dinsdag, december 6, 2022
spot_img
HomeBlogWeetjesNIET TE VATTEN

NIET TE VATTEN

Hoeveel keer reeds hebben wij geschreven dat een uitbreiding van de verkeersinfrastructuur niet de oplossing is voor een saturerend wegennet. Elk project waarbij er nog meer voertuigen in het verkeer gedropt worden is er een teveel. En toch blijkt dit voor de Canarische overheden de enige oplossing. Dat en nog veel meer gaat ons petje te boven.

Als Noord-Europeanen begrijpen wij het probleem van het filerijden maar al te goed omdat zich dit bij ons reeds veel langer voordoet en omdat wij reeds langer nadenken over oplossingen omtrent dit het probleem. En de slotsom van dat gepeins is ‘dat er minder voertuigen de weg op moeten’. De verkeerde oplossing is ‘de infrastructuur uitbreiden’ want daarmee geef je een zetje om nóg meer automobielen de straat op te sturen.
We maken daarbij een klein rekensommetje voor Tenerife en daarmee bewijzen wij dat wagenpark moet afgebouwd worden in plaats van aangemoedigd. De verhouding ‘voertuigen per persoon’ en ‘berijdbare weg’ is niet in evenwicht.

Lange rij

We halen er de cijfers van 2019 bij en zien dat er op Tenerife 840.000 voertuigen ingeschreven zijn bij het DGT of Tráfico in de volksmond en dat er 928.604 personen op Tenerife wonen. Een rekensommetje leert ons dat elke tien personen over 0,9 voertuigen beschik; inclusief baby’s, kinderen en minderjarigen. En daarmee breekt Tenerife het weinig lovenswaardig record van het meest aantal voertuigen per inwoners in alle Spaanse regio’s.
In het rapport EL TRANSPORTE TERRESTRE EN TENERIFE van 8 juli 2016 vinden wij terug dat Tenerife beschikt over 2.102 kilometer verharde en berijdbare wegen. We gaan ervan uit dat er anno 2022, ongeveer 2.500 kilometer berijdbare weg op Tenerife aanwezig is.

Als wij deze twee gekende factoren in een verhouding plaatsen dan bekomen wij volgend spectaculair resultaat.
We meten ieder voertuig een gemiddelde lengte aan van 4 meter en we plaatsen alle voertuigen, bumper aan bumper, na elkaar. Het resultaat is opmerkelijk: er ontstaat een file van 3.360 kilometer. Als wij dat omrekenen dan moet er op iedere kilometer rijweg 1.344 meter voertuigen passen. Dat kan niet. Meer zelfs, dit is onmogelijk!

Openbaar vervoer

De eilandregering heeft blijkbaar ook dat rekensommetje gemaakt en wil daarom een aantal ingrijpende maatregelen nemen.

Iedereen weet dat de bus-en trammaatschappij TITSA met meer dan 500 voertuigen alom zichtbaar op het eiland aanwezig is. Zij vervoeren meer dan 35.000.000 passagiers per jaar over 160 trajecten. Veel? Ja, maar niet genoeg: iedere inwoner heeft op jaarbasis nochtans ruim 50 keer van het openbaar vervoer gebruik gemaakt, maar dat moet nog beter zegt Manuel Ortega, Directeur Mobilteit van de regering.

Misschien worden er beperkende maatregelen ingebouwd voor het autogebruik, misschien wordt het openbaar vervoer nog goedkoper. Misschien moeten de voorziene budgetten voor de uitbreiding van het wegennet als subsidies overgemaakt worden aan de openbare vervoersmaatschappijen, dan zouden zij ons gratis kunnen vervoeren.

Gratis bus en tram

Maar er zijn ook nog andere mogelijkheden. Het openbaar vervoer helemaal gratis maken, bijvoorbeeld. Voor iedereen. Dit zou de brave burger doen nadenken over het al dan niet verder gebruik maken van een eigen voertuig. Een aantal toeristen zou dan kunnen overwegen om niet meer met een huurwagen rond te rijden.
Het verkeer ontmoedigen kan ook door thuiswerken te promoten. Minder woon-wegverkeer, minder files, minder stress op de baan. Door thuis te werken komt er meteen extra vrij werktijd beschikbaar.

Iedereen staat stil

De knelpunten op de snelwegen zijn steeds de op- en afritten. Het verkeer kan niet snel genoeg door de bottlenecks en daardoor ontstaan er lange wachtrijen op de pechstrook en files op de snelweg gedurende de spitsuren. Dit is een uiterst gevaarlijke situatie. De op- en afritten breder maken en de doorstroming daarna bevorderen zal door iedereen gewaardeerd worden en de veiligheid bevorderen.
Het stropt ook meer en meer op de trajecten die naar toeristische agglomeraties leiden. Iedereen komt stil te staan en dat is nu niet de prioritaire doelstelling van een rijweg.

Meer snelwegstroken aanleggen, ronde punten groter maken, afritten breder maken, … en nog veel meer kunstmatige ingrepen hebben weinig zin. Integendeel, dit voedt de verkeersstroom. Meer verkeersinfrastructuur nodigt uit tot meer voertuigen. En nu maar hopen dat helderdenkende beleidspersonen dit probleem op dezelfde manier benaderen en het probleem pragmatisch oplossen. 

Enfin, we zien wel. De toekomst zal het uitwijzen, als het dan maar nog niet te laat is.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
close
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van twee boeken, talloze artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Reclame -spot_img

POPULAIR

- Reclame -spot_img

COLUMN GUY

COLUMN KIM

KALK EN STEEN METSELT WEL

OVERDAAD SCHAADT

- Reclame -spot_img

WEETJES