Een schip van de Spaanse Armada werkt de nautische cartografie van de kusten van de Canarische Eilanden bij. De ‘Tofiño’ zal tot 15 december 2020 rond Gran Canaria, Tenerife en La Gomera varen om hydrografische, oceanografische en geodetische opdrachten uit te voeren.
Het marineschip Tofiño vaart op de Canarische Eilanden een hydrografische campagne, met als doel de cartografie en de nautische publicaties van de kustgebieden rond Gran Canaria, Tenerife en La Gomera bij te werken.
Volgens het Spaanse Ministerie van Defensie is het schip op 17 september begonnen aan de reis naar de Canarische Eilanden en zal het tot 15 december in de wateren van de archipel rondvaren om de opgedragen hydrografische, oceanografische en geodetische opdrachten uit te voeren.
Het schip beschikt over technologisch hoogstaande apparatuur die de zeebodem helemaal in kaart kan brengen. Het moederschip beschikt ook over reddingsboten en over kleinere hydrografische boten die uitgerust zijn met een draagbare multibeam die de scanopdrachten uitvoeren in gebieden waar het minder diep is en waar de Tofiño om veiligheidsredenen niet kan komen.
Naast de bathymetrische onderzoeken heeft het ministerie de verschillende publicaties van het Hydrografisch Instituut van de zeemacht uitvoerig gecontroleerd en is tot het besluit gekomen dat de maritieme kaarten moeten geüpdatet worden.
De bestaande gegevens van de kustlijnen worden nu gecontroleerd en gecorrigeerd met een techniek die tachymetrie wordt genoemd. Zodoende kunnen de gegevens adequaat geprojecteerd worden op nieuwe nautische kaarten.
Technische gegevens
Tonnenmaat: 1.200 T.
Lengte: 58 meter
Breedte: 12 meter
Diepgang: 5,2 meter
Maximumsnelheid: 12 knopen
Autonomie: 4.000 mijl
Motoren: twee TBRHS-345-AU (1350 PK) MWM-dieselmotoren
Propulsie: 2 variabele en regelbare schroeven met vier bladen diameter 1.825 mm
Bemanning: 54 tot 65 personen
Wetenschappelijke uitrusting:
Thermosalinograaf SBE 21
GAPS akoestische klepstandsteller
Simrad EM 300 Multibeam Sounder (33 KHz)
Simrad EM 3002 Multibeam Sounder (300 KHz)
GeoSwath 500+ Draagbare Interferometrische Sounder
Simrad EA 600 Echoloodsensor met enkele straal (12/210 KHz)
Simrad EA 400 Lasser met enkele straal (100/210 KHz)
Klein 3900 Side Scan Sonar en Starfish 450 en 900
Northk doppler stroommeter
Overige uitrusting:
2 laadkranen: 2,6 ton en 1,7 ton
Oceanografische lier.
2 boten voor sondering in ondiep water
Omnistar Differentiële GPS-ontvanger
2 hydraulische opvouwbare oceanografische portalen
3 Dieselgeneratoren van 378 Kw elk bij 440V en 60 Hz, en een noodgenerator van 200 Kw vermogen.
Heliplatform