vrijdag, april 19, 2024
HomeBlogWeetjesNOG VEILIGER VOOR FIETSERS
spot_img

NOG VEILIGER VOOR FIETSERS

Verkeer en de reglementering daaromtrent op Spaans grondgebied is een nationale materie en daarom zijn de Spaanse verkeersregels ook op de Canarische Eilanden van kracht. Als DGT (Dirección General de Tráfico) een beslissing neemt om het verkeer veiliger te maken, dan geldt dat voor iedereen en overal.
Om fietsers meer veiligheid aan te bieden is er extra regel toegevoegd aan het verkeersreglement en daar zal de automobilist terdege rekening moeten mee houden.

In 2020 kwamen 36 fietsers om het leven bij verkeersongevallen en dit is slechts 10% minder dan het jaar ervoor. Dit is de verkeersgroep waarin het ongevallencijfer het minst daalde in vergelijking met de cijfers van het voorgaande jaar.
2019 was het eerste jaar in de Spaanse geschiedenis waarin meer voetgangers en bestuurders van tweewielers omkwamen bij verkeersongevallen dan automobilisten, wat aantoont dat deze groep zeer kwetsbaar is.

Snelheid aanpassen

Het volstaat het niet langer om bij het inhalen van een fietser (of een groep fietsers) een zijdelingse afstand van ten minste 1,5 meter in acht te nemen. Daar bovenop eerst snelheid verminderd worden om daarna de fietsers of fietsgroep in te halen. De snelheid van het voertuig moet minimum 20 km/u lager liggen dan de toegelaten maximumsnelheid op deze weg. Als een autobestuurder een fietsers wil voorbijsteken op een secundaire weg waar de maximumsnelheid 70 km/h bedraagt mag het voorbijstekende voertuig niet sneller rijden dan 50 kilometer per uur.

Aanzuigeffect

De onmiddellijke aanleiding van deze maatregels is het aanzuigeffect dat exponentieel vergroot als het snelheidsverschil toeneemt en daardoor een extra gevaar oplevert.
Het aanzuigeffect, ook het Venturi-effect genoemd, is een natuurkundig verschijnsel waarbij de snelheid van een fluïdum (vloeistof of gas) toeneemt terwijl de druk afneemt wanneer het door een vernauwing in een leiding of kanaal stroomt. Dit effect is vernoemd naar de Italiaanse natuurkundige Giovanni Battista Venturi, die het in de 18e eeuw voor het eerst experimenteel onderzocht.

Traditionele boetes

In geval een automobilist een fietsers of een groep fietsers voorbijsteekt mag deze een volle witte lijn gedeeltelijk of geheel overschrijden, op voorwaarde dat er geen hinder of gevaarlijke situaties ontstaan voor het tegenliggend verkeer.  

Het niet naleven van deze regel zal worden beschouwd als een ernstige inbreuk op het Reglamento General de Circulación (RGC) en daarom zal deze overtreding worden bestraft met een boete van 200 euro.
Fietsers inhalen op zodanige wijze dat ze in gevaar worden gebracht of worden gehinderd of zonder de minimumafstand van 1,5 meter in acht te nemen, kost onverbiddellijk zes strafpunten op het rijbewijs.

TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

magazine

#274 APRIL 2024

#273 MAART 2024

#272 FEBRUARI 2024

#271 JANUARI 2024

- Reclame -spot_img

gastronomie

WIJN OP TENERIFE

VIJGEN OP HET MENU

seb leeson consulting

weer

COLUMN GUY

KERST OP TENERIFE

HOPELOOS VERLIEFD

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES

WIJ HELPEN SUKKELAARS

DUIKMONUMENT IN PALM-MAR

spot_img