You are here:---LUCHTHAVEN REINA SOFIA

LUCHTHAVEN REINA SOFIA

Niet het vreselijke vliegtuigongeval op de luchthaven van Los Rodeos op 27 maart 1977 waarbij 583 mensen om het leven kwamen was de aanleiding om in het zuiden een grotere luchthaven te bouwen. Neen hoor, er was reeds in 1970 sprake van de bouw van een nieuwe, grotere en moderne luchthaven die de aanzwellende komst van het toerisme naar het zuiden van het eiland moest verwerken.
Op vandaag is het ondenkbaar dat er in het noorden kolossale Boeings 747 zouden landen en opstijgen maar 40 jaar geleden was dat een doodnormale zaak. Het onstabiele weer op Los Rodeos zorgde regelmatig voor problemen, dit samen met de spraakverwarring tussen piloten en de toren zorgde voor het zwaarste vliegtuigongeluk uit de luchtvaartgeschiedenis als we de aanslagen op de WTC-torens in New York buiten beschouwing laten.

De noodzaak van een nieuwe luchthaven liet zich reeds blijken wanneer de minister van luchtvaart op het einde van de jaren ’60 bij een bezoek aan de noordelijke luchthaven sprak over een nieuwe te bouwen luchthaven als gevolg van de nadelige meteorologische verschijnselen waarmee Los Rodeos frequent had af te rekenen.

De eilandregering, het Cabildo Insular begon in mei 1970 met de aankoop van gronden in de gemeenten Granadilla en San Miguel de Abona waarop een nieuwe luchthaven moest gebouwd worden. Ondertussen waren architecten en ingenieurs reeds bezig met een studie over de inplanting van het geheel in deze regio.
In juli 1973 wordt een budget van 450 miljoen pesetas voorzien om de startfase te financieren. In 1976 worden achtereenvolgens de vliegtuigparking aangelegd, de grondwerken voor de terminal gestart en de nodige randinfrastructuur aangelegd. En in de loop van 1977 wordt gestart met de bouw van de verkeerstoren, de installatie voor het vliegverkeer, de start- en landingsbaan, de taxiways en de terminal.

Op 23 oktober 1978 is het zover. De luchthaven Reina Sofia, zoals het werd gedoopt, werd geopend voor het nationaal en internationaal civiele luchtverkeer. Vanaf 2 november startten de reguliere verbindingen. Diezelfde dag, om 10.17 uur, landde op de luchthaven Reina Sofia het eerste vliegtuig, een DC-9 met vluchtnummer IB-178 dat van Lanzarote kwam aangevlogen.

De officiële opening van de luchthaven vond plaats op 6 november 1978.
Om 11.15 uur landde Hare Majesteit Koningin Sofia op de luchthaven die haar naam draagt en dewelke ze officieel voor geopend verklaart. De passagiersterminal werd ingezegend door de bisschop van Tenerife, Luis Franco Gascón.
Vanaf deze dag in 1978 is de luchthaven alleen maar gegroeid. Het internationaal toerisme komt via deze luchthaven op het eiland aan terwijl de luchthaven in het noorden hoofdzakelijk instaat voor de nationale luchtverbindingen.

De nieuwe 21.400 m² tellende terminal die sinds 2009 in gebruik is heeft gezorgd voor een verhoogde capaciteit van 3000 naar 4400 passagiers per uur. De investering bedroeg € 30.100.000 en zorgde voor meer faciliteiten, meer incheckbalies, een servicetunnel, kantoren voor luchtvaartmaatschappijen en touroperators. De aanleg van een loopbrug verbindt de nieuwbouw met de reeds bestaande terminal en zorgt meteen ook voor de uitbreiding van de veiligheidscontrole. De luchthaven laat meteen een nieuw ILS-apparatuur installeren dat € 1.100.000 kost. Deze installatie maakt het mogelijk dat vliegtuigen automatisch de luchthaven kunnen naderen.

En dat de hele handel nog steeds blijft groeien is merkbaar aan de stappen die de overheid momenteel zet. De voorzitter van de Cabildo van Tenerife, Carlos Alonso, vroeg het ministerie van Openbare Werken om de concrete investeringsplannen voor andermaal een nieuwe terminal op Tenerife Sur waarmee een bedrag van meer dan 120 miljoen is gemoeid. Daarmee vergroot de terminalgrootte met zowat 90%.

Ruim 13 miljoen passagiers per jaar en een totaal van 140 miljoen reizigers sedert de opening van de luchthaven vergt voor een continue aanpassen van de infrastructuur. Zo wordt in een studie van geplande werkzaamheden tot 2020 gewag gemaakt van nog een uitbreiding van de terminal met een oppervlakte van 100.000 vierkante meter met vijf verdiepingen waar er tot 7.500 passagiers per uur kunnen ingecheckt worden. Een investering van 425 miljoen euro. In deze planning is een nieuwe start- en landingsbaan voorzien die 3.200 m. lang en 60 m. breed is en die tot 96 bewegingen per uur kan verwerken. Dit is nagenoeg een verdubbeling van de huidige capaciteit.

De recessie is officieel voorbij en de toeristische economie werd nieuw leven ingeblazen. Nu nog zorgen dat deze groei door de luchthaven Reina Sofia kan verwerkt worden. De steigers staan in stelling.

By | 2018-06-05T08:17:56+00:00 juni 30th, 2016|Categories: Geschiedenis|Tags: , , , , |0 Comments

About the Author:

Actief binnen een redactioneel en journalistiek netwerk heb ik Tenerife kunnen binden in mijn geschrijf. Het eiland waarop ik reeds decennia lang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van talloze artikels die door Marc Engels worden geredigeerd. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het bindmiddel is. Wat daar uit vloeit wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet, ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

Leave A Comment