Iedereen kent het gevoel van voldoening als een vlucht aankomt op de reisbestemming. De deuren van het vliegtuig gaan open, bij het uitstappen is het steeds de zenuwen beheersen, dan door een eindeloze lange gang stappen, de reisbagage ophalen, de huurwagen regelen, zonder te spreken van eventuele controles die aan dit geheel worden toegevoegd. In feite is dit de normale gang van zaken, maar op Tenerife Zuid is er meer.
Hoteluitbaters en de voorzitter van het Foro de Amigos del Sur de Tenerife (FAST), José Fernando Cabrera, hebben de talloze klachten aan de kaak gesteld die in de hotels in het zuiden van Tenerife werden opgetekend over de saturatie van de luchthaventerminal gedurende het afgelopen weekend. Er stonden lange rijen om door de controle te gaan, om de bagage op te halen, om een huurauto te fixen of een taxi te nemen, waardoor wachttijden de hoogte inschoten.
Bij dergelijke toestanden kan de vraag gesteld worden, wat de waarde is van de veelvuldige toeristische campagnes en promoties op Tenerife. Worden de publicitaire campagnes, de inspanningen en investeringen door de toeristische sector overruled door een rampzalige werking van de luchthaven?
De voormalige voorzitter van de Hotel- en Extra-Hotelvereniging van de provincie Tenerife (Ashotel) stelt voorop dat het ongemak en het niet functioneren van de terminal de belangrijkste klacht is geworden van toeristen die aankomen na een vlucht van vijf en zes uur. Ook een te weinig taxi’s zorgen voor grote wachtrijen en lange wachttijden.
José Fernando Cabrera is een van de meest kritische personen in de hotelsector ten aanzien van het investeringsbeleid van luchthavenuitbater AENA. Hij wees naar de staatssecretaris voor Vervoer, Isabel Pardo, die tijdens een bijeenkomst in het Mencey Hotel op 18 oktober, garant stond om een internationale aanbesteding uit te schrijven om de luchthaven om te toveren tot een locatie waar toeristen snel en adequaat kunnen ontvangen of uitgewuifd worden. Ondertussen zijn er vijf maanden verstreken, wat veel langer is dan wat mevrouw Pardo heeft beloofd, en we hebben nog niets concreets over deze aanbesteding gehoord.
De werkzaamheden die momenteel worden uitgevoerd, waardoor de huidige oppervlakte met meer dan 50% wordt vergroot en de operationele ruimte wordt verdubbeld, is volgens de voorzitter van FAST een oplapbeurt van zeer slechte kwaliteit, die in het niets verzinkt bij de projecten die AENA op andere luchthavens in Spanje heeft gerealiseerd. Betreurenswaardig.