Na een onderbreking van zeven maanden als gevolg van de COVID-19-pandemie keren slecht enkele cruiseschepen binnenkort terug naar de Canarische Eilanden. De Duitse rederij TUI Cruises zal als eerste aanmeren in de haven van La Luz in Las Palmas.
Aida en Hapag-Lloyd zullen hun activiteiten nog niet heropstarten op de Canarische archipel en Norwegian Cruises Lines Holdings heeft eerder deze week aangekondigd dat cruisevaarten van Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises en Regent Seven Seas Cruises tot 31 december blijven opgeschort.
De recente quarantainemaatregelen in het Verenigd Koninkrijk en de reisbeperkingen in Duitsland hebben een streep getrokken door de rekening van alle rederijen.
Ondanks de moeilijkheden zullen er toch een aantal cruiseschepen naar de Canarische Eilanden afvaren. Het is moeilijk om klanten aan boord te krijgen en het schip volledig bezetten is quasi onmogelijk. De sector heeft te kampen met een zeer lage bezettingsgraad en moet het daarmee doen. Er is geen weg terug, het enige alternatief is sluiting.
Het havenbedrijf van Santa Cruz de Tenerife kreeg te horen dat de Europa 2 van Hapag Lloyd pas in december de activiteiten heropstart.
Mein Schiff 2 is het enige cruiseschip dat de havens op de Canarische Eilanden zal aandoen met een bezettingsgraad van 60%, dit wil zeggen met slechts 1.600 personen aan boord.
De verliezen voor de rederijen zijn gigantisch. Er wordt een verlies geschat van 4.5 miljard euro en een verlies van 31.000 banen. Daarnaast worden de activiteiten van de toeleveringsbedrijven geschaad.
Dragers, dokwerkers, scheepsleveranciers, havenagenten, taxichauffeurs, autoverhuurbedrijven, gidsen, horeca en nog veel meer diensten die van het cruiseverkeer afhankelijk zijn worden in het hart getroffen.
Hopen en wachten een verbeterde coronasituatie binnen Europa, de harde waarheid.