donderdag, mei 23, 2024
HomeBlogWeetjesLANDING AFGEBROKEN
spot_img

LANDING AFGEBROKEN

Landing afgebroken of ‘go around’ is een procedure binnen de luchtvaart die duidt op een onstabiele nadering van een vliegtuig of van een nakende gevaarlijke situatie op de landingsbaan waarbij de piloot beslist om de landing uit te stellen en doorstart om nieuwe landingspoging te ondernemen.

Op reis gaan is altijd iets speciaals. Je laat je huiselijk stekje achterwege en je vertrekt naar een al dan niet gekende locatie in binnen- of buitenland. Naar Tenerife afreizen is niet anders, al kom je er voor de vijfendertigste keer. Elke keer opnieuw kriebelt het vanbinnen. Het eiland van je dromen zet telkens de adrenalinemachine in gang en zorgt samen met het tenerifitisvirus voor een gedreven aanpak. De vliegreis is een ultieme stap in de reisbeleving. Met dit artikel Landing Afgebroken wil ik iedereen geruststellen die zich in een vliegtuig bevindt wanneer manoeuvre wordt uitgevoerd. Dit is een normale situatie.

Vliegangst

Tenzij je hier met de boot aankomt heb je je reis hoogstwaarschijnlijk per vliegtuig gemaakt. Velen onder jullie zullen beamen dat het vliegtuig opstappen het absolute begin is van de vakantie. Een aantal mensen stapt spontaan aan boord, anderen zoeken hun plaats met genepen billen. Deze laatsten hebben last van één van de noemers die onder ‘vliegangst’ wordt beschreven. Het liefst zouden ze snel met beide voeten op hun geliefde eiland willen staan, nog vooraleer het vliegtuig is opgestegen.

Vijf redenen

Uit een onderzoek in 1997 gepubliceerd door de universiteit van Leiden en de universiteit van Amsterdam is gebleken dat 1 op de 3 personen die het vliegtuig neemt daar niet op zijn gemak zit en toegeeft dat hij bang was. Voor de vrouwen uit het onderzoek kwam de angst voor een ongeluk het meest voor. Voor mannen was de reden tot vliegangst voornamelijk dat ze geen controle hadden over de situatie. Als tweede reden gaven veel vrouwen claustrofobie aan, de angst voor krappe ruimtes, zoals liften en tunnels. Emotioneel controleverlies zoals bang zijn om ziek te worden, hoogtevrees en de mogelijkheid op een ongeluk vervolledigen deze top vijf. 

Veiligste manier

Maar er zijn ook mensen die graag vliegen en verlangend uitkijken naar de vlucht. En ze hebben gelijk, zij willen genieten en houden ervan ‘zich te bewegen in drie dimensies’. Vliegen is ook het veiligste transport op aarde; iedere seconde gaat ergens ter wereld een vliegtuig op. Er zijn wereldwijd meer dan 30.000 passagierstoestellen die allemaal samen een luttele 90.000 vluchten per dag uitvoeren met gemiddeld 200 personen aan boord en niet één heeft er de laatste maand een ongeval gehad waarbij mensenlevens te betreuren vielen. Vergelijk dit met de inwoners van Vlaanderen of de helft van de Nederlandse bevolking die zich één maand lang in het verkeer begeven zonder dat er één dodelijk ongeval gebeurt. Je begrijpt mij wel.

Hoofdrolspelers

Hoe meer je weet over aërologie, aërodynamica en techniek van het vliegen hoe beter je begrijpt hoe een vliegtuig vliegt. Soms hoor je ‘hoe kan dergelijke massa opstijgen en in de lucht blijven hangen’of ‘kan de piloot de turbulentie niet ontwijken want de vleugels ‘wiebelen’ op en neer. Als je weet dat een vliegtuig 4 krachten moet beheersen om op te stijgen, te vliegen en te dalen dan zou je rustiger ademen en relaxter in je passagierszetel zitten. Trekkracht versus Weerstand en Lift versus Gewicht zijn hier de hoofdrolspelers. Het ligt niet in mijn bedoeling om hier een complete cursus ‘opleiding piloot’ te geven maar om het duidelijk te stellen moet er toch één kanttekening bijgezet worden.

Wet van Bernouillie

                     Luchtsnelheid boven en onder een vlieguigvleugel

Snelheid is de beste vriend van een vliegtuig die wordt verkregen door zeer krachtige motoren. Door de verplaatsing stroomt er lucht boven en onder de vleugels. Door de vorm van vleugels stroomt de lucht boven de vleugel sneller dan er onder. Daniël Bernouillie, een Nederlands-Zwitserse wiskundige heeft in 1738 geformuleerd dat een ‘hoge snelheid in een vloeistof of gas samengaat met een lage druk’. Of dat een versnelling over een vleugel resulteert in een drukverlaging en daardoor lift genereert op de vleugels en het vliegtuig de hoogte inzuigt. Dat wil ook zeggen dat de vleugeloppervlakte moet vergroot worden bij de lagere snelheden; niet alleen bij het opstijgen, maar vooral bij het landen worden flaps en slats ten volle gebruikt.

Nadering

Na 3000 kilometer vliegen wordt dan eindelijk de landing ingezet en iedereen is tevreden want de vlucht is al bij al goed verlopen en sommigen willen heel snel van boord stappen. Alleen bij stilstand van het vliegtuig is de vliegreis afgelopen. Er moet eerst nog een veilige landing en rol worden uitgevoerd. Maar soms kunnen er omstandigheden ingeroepen worden om een landing af te breken. Piloten zijn uiterst attent en werden getraind op dergelijke onvoorziene situaties.

Een doorstart, landing afgebroken, ook wel go around of missed approach genoemd, is het afbreken van de eindnadering door een vliegtuig naar de landingsbaan. In plaats van te landen, klimt het vliegtuig opnieuw naar een bepaalde hoogte om volgens een specifieke procedure en een bepaald patroon een nieuwe nadering aan te vatten.

Doorstart

Het zal je maar overkomen; in de cabine zie je niets, je hoort enkel het zoemen van de motoren die het vliegtuig op landingssnelheid houden. En plots gaan de krachtbronnen bulderen, je wordt in je zetel gedrukt en de neus van het vliegtuig gaat strak omhoog. Niemand is gerust bij dergelijke situatie. Maar dat is lang niet ongewoon en zeker niet ongebruikelijk. Dagelijks maken piloten en hun vliegmachines op de luchthaven Reina Sofia en overal elders ter wereld wordt de landing afgebroken en wordt er doorgestart. Safety first …!

Verschillende redenen

De beslissing van een doorstart kan worden genomen door de piloot of door de verkeersleider. In de meeste gevallen is de reden om een doorstart te maken het niet stabiel genoeg vliegen van de eindnadering. Indien, op een punt in de nadering, niet aan alle eisen en voorwaarden is voldaan moet de piloot de nadering kunnen afbreken. Ook onverwachte veranderingen in de weersomstandigheden tijdens de laatste fase van de nadering kan een reden zijn om een doorstart uit te voeren.

En dan heb je nog de omstandigheden op de grond, bijvoorbeeld een obstakel op de landingsbaan; dat kan gaan van een konijn tot een heus vliegtuig. In de situatie dat een vliegtuig na de landing de landingsbaan niet snel genoeg heeft verlaten, moet in dit geval het volgend landend vliegtuig een doorstart maken.
En dan moet je een rondje omvliegen. Je hebt dan pech als je aan boord bent of je vindt het leuk, het hangt er maar van af. Landing afgebroken duidt op een verstandige beslissing van de piloot. 


 TERUG NAAR STARTSCHERM 


 

Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
spot_img
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

spot_img

magazine

#275 MEI 2024

#274 APRIL 2024

#273 MAART 2024

#272 FEBRUARI 2024

- Reclame -spot_img

gastronomie

seb leeson consulting

weer

COLUMN GUY

OUD EN VOL VERLANGEN

HOPELOOS VERLIEFD

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES

spot_img