EEN OVERZICHT VAN DE PERSBERICHTEN VAN DE VOORBIJE WEEK UIT TENERIFE IN HET NEDERLANDS. DE ARTIKELS ZIJN NET NIET LANG GENOEG OM TE VERVELEN EN BEVATTEN DAAROM SLECHTS ACHT SAMENGESTELDE ZINNEN WAARIN ALLES WORDT VERWOORD.
** De olieraffinaderij die gelegen is in Cabo Llanos langs de weg die iedereen gebruikt om naar de haven van Santa Cruz te rijden, wordt ontmanteld en heropgewaardeerd tot een stedelijk woongebied met heel veel groenaanleg, tot groot jolijt van iedereen die met het milieu meeleeft; de erfgenamen van de eigenaars die in 1929 werden onteigend kunnen nu overwegen om hun recht op teruggave van het terrein te gebruiken, waardoor het nieuwe project sterk afgeremd zou worden.
** De thermische centrale van Las Caletillas die in 1967 in gebruik werd genomen produceert vandaag de dag iets minder dan 20% van de elektriciteit die op Tenerife nodig is en kan snel en probleemloos gesloten worden als de regering geen toestemming geeft voor de technische aanpassingen die het station in staat stelt om de CO2 uitstoot te verminderen; het stilleggen van deze oude centrale kan zonder enig probleem gerealiseerd worden op 1 januari 2020.
** Masca is een populair gehucht van Santiago del Teide dat jaarlijks door twee miljoen toeristen wordt bezocht en omdat er reeds 70 banen zijn verloren gegaan door de sluiting van de ‘barranco’ dringt de burgemeester Emilio Navarro erop aan bij de overheid om de ravijnwandeling snel te heropenen; Emilio Navarro is geen voorstander van een particulier beheer van het wandeltraject, zoals in het geval van Infierno in Adeje, maar hij sluit het ook niet uit.
** Meer dan 100.000 voertuigen pendelen dagelijks tussen Guaza en Los Cristianos en dat maakt dit deel van de snelweg TF-1 tot het drukst bereden traject op Tenerife met files op de snelweg en opstoppingen aan de op-en afrittencomplexen tot gevolg; dat weten we omdat de overheid La Intensidad Media Diaria (IMD) gebruikt om verkeersstromen en dito volumes te meten, en zo weten wij ook dat er 76.839 voertuigen gebruik maken van het traject ter hoogte van Fañabé en 74.305 voertuigen gebruik maken van het traject luchthaven zuid (Granadilla) tot Las Chafiras (San Miguel).
** Na een aantal vruchteloze pogingen om de termietenplaag in de gemeente Tacoronto uit te roeien kiest men nu voor een experimenteel natuurvriendelijk middel door gebruik te maken van ozon; een gespecialiseerd bedrijf heeft, met succes overigens, een test uitgevoerd om termieten te doden die zich hebben genesteld in huishoudelijke voorwerpen.
** De Pioneering Spirit wordt beschouwd als de grootste boot ter wereld (477 meter lang en 124 meter breed), en is in feite een vaartuig dat bestaat uit drie schepen aan elkaar, met een soort catamaran voor de boeg en een groot platform aan de achterkant; het is de eerste keer dat een schip van deze grootte afgemeerd kan blijven in de haven van Granadilla dank zij de 2,5 kilometer lange strekdam.
** Iedereen is erg benieuwd wat er zal gebeuren met het monument dat werd gemaakt door de Madrileense beeldhouwer Juan de Ávalos, dat in 1966 werd ingehuldigd en op de kruising staat van de Avenida de Anaga en de Rambla Islas Canarias; het werk heet ‘Engel van de vrede’ en is absoluut niet verenigbaar met de dictator en met de nieuwe wet op het wegwerken van alles wat doet denken op Francisco Franco.
** Santa Cruz investeert 10 miljoen euro in 40 nieuwe Titsa-bussen en verlaagt de gemiddelde levensduur van het voertuigenpark van 14,3 naar 8 jaar; de vernieuwing zal bestaan uit vier speciale bergvoertuigen met een lengte van 10,5 meter, vier bussen van 12 meter met een extra lage in- en uitstaptrede, 13 voertuigen van 12 meter met een lage vloer, 9 lagevloer-‘gaguas’ van 9,5 meter, vier hybride voertuigen, twee 18-meterbussen en vier microbusjes die kleine locaties met elkaar moeten verbinden.
Dankjewel voor de inzet!