De huidige boodschappenmand of winkelkar is soberder door de stijging van de voedselprijzen als gevolg van de inflatie. Dit leidt tot veranderingen in de consumptiegewoonten van de eilandbewoners. Meer en meer witte producten vinden de weg naar de verbruiker, merkproducten blijven langer in de rekken liggen en producten met een recente vervaldatum verdwijnen sneller uit de koelvakken.
Geen enkel huishouden is nog immuun voor de gevolgen van de inflatiespiraal die Europa al maandenlang in de ban houdt. De stijgende prijzen van brandstof, elektriciteit en voedsel drukken op financiële toestand van duizenden Canarische gezinnen die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. In deze ingewikkelde economische context, gekenmerkt door onzekerheid en voorafgegaan door de coronapandemie, wordt sparen van elke euro telkens weer een oefening in overleven. Mede daarom zijn koopjes en huismerken nu zo populair en worden de aankopen veelal gespreid.
Hoogste inflatiecijfers
Volgens gegevens van het Instituto Nacional de Estadística (INE), het Nationaal Instituut voor de Statistiek, sloot de inflatie in september af op 8,9% (jaarbasis). Levensmiddelen en niet-alcoholische dranken stegen met 14,4%, dit is zes tienden van een procent meer dan in de augustus en het hoogste percentage sinds januari 1994.
Alsof dit nog niet genoeg is, waarschuwde de Organización de Consumidores y Usuarios (OCU), de Spaanse consumentenbond eind vorige maand dat de belangrijkste producten die het boodschappenmandje van een huishouden – levensmiddelen, hygiëne- en drogisterijproducten – tussen mei 2021 en mei 2022 met gemiddeld 15,2% in prijs zijn gestegen, de hoogste prijsstijging in 34 jaar. Daardoor worden gezinnen met lage en middelhoge inkomens het hardst getroffen door deze op hol geslagen inflatiespiraal.
Concurrentie is goed
Nu de brandstof- en elektriciteitsprijzen de pan uit rijzen, is de enige besparingsmodus het winkelmandje. Prijzen vergelijken in verschillende grootwarenhuizen en kiezen uit aanbiedingen en promoties, zijn voor velen een must. Het verloop van klanten is bijzonder goed te zien in San Isidro, waar de Mercadona, de nieuwe Aldi en de vernieuwde Lidl broederlijk naast elkaar staan, maar ondereen vechten om de klanten aan de haak te slaan met een ware prijzenslag. De concurentie onder elkaar is dan weer een lichtpuntje voor de winkelende klanten.
Dure producten door de oorlog
Wat opvalt is dat huismerken erg populair zijn en dat de grote maandelijkse aankopen in de supermarkt plaatsgemaakt hebben voor kleinere aankopen die gespreid worden over de week. Er is een toename op te merken van het aantal aanbiedingen en promoties, die door de grote winkelketens worden opgezet.
De oorlog in Oost-Europa houdt sommige prijzen onder zware druk. Dit is duidelijk te zien aan de graanproducten en de verschillende oliesoorten die zowel uit Rusland als uit Oekraïne komen.
Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie!
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife.
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik op Abonneren.