dinsdag, november 28, 2023
spot_img
HomeBlogNieuwsKRAKKEMIKKIGE INFRASTRUCTUUR

KRAKKEMIKKIGE INFRASTRUCTUUR

In een vorig artikel ZUID-TENERIFE EN DE TOEKOMST hebben wij geschetst hoe het zuiden van Tenerife in de laatste decennia een explosieve bevolkingsgroei heeft gekend waarin diverse institutionele overheden niet zijn meegegroeid. De tekortkomingen situeren zich op diverse vlakken. In dit tweede deel hebben we het over de mankementen en gebreken die zich profileren onder de noemer ‘infrastructuur’. Ondanks de groei is de infrastructuur nauwelijks toegenomen, waardoor de zuidelijke regio blijft lijden onder een verder toenemende druk. 

De bevoegde overheid moet snel overgaan tot het oplossen van een lange lijst mobiliteitsproblemen in het zuiden van Tenerife. De historische traagheid is niet aanvaardbaar, evenmin de oppositie van minderheidsgroepen die belangrijke projecten vertragen en soms lamleggen. 

Fietsroutes

Het fietstoerisme op Tenerife heeft een absolute expansie gekend. Wegen die door duizenden fietsers worden gebruikt – de weg naar de Teide die door Vilaflor loopt, de route Granadilla, Arico, Fasnia (TF-28) en de weg van El Médano naar Los Abrigos – moeten dringend een fietspad krijgen. Vertragingen in het verkeer worden veelal veroorzaakt door de verkeerswet die het voorbijsteken van fietsers regelt.

Alle gemeenten moeten worden voorzien van de nodige infrastructuur inzake verkeer om hun harmonieuze ontwikkeling te waarborgen. Een voorbeeld: Fasnia is de enige gemeente in de zuidelijke regio die niet beschikt over een direct weg in goede staat om de snelweg TF-1 te bereiken.

Luchthaven Reina Sofia

Momenteel staat de luchthaven Tenerife Sur bovenaan de lijst van rentabiliteit, maar bengelt aan het staartje qua innovatie. AENA heeft te traag gereageerd om toeristische sector een moderne infrastructuur ter beschikking te stellen die is aangepast aan de behoeften van een populaire toeristische bestemming. Daarom is het noodzakelijk om een begin te maken met de werkzaamheden van een nieuwe terminal, die naast de reeds uitgevoerde werken – de verbinding tussen Terminal 1 en Terminal 2 – de luchthaven van de toekomst moet aanbieden.

Havens

De haven van Granadilla is verre van afgewerkt en nog niet in staat om normale diensten te verlenen. Het is noodzakelijk de haveninfrastructuur te voltooien voor de taken waarvoor zij is ontworpen. Gelijktijdig moet het aangrenzende industrieterrein, met een oppervlakte van meer dan twee miljoen vierkante meter, de diversificatie worden van de economie waarmee honderden nieuwe banen worden geschapen.

De haven van Los Cristianos is een sleutelelement in de noodzakelijke herwaardering van het centrum van Los Cristianos. De haven moet opgewaardeerd en uitgebreid worden, om de capaciteit van de visserij- en sportactiviteiten uit te breiden en het aanmeren van grotere cruiseschepen mogelijk te maken. Daaraan moet een volledig nieuw verkeersplan aan worden gekoppeld.

Waterplan

Het waterplan moet aangepakt worden. Er moeten oplossingen gezocht worden voor het storten van water, de behandeling van water, het regenereren van water voor andere doeleinden, het watertransport via het buizennet en de opslag voor een efficiënt gebruik ervan. Er moet vooruitgang worden geboekt op het gebied van waterontzilting. Zo kan het water uit de galerijen naar de dorpen in het hooggebergte vloeien in de voorziening voor mens, dier, tuin- en landbouw.

De regio Chasna-Isora kampt reeds jaren met een aanzienlijke daling van de waterlevering uit galerijen en putten. Er moet een alomvattende oplossing worden gevonden waarbij gebruik wordt gemaakt van regeneratie en zuivering, opslag, ontzilting en pompinstallaties. De daling van het grondwaterpeil in de galerijen zal, indien er op middellange termijn niets aan wordt gedaan, leiden tot de verwoestijning van al deze gebieden. 

De vertragingen aan de realisatie van de zuiveringsinstallaties van Granadilla en Arico leiden tot aanhoudende lozingen in zee. De zuiverings- en waterzuiveringsinstallaties zijn enkel doeltreffend als een netwerk van waterleidingen wordt aangelegd.

Mobiliteit

Wat de trein- en tramverbindingen betreft, is er een steeds terugkerend debat met een politieke ondertoon. De geloofwaardigheid van de administraties om het mobiliteitsprobleem op te lossen, is aangetast en ruikt naar hetgeen wij hierboven omschreven als een historische traagheid van de ministeries en departementen.

De verbetering van het openbaar vervoer per bus moet een permanente taak zijn op de agenda van de desbetreffende administraties. De versnippering van de steden op het grondgebied is een uitdaging, maar met de nodige inspanning en verbeelding kan er veel veranderen. Een voorbeeld daarvan is het project ‘Tu guagua’ dat in Arico en Fasnia is ontwikkeld. Dit moet uitgebreid worden naar alle gemeenten. In de zuidelijke regio.

Het openbaar vervoer moet ook worden aangepast aan de behoeften van de werknemers in de toeristische sector, die 24 uur per dag en zeven dagen per week actief zijn. Er is bitter weinig dienstverlening in de nachtelijke uren. Het busstation van Los Cristianos is een dringend project omdat er behoefte is aan een comfortabele, goed aangegeven en geordende ruimte met de nodige diensten om er verschillende disciplines vervoer onder te brengen.

Het is nog steeds wachten op belangrijke investeringen in de elektrificatie van het wagenpark en de productie van extra vermogen om voldoende elektriciteit te garanderen. De dubbele ring die het mogelijk moet maken het eiland in twee richtingen te bevoorraden is nog steeds een planmatig idee. 

TERUG NAAR STARTSCHERM

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Reclame -spot_img

POPULAIR

- Reclame -spot_img

COLUMN GUY

BESTE KLIMAAT TER WERELD

WIJ BREKEN UIT

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

VEILIG VLIEGEN

KIEZEN OF DELEN

- Reclame -spot_img
- Reclame -spot_img

WEETJES

VLIEGVELD EL SOCORRO

RIJKE GASTRONOMIE