Vanaf 2023 zijn gemeenten met meer dan 50.000 inwoners verplicht een lage-emissiezone (LEZ) te in te voeren als gevolg van de inwerkingtreding van de klimaatwet. Dat zal gevolgen hebben voor bijna vier miljoen voertuigen in Spanje die zonder milieulabel rondrijden in de 150 Spaansesteden (met meer dan 50.000 inwoners) die door de nieuwe milieumaatregelen worden getroffen. De Canarische Eilanden, twee Spaanse provincies, hebben de hoogste percentages voertuigen die rondrijden zonder milieulabel.
Voor Spanje in zijn geheel wordt er 32% van het wagenpark in de steden immobiel omdat ze meer dan twintig jaar oud zijn of niet voldoen aan de eisen van de DGT (Dirección General de Tráfico) om de milieusticker te dragen. Daardoor moeten de auto-eigenaren uitzoeken wat ze met hun voertuig zullen doen als ze een einde leven krijgen toegewezen en daardoor hun voertuig aan de kant moeten zetten.
Discriminerende mobiliteit
We stevenen af op een discriminerende mobiliteit waarbij het verkeer zal worden beperkt voor een deel van de bevolking met minder middelen en minder mogelijkheden om zich aan te passen aan de nieuwe parameters die door de wetgever worden opgelegd.
Enerzijds zullen er in grote steden elektrische- en hybridevoertuigen rijden zonder overlast te bezorgen, anderzijds zullen vervuilende en meer onveilige voertuigen hun plaats opeisen in kleinere steden, gemeenten en plattelandsgebieden.
Volgens Sumauto – de digitale partner voor professionele autoverkopers – opent dit een scenario van voertuigen die aan de kant zullen worden gezet. Er zijn geen bovendien geen plannen om de sloop aan te moedigen en dat zal resulteren in nog meer zombievoertuigen.
Dweilen met de kraan open
Sumauto wijst op een andere optie. Voertuigeigenaren kunnen besluiten om hun vierwieler te verkopen aan mensen die zich verplaatsen in plattelandsgebieden of in kleinere steden of gemeenten. Gelijktijdig zal er een markt ontstaan voor export naar het buitenland, met name naar Afrika, waar deze voertuigen nog decennialang de lucht zullen vervuilen.
De Canarische Eilanden hebben het hoogste percentage auto’s zonder label in Spanje. Santa Cruz de Tenerife (44,1%), Arrecife (43,7%), San Cristóbal de La Laguna (43,4%) en Arona (41,7%) zijn volgens de analyse van Sumauto de steden met het hoogste percentage voertuigen zonder milieusticker.
Zij worden gevolgd door de Galicische stad Ourense (41,7%) en de Castiliaanse steden Ponferrada en León, beide met 39,6% auto’s in deze situatie. Het aantal minst betrokken voertuigen bevinden zich in Alcobendas (9,9%), Boadilla del Monte (11,6%) en Rivas Vaciamadrid (18,3%), gemeenten die zijn gelegen in Madrid.
Problemen
Santa Cruz de Tenerife, San Cristóbal de La Laguna, Arona en Granadilla de Abona zijn de stadsregio’s die onder de LEZ-normen vallen. Deze vier gemeenten moeten de lage-emissiezones afbakenen vanaf 1 januari 2023 om aan de regelgeving terzake te te kunnen voldoen. Vraag is enkel maar of de gemeenten klaar zullen zijn om de verkeersplaten aan te brengen die deze zones aanduiden, want zolang de verkeersaanduidingen niet zichtbaar zijn aangebracht, is er geen sprake van een lage-emissiezone.
Controleer HIER uw voertuig door eenvoudig de nummerplaat in te voeren.
Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie!
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife.
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik op Abonneren.