 1.018.510 personen op Tenerife wonen. Een rekensommetje leert ons dat elke tien personen over bijna acht voertuigen beschikken; inclusief baby’s, kinderen en minderjarigen. Het Instituto Canario de Estadística (ISTAC) spreekt van 794,6 voertuigen per 1.000 inwoners. En daarmee breekt Tenerife het weinig lovenswaardig record van het meest aantal voertuigen per inwoners in alle Spaanse regio’s.
In het rapport EL TRANSPORTE TERRESTRE EN TENERIFE van 8 juli 2016 vinden wij terug dat Tenerife beschikt over 2.102 kilometer verharde en berijdbare wegen.

Als wij deze twee gekende factoren in een verhouding plaatsen dan bekomen wij volgend spectaculair resultaat.
We meten ieder voertuig een gemiddelde lengte aan van 4 meter en we plaatsen alle voertuigen, bumper aan bumper, na elkaar. Het resultaat is opmerkelijk: er ontstaat een file van 3.258 kilometer. Als wij dat omrekenen dan moet er op iedere kilometer rijweg 1.550 meter voertuigen passen. Dat kan niet. Meer zelfs, dit is onmogelijk…

De eilandregering heeft blijkbaar ook dat rekensommetje gemaakt en wil daarom een aantal ingrijpende maatregelen nemen.

Iedereen weet dat de bus-en trammaatschappij TITSA met meer dan 500 voertuigen alom zichtbaar op het eiland aanwezig is. Zij vervoeren meer dan 35.000.000 passagiers per jaar over 160 trajecten. Veel? Ja, maar niet genoeg: iedere inwoner heeft op jaarbasis nochtans ruim 50 keer van het openbaar vervoer gebruik gemaakt, maar dat moet nog beter zegt Manuel Ortega, Directeur Mobilteit van de regering.

Misschien worden er beperkende maatregelen ingebouwd voor het autogebruik, misschien wordt het openbaar vervoer nog goedkoper. Misschien moeten de voorziene budgetten voor de uitbreiding van het wegennet als subsidies overgemaakt worden aan de openbare vervoersmaatschappijen, dan zouden zij ons gratis kunnen vervoeren.

Maar er zijn ook nog andere mogelijkheden. Het openbaar vervoer helemaal gratis maken, bijvoorbeeld. Voor iedereen. Dit zou de brave burger doen nadenken over het al dan niet verder gebruik maken van een eigen voertuig. Een aantal toeristen zou dan kunnen overwegen om niet meer met een huurwagen rond te rijden.
Het verkeer ontmoedigen kan ook door thuiswerken te promoten. Minder woon-wegverkeer, minder files, minder stress op de baan. Door thuis te werken komt er meteen extra vrij werktijd beschikbaar.

De knelpunten op de snelwegen zijn steeds de op- en afritten. Het verkeer kan niet snel genoeg door de bottlenecks en daardoor ontstaan er lange wachtrijen op de pechstrook en files op de snelweg gedurende de spitsuren. Dit is een uiterst gevaarlijke situatie. De op-en afritten breder maken en de doorstroming daarna bevorderen zal door iedereen gewaardeerd worden en de veiligheid bevorderen.
Het stropt ook meer en meer op de trajecten die naar toeristische agglomeraties leiden. Iedereen komt stil te staan en dat is nu niet de prioritaire doelstelling van een rijweg.

Meer snelwegstroken aanleggen, ronde punten groter maken, afritten breder maken, … en nog veel meer kunstmatige ingrepen hebben weinig zin. Integendeel, dit voedt de verkeersstroom. Meer verkeersinfrastructuur nodigt uit tot meer voertuigen. En nu maar hopen dat helderdenkende beleidspersonen dit probleem op dezelfde manier benaderen en het probleem pragmatisch oplossen. 

Enfin, we zien wel. De toekomst zal het uitwijzen, als het dan maar nog niet te laat is.