vrijdag, januari 27, 2023
spot_img
HomeBlogNieuwsLANGSTE TUNNEL VAN DE CANARISCHE EILANDEN

LANGSTE TUNNEL VAN DE CANARISCHE EILANDEN

De laatste loodjes wegen het zwaarst .Om de ringsnelweg volledig af te werken moeten de TF-5 nabij El Tanque in het noorden nog verbonden worden met de TF-1 ter hoogte van Santiago del Teide. De laatste schakel is meteen de lastigste. Tussen deze punten ligt het Tenogebergte, dat een bouwtechnisch euvel vormt door de orografische en topografische complexiteit van de omgeving. Men heeft gekozen om eronderdoor te gaan en dat ressorteert in een te graven tunnel van 5.100 meter.

Graafmachines en tunnelrobots graven op vier verschillende locaties en werken naar elkaar toe. In de zuidelijke toegangen wordt er in beide tunnelkokers gemiddeld 50 meter per week uitgegraven en in de noordelijke toegangen komt men wekelijks 25 meter vooruit. Drie kilometer tunnel is al gerealiseerd, nog twee te gaan vooraleer de langste tunnel van de Canarische Eilanden een feit is.

De tunnelrobots die graven in de twee tunnels vanaf de gemeente Santiago del Teide (zuidelijk deel) graven sneller dan hun noordelijke collega’s omdat het gesteente in dit gebied minder consistent is, maar verliezen dan aan tijd omwille van de voorzieningen van verstevigingen ter ondersteuning van de uitgegraven ruimte, wat de werkzaamheden dan weer vertraagt. 

Prijskaartje

Zestig procent van de tunnel is al geboord, inclusief de dienstgangen. De geplande werken vorderen gestaag en als de prognoses worden gehaald, zullen de twee tunnels tegen de zomer van 2023 helemaal afgewerkt zijn.
De tunnelwerken werden gestart op 25 november 2019 en 240.370.796 euro is de kostprijs die wordt gedragen door de Canarische en de Spaanse overheid. 

Op 29 september 2022 heeft de Canarische regering een extra van 3.762.771 euro goedgekeurd voor een prijsherziening van de werkzaamheden die tussen november 2021 en april 2022 werden uitgevoerd om de kostprijs van de bouwmaterialen aan te passen aan de huidige prijzen. 

Economisch essentieel

De tunnel is niettemin essentieel om de mobiliteit en de verbinding tussen het noorden en het zuiden van Tenerife te verbeteren door middel van een veilige snelweg met een grotere capaciteit dan de huidige TF-82, een bergweg met talrijke bochten. Eenmaal in gebruik zullen automobilisten de afstand tussen de twee gemeenten in minder dan 10 minuten afleggen, drie keer sneller dan nu het geval is.

De overheid schat dat dit deel van de Anillo Insular of ringsnelweg dagelijks zal gebruikt worden door 30.000 voertuigen, waardoor de verkeersdrukte op de TF-5 aanzienlijk zal afnemen.

Foto © diariodeavisos.elespanol.com

TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
close
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van twee boeken, talloze artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Reclame -spot_img

POPULAIR

- Reclame -spot_img

COLUMN GUY

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES

CASA DEL DUQUE

WIJNEN UIT TENERIFE

ACHTER DE SCHERMEN