De luchthavens op de Canarische Eilanden zorgen voor de af- en aanvoer van 12 miljoen mensen die op hun trip naar de eilanden tweemaal gebruik maken van een luchthaven. Er is steeds een aankomst en een vertrek. Exceptio probat regulam, tenzij de uitzondering de regel bevestigt.

Acht eilanden, acht luchthavens is geen juiste verhouding want La Graciosa heeft geen luchthaven, zelfs geen vliegveld. Tenerife daarentegen heeft er twee; een in het noorden met de naam Los Rodeos en een in het zuiden met de naam Reina Sofia. En precies bij deze laatste is er iets vreemds aan de gang.

De officiële opening van de zuidelijke luchthaven Reina Sofia vond plaats op 6 november 1978. Om 11.15 uur landde Hare Majesteit Koningin Sofia op de luchthaven die haar naam draagt en dewelke ze officieel voor geopend verklaart. Vanaf deze dag is de luchthaven alleen maar gegroeid. De luchthaven werd in haar 38-jarig bestaan vele keren aangepast, uitgebreid en gemoderniseerd. De metamorfose op vandaag is ongezien, alles veranderde, de naam overleefde de transformaties.

Raadslid Felix Hernandez van Granadilla, lid van de partij Izquierda Unida Canaria (IUC) meent dat de naam van de luchthaven moet veranderen. Hij diende daarvoor een motie in op de gemeenteraad. Hij ondersteunt twee argumenten. Sofia is niet langer de Koningin van Spanje en de Spaanse monarchie is vreemd aan de democratie van de Canarische gemeenschap.

In de motie staat reeds een voorstel voor een nieuwe naam. Als het van hem afhangt wordt de naam Reina Sofia vervangen door Aeropuerto Internacional Granadilla de Abona. Wij begrijpen dat meneer Hernandez graag de naam van zijn gemeente waar hij als gemeenteraadslid zetelt wil promoten, maar naar ons gevoel is Granadilla de Abona er te veel aan.
Juist, er zijn wel meer namen van luchthavens waar de naam van de stad of gemeente in voorkomt. De luchthaven van Charleroi heet officieel Brussels South Charleroi Airport en Rotterdam moet het doen met Rotterdam The Hague Airport

De vergelijking met deze voorgaande gaat niet op omdat Granadilla de Abona een onbekend vergeten gat is op de wereldkaart en niet de uitstraling van een eiland als Tenerife met zich meedraagt. Aeropuerto Sur de Tenerife staat en klinkt wel mooier en vooral, het schittert naar de eilandlocatie. Vind je niet?

Zes miljoen toeristen die twee keer door de luchthavenpoort lopen met een herkenbare naam zou de toeristische economie promotioneel een handje helpen. Wij vliegen naar Tenerife en niet naar het onbekende Granadilla de Abona. Maar Felix Hernandez bekijkt de voorgestelde naamswijziging in een andere context. Vandaar ook dat de burgemeester voorstelt een referendum te houden onder de inwoners van zijn gemeente om mee te beslissen over een nieuwe naam. 

Een nieuwe naam gebruiken voor een luchthaven heeft heel wat consequenties. De luchthavenuitbater Aena zit nu twee keer met de handen in het haar. Er staat de noordelijke luchthaven Los Rodeos ook een naamsverandering te wachten. Op 18 februari van dit gezegende jaar 2016 diende het gemeentebestuur een motie in om de naam Los Rodeos te veranderen in Tenerife Norte-La Laguna. Op 28 maart nam de eilandregering het voorstel over en nu ligt de bal in het kamp van Aena en moet het administratief aan de slag.

Analoog aan de voorgestelde naam van de noordelijke luchthaven Tenerife Norte-La Laguna zou de naam Tenerife Sur-Granadilla de Abona niet mis staan en geniet Tenerife meteen meer naambekendheid. Zo weet je onmiddellijk waar deze luchthaven ligt. Een compromis dus, maar ja, wie zijn wij om dit voor te stellen.

Er komen dus geen nieuwe luchthavens, enkel nieuwe namen voor deze luchthavens. De titel van deze column doet er niet toe en is enkel verleidend. Dit noem ik een titel met een hoog ‘Via Annemie’-gehalte. So what?