donderdag, juli 18, 2024
HomeBlogWeetjesMYSTERIE: VLIEGTUIG VERDWIJNT IN ABADES
SEB LEESON LEGAL GROUP

MYSTERIE: VLIEGTUIG VERDWIJNT IN ABADES

Op 9 juli 1992 deed zich in Abades (Arico) een mysterie voor dat na drie decennia nog steeds zorgt voor twijfels en onzekerheden. Op deze dag verklaarden verschillende getuigen dat zij aan de Costa Ariquero iets in de oceaan zagen vallen. Tot op vandaag is er geen officiële verklaring van het voorval en blijft het mysterie verder leven. Aanvankelijk dacht men aan een vliegtuigcrash, later begon men te twijfelen aan deze versie. Misschien wel onterecht!

Dit voorval was de aanleiding van speculaties en gissingen over het mysterie in het zuiden van Tenerife die tot op vandaag actueel zijn.
Rond 20.30 uur op donderdag 9 juli 1992 kregen media en de Guardia Civil telefoonoproepen van verontruste burgers die beweerden een vliegtuig in zee te hebben zien vallen voor de kust van Abades, in het zuidoosten van Tenerife.

Noodoproepen

Juan Carlos Mateu, adjunct-hoofdredacteur van Diario de Avisos was op dat moment nieuwsredacteur bij Radio Club Tenerife. Het was een rustige avond, tot de nieuwsredactie in een tijdsbestek van 10 tot 15 minuten, een aantal telefoontjes kreeg met de melding dat er voor de kust van Abades een vliegtuig was neergestort. De oproepen vertelden hen onder meer dat de staart van het vliegtuig in het blauw was geschilderd.
De oproepen kwamen in gespreide orde aan, aangezien er op dat moment geen mobiele telefoons waren. Getuigen moesten eerst een telefooncel opzoeken om te melden wat er was gebeurd. De oproepen kwamen vanuit Abades en vanop de snelweg TF-1. Alle verklaringen leken enigszins op elkaar, bevestigde later ook de Guardia Civil. 

Zoekactie

De Guardia Civil heeft van zes personen een verklaring afgenomen. De zes getuigen bevinden zich, en dit is belangrijk, op verschillende locaties en leggen dus onafhankelijk van elkaar een verklaring af. Een was op de snelweg, een andere aan de kust in Abades, een groep kinderen kampeert in La Caleta (Arico). Ze zien allemaal hetzelfde: een luchtvaartuig dat op lage hoogte vliegt, anderen zien het crashen op het water, sommigen zien het vliegtuig zinken.

De Guardia Civil zette onmiddellijk een reddingsoperatie in gang. Drie duikers, een boot, vier voertuigen en een helikopter worden ingezet. De hele nacht gaat de zoekactie verder, maar de volgende ochtend wordt de zoekactie gestaakt. Er wordt niets gevonden en er is geen enkel spoor of aanwijzing dat wijst in de richting van een verdwenen vliegtuig. Nochtans hebben duikers gezocht tot 500 meter van de kustlijn. Verder opereren was niet mogelijk vanwege de grote diepte.

Veel lawaai

Volgens Alfonso Ferrer, directeur bij El Laberinto, die de zaak ter plaatse heeft onderzocht, is de sleutels tot dit mysterie het aantal getuigen die gelijktijdig iets hebben gezien. In een artikel doet Alfonso Ferrer zelf verslag van de getuigenis van de eigenares van de bar Amazona, dicht bij de kust. Zij erkent niets gezien te hebben, maar ze hoorde wel een heel hard geluid. Een soort gebrul dat ook door de buren wordt gehoord.

Piloot en onderzoeker Iván Castro Palacios zegt dat er geen enkel noodsignaal werd uitgezonden. Het niet activeren van het protocol dat in de luchtvaart wordt gebruikt bij dergelijke voorvallen werd niet geactiveerd. Dan is er maar één conclusie: als er een vliegtuig is neergestort was het illegaal in de lucht, vloog het onder de radar, was niet geregistreerd en had het geen vluchtplan.

Smokkelvliegtuig

Speculaties, geruchten en mogelijke hypotheses begonnen een eigen leven te leiden. Van militaire oefeningen – drones die door de regering worden neergeschoten – tot vliegtuigen die worden gebruikt voor drugssmokkel. Het feit dat het object zo laag vloog, maakte de laatste optie sterker.

Om te begrijpen wat er gebeurd kan zijn met het vliegtuig dat in Abades verdween, moeten we het interview van Juan José Hernández aan Alfonso Ferrer, de man die zich op dat moment op de snelweg bevond, erbij nemen. Daarin zegt Hernández dat hij er vrij zeker van is dat het vliegtuig werd ingezet voor drugshandel omdat het vliegtuig bij het naderen van het eiland, snel is gedaald om niet door de radar opgemerkt te worden. Er stond die dag een stevige wind en misschien is windschering wel de oorzaak van de crash.

Gangbare praktijk

Volgens zijn verklaring aan El Labirinto zou het kunnen gaan om het type Falcon 500 – een driemotorig luxevliegtuig met een grote vliegautonomie – dat enkele dagen eerder in Venezuela was verdwenen en nog niet was teruggevonden. Volgens het artikel El caso del avión que desapareció en Tenerife (Het vliegtuig dat verdween op Tenerife) van Alfonso Ferrer is de diefstal van vliegtuigen een gangbare praktijk in Zuid-Amerika. De Falcon 500 is een geschikt vliegtuig voor dit soort transporten. Compact met veel laadruimte, wendbaar en met voldoende autonomie. 

Onopgelost en geklasseerd

Na dertig jaar is het mysterie nog steeds niet opgelost. Vooral omdat dit voorval op 18 september 1992, na ruim twee maanden onderzoek, officieel werd afgesloten met de stempel ‘welgemeend vals alarm’. Loos alarm, dus wordt dit incident afgesloten. Geklasseerd, caso cerradocase closed.

De podcast over dit voorval in El Labertino kan HIER beluisterd worden (na iets meer dan zes minuten in de opname). 

Het eindverslag van de Guardia Civil waaruit blijkt dat er geen enkel spoor is gevonden van een verongelukt vliegtuig, na intens speurwerk. 

TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
MSC CRUISES
QUIRON SALUD
Denterife
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

2 REACTIES

  1. beste Guy,

    wij waren vorige week op wandel langs de kust van H10 Costa ADEJE Palace naar de Bahia Principe Costa Adeje, toen we op de terugweg een interventie zagen van de kustwacht die een duiker in het water dropte en een tiental minuten later kwam een grotere die vervoegen om bijstand te verlenen, deze dropte ook een duiker en terzelfdertijd ook een berrie, aan een lifeline naar beneden in het water, de kustwacht bleef een 50- tal meter verder alles gadeslaan en toen de berrie terug richting helikopter werd gehesen zaten er reeds zo’n 30 minuten van interventie tussen…. weet jij wat er eventueel kon gebeurd zijn? heb jij ervaring met deze werkwijze? of was dit “slechts” een oefening ? deze tocht was een hele ervaring (positieve) bedankt om je verduidelijking op mijn vraag….met vriendelijke groet Jo Vercaemst, Blauwbloemstraat 33, Wevelgem

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

MSC CRUISES

magazine

#277 JULI 2024

#276 JUNI 2024

#275 MEI 2024

#274 APRIL 2024

- Reclame -QUIRON SALUD

gastronomie

seb leeson consulting

weer

Denterife

COLUMN GUY

VERDRINKINGEN

KERST OP TENERIFE

- Reclame -

COLUMN KIM

KIEZEN OF DELEN

WAAR EEN WIL IS

- Reclame -ADVOCAAT TENERIFE

WEETJES

SEB LEESON LEGAL GROUP