zondag, januari 29, 2023
spot_img
HomeBlogNieuwsLAGE-EMISSIEZONES: WIE MAG WAT?

LAGE-EMISSIEZONES: WIE MAG WAT?

In de vier gemeenten die in aanmerking komen voor de invoering van een lage-emissiezone (LEZ) op Tenerife zullen enkel nog voertuigen worden toegelaten die een sticker dragen.
Er zijn vier labels die geen probleem of enkel kleine beperkingen zullen ondervinden om zich te verplaatsen met een voertuig in de lage-emissiezones op de Canarische Eilanden. Alle voertuigen die vóór 2000 werden geregistreerd krijgen geen label en worden op deze manier geweerd uit de zones in gemeenten met 50.000 of meer inwoners die de uitstoot van voertuigen wil beperken.
Meer informatie staat in een eerder gepubliceerd artikel LAGE-EMISSIEZONES OP TENERIFE IN 2023

Onmogelijk te realiseren

Uit gegevens van het directoraat-generaal Verkeer betreffende de milieulabels van voertuigen blijkt dat 24,4% van de voertuigen op de Canarische Eilanden geen label draagt waarop zichtbaar is in welke categorie de uitgestoten emissies vallen. Het zijn net deze voertuigen die de toegang zal worden ontzegd tot de toekomstige lage-emissiezones. Van in totaal 1.745.773 voertuigen die op de Canarische Eilanden rondrijden zijn er bijna 426.000 voertuigen die zich verplaatsen zonder milieukeurmerk op hun voertuig. 

Ondanks het feit dat de lage-emissiezones op 1 januari 2023 moeten worden ingevoerd, zal geen enkele gemeente in de beide Canarische provincies extra tijd krijgen om dit te realiseren. Het Ministerie van Ecologische Transitie heeft de gemeenten extra tijd gegeven om de zones in te voeren, aangezien het decreet met de richtlijnen die door de gemeenten moeten worden gevolgd, nog niet werd gepubliceerd. Gemeentebesturen menen dat de realisatie kan worden uitgesteld tot juni 2023, of later.

Soorten labels

Er zijn vier labels voorzien om de categorieën van uitstoot te definiëren. 
* Label B (geel) geldt voor benzineauto’s en lichte bestelwagens die sedert 1 januari 2001 zijn geregistreerd en voor dieselauto’s en -bestelwagens die sinds 2006 zijn ingeschreven. Ook voertuigen met meer dan acht zitplaatsen en vrachtwagens die sinds 2006 zijn geregistreerd krijgen het gele label opgeplakt. 
* Label C (groen) is geldig voor benzineauto’s en lichte bestelwagens die vanaf januari 2006 zijn geregistreerd en voor dieselauto’s en lichte bestelwagens die vanaf september 2015 zijn ingeschreven. Ook benzine- en dieselvoertuigen met meer dan acht zitplaatsen en zware voertuigen die sinds 2014 zijn geregistreerd krijgen een C-label. 
* De ecosticker (groen/blauw) is bedoeld om plug-in elektrische voertuigen met een bereik van minder dan 40 kilometer, niet-plug-in hybrides, voertuigen op aardgas (CNG), gas (LNG) of vloeibaar gas (LPG) aan te duiden. 
* Label 0 (blauw) duidt de meest efficiënte voertuigen aan, deze die niet vervuilen en zich voortbewegen op elektriciteit.

Labels op de Canarische Eilanden

Op Tenerife wordt geleidelijk duidelijk hoe de LEZ-zones zullen worden gestructureerd. Zo is bekend dat de zones in Santa Cruz beperkt zullen blijven tot de Zona de Gran Afluencia Turística en dat La Laguna verschillende kernen zal aanduiden die verspreid zijn over over de stad. Het is vooral nog niet bekend hoe en op welke manier de labels zullen worden bepaald voor elke zone.

Uit DGT-gegevens die door Faconauto Canarias in 2021 werden verzameld, blijkt dat 24,2% van de auto’s op de eilanden een B-label heeft, terwijl 42,5% een C-label heeft. Slechts 0,1% van de auto’s een Nul-label, terwijl 0,9% van de voertuigen rondrijden met een Eco-label. Uit de gegevens blijkt dat, indien deze beperkingen met hoge restricties worden uitgevoerd, slechts 10% van de voertuigen op de Canarische Eilanden zonder problemen zich in de lage-emissiezones kan begeven.

Benzinemotoren blijven geliefd

Feit is dat de Canariërs nog steeds terughoudend zijn om hybride (Eco-label) en elektrische (Zero-label) voertuigen te kopen. In 2021 voerden benzinevoertuigen de registraties aan met 69,22%, gevolgd door hybride benzine (10,54%) en benzine/elektrisch (6,25%).

De verkoop op het laatste autosalon in Santa Cruz geeft duidelijk aan dat de verkoop van hybridevoertuigen en elektrische auto’s op de Canarische Eilanden nog lang niet van de grond komt. Als de verkoop zich op dezelfde wijze verderzet, is de elektrificatie van het wegvervoer nog lang niet bereikt. Op het Salon waren vrijwel alle tentoongestelde voertuigmodellen voertuigen met verbrandingsmotoren.

Volgens de analyse van Sumauto heeft Tenerife het hoogste percentage auto’s zonder label in Spanje. Santa Cruz de Tenerife (44,1%), San Cristóbal de La Laguna (43,4%) en Arona (41,7%) zijn de steden met het hoogste percentage voertuigen zonder milieusticker.

TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
close
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van twee boeken, talloze artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Reclame -spot_img

POPULAIR

- Reclame -spot_img

COLUMN GUY

KERST OP TENERIFE

ANDERE GEWOONTES

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES