Een beknopte synthese uit de persberichten van de voorbije week die een sterke band hebben met Tenerife en daardoor interessant en relevant zijn voor de lezer.
* De verbinding van de eilandsnelweg tussen Santiago del Teide en El Tanque gaat een onzekere toekomst tegemoet; de werken moesten reeds uitgevoerd zijn maar door financiële bezuinigingen van de eilandregering is het project vertraagd en is er nog steeds geen realisatiedatum opgegeven.
* De haven van Santa Cruz wordt door Seatrade Cruise Med in één adem genoemd bij de beste drie cruisehavens ter wereld; door genomineerd te worden valt mogelijks de kans om de felbegeerde titel ‘Haven van het jaar’ te bemachtigen.
* La Matanza is de enige gemeente langs het vao-bustraject door zeven gemeenten die niet akkoord gaat met een buslijn over haar grondgebied; de rijweg voor dit sneltransport wordt voorzien via de autoweg TF-5 om het aanhoudend fileprobleem op te lossen en de gemeente oordeelt dat er onvoldoende plaats is om haltes en stations te bouwen.
* De zondagse koopjesdag ‘Ven a Santa Cruz’ heeft op haar zesde editie slechts 52% van de handelaars kunnen betrekken in haar project; 49,1% van de winkels en 70,3% van de horecasector hebben de deuren opengehouden voor het massaal opgekomen publiek.
* Met een drone vliegen zonder vergunning kan op Tenerife niet; om dit nieuwe fenomeen publicitair te promoten werd in Candelaria een dronefestival ingericht om handelaars en nijveraars te overtuigen en hen met de nieuwe foto- en videomogelijkheden van de dronetechniek aan te moedigen.
* De overheid is bezig met een plan om de moeflon uit beschermde gebieden te weren; deze herbivore berggeit is aan een allesverwoestende floraronde bezig in het Parque Nacional del Teide en moet daarvoor uitwijken naar andere locaties.
* Metrotenerife heeft haar winterservice ingezet met een frequentievermindering op een aantal metrolijnen; een frequentie van 5 minuten voor lijn 1 en met 10 minuten voor lijn 2 tussen 07.00 en 15.00 uur is daarvan het gevolg.
* De beloofde draineringswerken in de omgeving van het rondpunt in Guaza zijn eindelijk aangevat; de regenafvoer op de rechterrijstroken van de TF-1 wordt met deze werken gekanaliseerd en dit moet overstromingen, zoals we in het verleden meermaals hebben meegemaakt, voorkomen.