dinsdag, november 28, 2023
spot_img
HomeBlogWeetjesKLACHTEN BIJ AANKOOP

KLACHTEN BIJ AANKOOP

Klachten in de winkel ontstaan soms omdat de aankoop van een product in een winkel niet is wat je ervan verwacht of soms ontdek je nadien een defect of een onvolmaaktheid waardoor het product op zich niet voor de volle 100% te gebruiken is. Of soms zelfs helemaal niet werkt of zwaar beschadigd is.
In het ergste geval koop je een lege doos.

Het eerste wat je voelt als je bedrogen bent, is woede. Daarna komt het gevoel van onmacht. Sommigen keren dan terug naar de winkel, anderen niet. De eerste soort confronteert de verkoper met de koopwaar die niet voldoet, de tweede soort is in vele gevallen reeds teruggekeerd naar het thuisland.
Toch heeft iedereen een middel voorhanden dat kan worden gebruikt om je als consument te beschermen.

Klachtenboek

In elke handelszaak op Tenerife moet er een affiche zichtbaar opgehangen worden waarop in drie talen staat te lezen dat er klachtenformulieren aanwezig zijn.
Met het ‘klachtenboek’ op Tenerife wordt door de overheid niet gelachen. Bij een klacht wordt er steeds actie ondernomen.

De klachtenformulieren, opgesteld in het Spaans, Engels, Duits en Frans, bestaan uit een wit blad papier die door de aanklager zelf naar de administratie moet worden gestuurd, een roze exemplaar voor de handelszaak en een groen deel voor de aanklager.  Er is ook een blauw papier dat door de handelszaak binnen een maand naar de administratie moet worden gestuurd. Het bedrijf dient de identificatiegegevens van de zaak, zoals vermeld op de klachten-formulieren, te hebben ingevuld. Schrijf in het Spaans of in het Engels, zodat de bevoegde instanties begrijpen wat je hebt geschreven. De procedure die erop volgt is kosteloos.

Of … of …

Voel je je bedot of bedrogen, vraag dan naar het klachtenformulier en vul het in. De kans is groot dat je gehoord wordt door de politie, met tot gevolg dat veel handelaars schrik hebben van klanten die het ‘hoja de reclamaciones’ vragen. Veelal beginnen de handelaars zelf te bemiddelen of gaan ze op zoek naar een voortreffelijke oplossing. In alle inrichtingen op de Canarische Eilanden waar producten en goederen op de markt worden gebracht, diensten worden verleend of beroepsactiviteiten worden uitgeoefend, moeten klachtenformulieren beschikbaar zijn voor consumenten en gebruikers. Ook in geval van thuisbezorging moet de dienstverlener over de klachtenformulieren beschikken.

De aankondiging ‘Het klachtenformulier is beschikbaar voor onze klanten’ 

Weigeren om het klachtenboek te overhandigen wanneer de klant erom vraagt is een overtreding op zich. Vandaar dat er niet veel keuze overblijft: ofwel onderhandelen, ofwel klachtenbrief overhandigen.

Het formulier correct invullen is een must. Omschrijf je klacht duidelijk, en indien mogelijk, beschrijf een voorstel tot een eventuele oplossing. Veelal zal er hier genoteerd worden ‘ik wil het product inleveren omdat het niet voldoet en ik vraag mijn betaling terug’. Ook een reparatie vragen, een omruiling of een schadevergoeding eisen horen bij de mogelijkheden. Maak ook een dubbel van jouw eigen groene aangifte-exemplaar.

Verzamel bewijzen

De winkelier heeft 10 werkdagen de tijd om op een klacht te reageren. Weigeren zij dat of doen ze het niet, dan kun je een kopie sturen naar ‘Servicio de Consumo’. Doe dit aangetekend. Voeg daarbij alle relevante informatie en bewijsstukken als de factuur, het kasticket, het ticket van de betaling met een bankkaart, eventuele briefwisseling, en alles wat relevant is om het dossier te staven.

Relatief snel ontvang je een brief met het verzoek om meer inlichtingen te geven of een uitnodiging om een nieuw gesprek te hebben met de uitbater van de betwiste winkel of een uitnodiging om te verschijnen voor een arbitragecommissie. Deze commissie zal je helpen om een oplossing te vinden en/of om een uitspraak te doen over het geschil. Mogelijks volgt daarop een procedure voor de rechtbank.

Consumentendiensten

Als klant ben je steeds goed af met de ‘hoja de reclamaciones’. Dit systeem werkt bijzonder goed, vooral op de moraal en op het verantwoordelijkheidsgevoel. Uit ervaring weten wij dat dreigen om het klachtenboek in te vullen reeds voldoende is om via de betalingsterminal het betaalde bedrag terug te krijgen.

Als je een klacht wilt indienen bij de bevoegde consumentendiensten, kunt u contact opnemen met de consumenteninformatie (OMIC/OIIC) in de gemeente waar het koopincident plaatsvond of met het directoraat-generaal Consumentenzaken. Deze administraties zullen u niet alleen informeren, maar ook bemiddelen met de onderneming waarop u zich beroept om te goeder trouw tot een akkoord te komen tussen beide partijen.

Alle sectoren

Er bestaan klachtenformulieren in alle sectoren. In de gezondheidszorg, de toeristische sector, de vastgoedsector (verhuur), bij vennootschappen, de excursiesector en nog veel diensten meer. Als consument moeten wij ons op Tenerife gesteund voelen tegen nepproducten en verkoopterreur. Toch is het beter om te voorkomen dan om te genezen. Een product dat gevoelig goedkoper is dan de normale aanbevolen prijs is verdacht. Bijt dan ook niet in deze zure appel, anders trek je rare smoelen. Onthou vooral dat het klachtenboek vragen reeds aanleiding kan zijn om het probleem ter plaatse en in de kortste tijd op te lossen.

Online invullen

Het klachtenformulier staat ook online en je kunt het afdrukken om later met de hand in te vullen en op te sturen als gewone brief of gewoon ingevuld per e-mail versturen.
De diensten die de klachtenbrieven behandelen, zijn opgesplitst per gemeente. 
HIER staan de richtlijnen van het Gobierno de Canarias.

Nuttige adressen

TENERIFE
Dirección General de Consumo
Avda. de Anaga, nº 35
Edf. Servicios Múltiples I , Planta 8ª
38071 Santa Cruz de Tenerife
Tfnos: 922 475 000 – Fax: 922 247 625

ODDUS (Oficina de Defensa de los Derechos de los Usuarios Sanitarios – Bureau voor de verdediging van de rechten van de gezondheidswerkers)
Rambla General Franco nº 53
Tfno.: 922 474 653 / 922 474 655 – Fax: 922 474 654
38006 Santa Cruz de Tenerife


TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Reclame -spot_img

POPULAIR

- Reclame -spot_img

COLUMN GUY

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img
- Reclame -spot_img

WEETJES

RUIM- OF HANDBAGAGE?