Het nieuwe luchthavengebouw dat de Terminal 1 met de Terminal 2 verbindt is een feit en geeft de luchthaven 14.000 extra vierkante meter om de activiteiten uit te breiden. Deze vergroting heeft ruim 44 miljoen euro gekost en daarmee werd gezorgd voor vijftig procent extra werkruimte, waarin extra incheckbalies werden voorzien en waar de veiligheidscontroles worden uitgevoerd. Deze uitbreiding is de voorloper van een grotere realisatie die vanaf 2026 moeten worden uitgevoerd.
In het kader van het DORA III-programma dat door luchthavenuitbater Aena is opgesteld, wordt in 2026 begonnen met de bouw van een spiksplinternieuwe terminal waarvoor een budget is uitgetrokken van meer dan 300 miljoen euro.
Dit project omvat zowel interne als een externe verbouwingen. Het nieuwe geheel moet symbool staan voor de manier waarop Tenerife toeristen verwelkomt en daarom zal er worden gestreefd naar het oprichten van een moderne, kwaliteitsvolle en duurzame luchthaven.
Connectiviteit
De topprioriteit van de luchthaven bestaat erin te zorgen voor connectiviteit en het wegnemen van de barrières die worden gevormd door de afstand van 1.800 kilometer met het Spaanse vastenland. Zo heeft Aena reeds 160 miljoen euro geïnvesteerd in de luchthaven in de periode 2017-2021. Zowel voor de uitbreiding van de terminal als voor aanpassingen van de infrastructuur.
De uitbreiding die er nu aankomt is de grootste in de geschiedenis van de luchthaven. Daarmee zal de terminaloppervlakte met 50.000 vierkante meter toenemen en een maximumcapaciteit worden uitgebreid tot 16 miljoen passagiers per jaar.
140.000 vierkante meter
De nieuwe terminal op Tenerife Zuid kost meer dan 300 miljoen euro en daarmee zal de oppervlakte met 55% toenemen, van 90.000 vierkante meter tot 140.000 vierkante meter. Het aantal incheckbalies wordt uitgebreid van 86 tot 118 en er komen drie nieuwe inspectielijnen voor de douanebeambten.
Alles wordt gecentraliseerd in het gebouw dat de terminals met elkaar verbindt en belangrijk, de check-in en de boarding gaan door op hetzelfde niveau waardoor de passagiers bespaard blijven van trappen.
Deze werkzaamheden zullen leiden tot de integratie van de terminalzone van de luchthaven, zowel vanuit architectonisch oogpunt als met de omgeving.
Kostprijs
In afwachting van de definitieve plannen, behoren alvast een nieuw parkeerterrein en verkeersinfrastructuur van in- en uitritten, aanpassingen en voorzieningen van de hal waar de bagagebanden zijn opgesteld, de uitbreiding en modernisering van de incheckbalies en de integratie van meer commerciële diensten.
De bevoegde minister verwees ook naar het nieuwe addendum om 407 miljoen euro extra in nieuwe wegeninfrastructuur te steken. Door deze maatregel stijgt de totale investering voor de luchthaven in het zuiden van Tenerife van 1,2 tot 1,6 miljard euro in de periode tot 2027.
Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie!
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife.
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.