Fonsalía is een onooglijk klein dorpje in het noordwesten van Tenerife. Het ligt onzichtbaar langs de TF-47, tussen Alcalá en Playa San Juan. Daar waar de bananen rijkelijk hangen te rijpen, daar waar je door een desolaat landschap rijdt en waar de dorpskern niet eens langs de weg ligt. Je bent er voorbij voor je het beseft, zo klein is dit gehucht van Playa San Juan, zelf een deelgemeente van Guía de Isora. Maar daar komt verandering in. Fonsalía wordt weldra een klinkende naam voor iedereen die met Tenerife een link heeft.
Wie actueel de nieuwsberichten volgt weet dat de westelijke ringsnelweg is doorgetrokken tot in Santiago del Teide en dat op het laatst aangelegde deel verschillende aansluitingen werden voorzien om Fonsalía te bereiken waar momenteel niets anders te zien is dan een ongerept stukje natuur. Maar daar komt verandering in. Er komt een nieuwe haven en niet zomaar eentje. Het project is drieledig en voorziet in een commerciële-, een visserij- en een recreatiehaven, netjes geordend maar toch gescheiden van elkaar.
Het hele project is zodanig geconcipieerd dat er geen afbreuk gedaan wordt aan de natuur; het hele ding wordt in volle zee gebouwd en zo wordt de originele kustlijn behouden. Enkel een te bouwen brug zal de topografie van het kustgedeelte ietwat veranderen.
Dit deel van Tenerife heeft een belangrijke toekomst voor zich. Het is van strategisch belang voor het eiland en het gebied zal daardoor opgewaardeerd worden. Zo zal alle verkeer naar de westelijke eilanden El Hierro, La Gomera en La Palma vanaf Fonsalía gebeuren. Dat impliceert dat de ferry’s dan minder gebruik gaan maken van de haven van Los Cristianos, die zich op haar beurt zal profileren op watersport en dito recreatie of met andere woorden; het toerisme in Arona wordt gerevitaliseerd.
Het basisbudget voor de aanleg bedraagt € 203 miljoen en zal voor een deel gefinancierd worden door Europese fondsen. Een ander deel moet met private middelen betaald worden; zo worden particuliere investeerders gezocht die de oprichting van de nautische jachthaven mogelijk moeten maken.
Het nieuwe project wordt aangelegd in zee en heeft een grootte van 300.000 m². Een verbindingsweg over een nieuwe brug zal het haveneiland toegankelijk maken naar de aanlegplaatsen van waaruit de commerciële vaartuigen en de sport- en vissersboten zullen opereren. Het eigenlijke havencomplex is 6,4 hectare groot en omvat vijf ligplaatsen voor commerciële vaarten naar de zustereilanden. In het recreatieve havengedeelte is er plaats voor 470 boten met een totale kadelengte van 739 meter. In het derde deel zal de lokale visserij haar goesting vinden met een aparte uitgang naar open zee.
We blijven realist want we weten dat deze realisatie nog niet voor vandaag is. Er moeten nog wat moeilijkheden en onduidelijkheden uit de wereld geholpen worden.
Zo wil de burgemeester van Guía de Isora dat het havencomplex wordt voorzien van een winkelgebied en dat de voorziene wegeninfrastructuur verder wordt afgewerkt zoals gepland.
In een nabije én verdere toekomst wordt het gebied tussen Adeje en Los Gigantes opgewaardeerd en zal de stedelijke en economische ontwikkeling tussen Playa San Juan en Alcalá een boost krijgen. Dat er nog een lange weg is af te leggen beseft iedereen.
Foto: wochenblatt.es